2026-07-17, 22:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
De som går in i en relation och tar det ansvaret är likställda som om det var deras biologiska barn. Samma sak med adoptivföräldrar.
Ojojoj, här ändras premisserna snabbt. Räknas de som passar syskonbarn? Syskon eftersom föräldrarna inte förmår att klara av att ta hand om sina egna barn? Föräldrar som blir som barn när de är tillräckligt gamla för att "gå i barndom"?
De som arbetar med att hjälpa barn? Barnomsorg, sjukvård etc etc?
Citera
2026-07-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Ojojoj, här ändras premisserna snabbt. Räknas de som passar syskonbarn? Syskon eftersom föräldrarna inte förmår att klara av att ta hand om sina egna barn? Föräldrar som blir som barn när de är tillräckligt gamla för att "gå i barndom"?
De som arbetar med att hjälpa barn? Barnomsorg, sjukvård etc etc?
Nej. På allt.
Citera
2026-07-17, 23:04
Avstängd
Citat:
Nej. På allt.
Ingen som helst logik alltså, exakt som jag misstänkte
Citera
2026-07-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Du måste vara riktigt jävla trög. För det första så förväntar jag mig ingen pension alls just pga. att nativiteten är så pass låg. Men tro för allt i världen inte att folk med barn kommer få tillgång till någon pension om jag inte får det.

Det är en HELT annan fråga.. men ja, som ser ser ut nu så kommer millennials pension antingen utebli eller vara väldigt låg. Vilket jag räknar med. Därför sparar jag själv på ISK.

Så du får möjligtvis KUK. Du vet att man inte behöver censurera ord här på flashback. Så sug du på den långsamt när du går in på minPension.se. För jag bryr mig jack shit vad den siffran visar.
så du är "rik" ändå sitter du på flashback en fredags kväll 🤣
Citera
2026-07-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ingen som helst logik alltså, exakt som jag misstänkte
Nej ingen alls. Precis som du misstänkte.
Så du vann hela diskussionen.
Kan du gå och lägga dig nu så de vuxna får vara i fred?
Citera
2026-07-17, 23:10
Avstängd
Citat:
Nej ingen alls. Precis som du misstänkte.
Så du vann hela diskussionen.
Kan du gå och lägga dig nu så de vuxna får vara i fred?
Aldrig i livet. Inte nu ikväll när jag är föräldrafri.
Citera
2026-07-17, 23:12
Medlem
Citat:
Aldrig i livet. Inte nu ikväll när jag är föräldrafri.
Attans också. Glömde att du var i trotsåldern.
Citera
2026-07-17, 23:13
Medlem
Citat:
Det mest egocentriska är att föröka sig. Det måste du väl ändå begripa? Att skapa "någon" som inte existerar är väl knappast en altruistisk handling.
Så jävla korkad så du tror det är du väl ändå inte?
Eller att någon utomstående ska gå på?

Då vet att reproduktion är anledningen till att något överhuvudtaget existerar idag? Hahaha riktigt ego det. Herregud vad har Flashback blivit. Är det massa ”det finns oändligt med kön”-människor som hänger här nu? Helt galet vilken nivå
Citera
2026-07-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Tråden handlar dock om att diskutera de olika valen. Och jag vill visa på hur egocentriskt valet är att inte skaffa barn. Det är såklart bekvämt att bara tänka på sig själv och eventuellt spendera upp tidigare generationers arv. Men hånet mot de innan dig är gigantiskt. Och det bör kunna stå för när man väljer att inte ta vidare sitt släktträd

Reproduktion är en anledning. En ”ganska” central del i varför något liv existerar överhuvudtaget. Men om 100 år finns delar av mig kvar på jorden, men inget av dig. Darwinismen tar så ut sin rätt och världen går vidare med de starkaste generna.
Citera
2026-07-17, 23:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Då vet att reproduktion är anledningen till att något överhuvudtaget existerar idag? Hahaha riktigt ego det. Herregud vad har Flashback blivit. Är det massa ”det finns oändligt med kön”-människor som hänger här nu? Helt galet vilken nivå
Absolut. Men med "högre" intelligens (nåja) följer även högre ansvar. Senast jag kollade så var inte människan direkt i närheten av rödlistad.

Kön? Hur kommer det ens in i diskussionen? Nu tror jag du ägnar dig åt alltför många trådar och alltför mycket alkohol på en och samma gång. Hia dig. Det är verkligen en myt att vissa är bra på multitasking.
Citera
2026-07-17, 23:25
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
är inte vana att ta ansvar.

Jo, föräldrar har ansvar, men det är ju ett helt självgjort ansvar. De har ju inte av sin ytterliga godhet offrat sig för samhället och tagit på sig en existerande arbetsuppgift som behövde göras.
Om jag öppnar en butik, skall jag ha applåder för att jag själv står bakom disken?

Jag blir ärligt talat lite skrämd av trådar som den här, där en mängd personer berättar att de var ur stånd att bete sig vuxet innan de blev tvingade eller själsligt förvandlade genom de egna barnens tillkomst.
Citera
2026-07-17, 23:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursäkta om jag var otydlig, det jag menar är att de som har uppfostrat barn får styra upp allt. Ungdomarna och de förvuxna barnen har inte struktur att göra det.

Har du aldrig sett mammor som inte har någon talang alls ta hand om barn men de skaffar barn ändå? Omogna, beter sig så att barnet senare i livet inte kan lita på någon. Och kommer att tänka på en dampgranne, hon kalvade fem barn varav ett dog av noll orsak, kanske dålig tillsyn. Småbarnen lekte på golvet som alltid var kladdigt. Hon fattade inte hur man organiserar och städar. Dessutom hade hon trauma sedan barndomen och det tog hon ut på ett av barnen som hon misshandlade psykiskt.

Hur kommer det sig att dessa människor levde i kaos, fysiskt och känslomässigt, när bramammaprogrammet skulle kickat in? Finns många barnlösa som har bättre vanor och rutiner.

Väldigt naivt att tro att alla kvinnor är bra mammor. Många kan inte leva upp till det ansvaret.

Du bygger allt på att du fick ordning på ditt liv efter att du skaffade barn. Människor som självmant slutar med alkohol och droger trots att de inte har barn, har de inte kommit någonstans?

Tror det kan vara skitfarligt att tro att barn kommer lösa alla ens problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in