2026-07-16, 18:07
Medlem
FallerIfallerAs avatar
En del blir aldrig vuxna så det har väldigt lite med att skaffa barn att göra, kan väl tycka det är väldigt bra att just såna vuxna bebisar låter bli att skaffa barn är en välgärning för samhället!
Citera
2026-07-16, 18:08
Medlem
zombie-nations avatar
Har ingen rutin eller empati så tyckte det inte var lämpligt att skaffa barn.

Har nämligen sett många fall där det inte plötsligt vuxit ut.
Citera
2026-07-16, 18:09
Medlem
Att få barn fungerade bra som medicin mot min egen egocentrism och så tror jag det kanske är för många av oss. I början var jag lite sur och grinig för att all ens egentid försvann, att man inte fick sova osv. Men sedan börjar man långsamt förstå att universum inte längre cirkulerar runt mig, utan nu är det jag och min fru som cirkulerar kring våra barn. Detta spillde sedan över på andra människor också - man visar mer hänsyn, har större förståelse generellt.

Därmed inte sagt att man inte kan komma till den insikten utan barn - tvärt om har jag träffat många otroligt fina, barnlösa människor! Men för en stor, grå massa så är det nog barnen som krävs för att man skall släppa egocentrismen.
Senast redigerad av ladicius 2026-07-16 kl. 18:11.
Citera
2026-07-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
De personer som beter sig så som du beskriver, har nog varit sådana hela sina liv och just därför har dom själva valt att inte skaffa barn, för att dom inte gillar ansvar. Det handlar nog mer om det än att dom inte kan hitta någon som vill ha barn med dom.
Börjar tro det jag också. Har många gånger tyckt synd om dem, men det är nog självvalt många gånger.
Man kan tycka synd om dem då också för de går miste om mycket i livet och kommer alltid ses som lite udda.
Citera
2026-07-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ja, insikten att man väntade för länge, inte träffade den rätta etc gör många väldigt bittra. "Vad finns jag till för, egentligen?"
Har dom dessutom haft ett någorlunda attraktivt utseende så börjar det även gå upp för dem att le och visa hud inte fixar fria dringar och äventyr längre.

Men hur mycket roligare är det att vara en lönnfet, frånskild och skallig 40+ man egentligen?
Det är nog inte mycket roligare och de är ännu mer ego, dock inte så bittra.
Citera
2026-07-16, 18:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseball11
Jobbar du? Trodde du hade en vinnande investeringsstrategi.😊
Att vara ekonomiskt oberoende är väl ingen orsak att sluta arbeta? Endast barnlösa som saknar driv tror det.
Citera
2026-07-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Håller inte med dig alls.
Citera
2026-07-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Att få barn fungerade bra som medicin mot min egen egocentrism och så tror jag det kanske är för många av oss. I början var jag lite sur och grinig för att all ens egentid försvann, att man inte fick sova osv. Men sedan börjar man långsamt förstå att universum inte längre cirkulerar runt mig, utan nu är det jag och min fru som cirkulerar kring våra barn.

Därmed inte sagt att man inte kan komma till den insikten utan barn - tvärt om har jag träffat många otroligt fina, barnlösa människor! Men för en stor, grå massa så är det nog barnen som krävs för att man skall släppa egocentrismen.
Du hade inte kommit till den insikten annars. Det var att du fick ansvar för ett annat litet liv som gav dig den.
Citera
2026-07-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Du hade inte kommit till den insikten annars. Det var att du fick ansvar för ett annat litet liv som gav dig den.
Som sagt.
Citera
2026-07-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
En del blir aldrig vuxna så det har väldigt lite med att skaffa barn att göra, kan väl tycka det är väldigt bra att just såna vuxna bebisar låter bli att skaffa barn är en välgärning för samhället!
Både och. En del är nog helt olämpliga, andra kanske hade blivit normala.
Snart kanske man kan ta i blodprov i hälen redan på BB, knipsa bort de små kulorna direkt om provet är negativt.
Citera
2026-07-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Att vara ekonomiskt oberoende är väl ingen orsak att sluta arbeta? Endast barnlösa som saknar driv tror det.
De flesta i arbetsför ålder med ekonomi som tillåter att inte längre jobba gör det ändå.
Utan att veta skulle jag tro att av de med den möjligheten väljer en större andel av de utan barn att göra det.
De har förmodligen ärvt sina pengar, har ingen efter dem som behöver dem och är inte vana att ta ansvar.
Citera
2026-07-16, 18:20
Medlem
Yamahavanas avatar
En sak jag (som valt att vara utan barn) har märkt, är att det alltid är dom med barn som ska ondgöra sig över dom som inte valt att skaffa barn. Tänker inte dra någon lång harang här. Men ska måla upp ett exempel eller en liknelse, som jag tror är ganska träffsäker.

Erik köper en Chevrolet Corvette. Det har varit hans dröm sedan han var i tonåren. Erik tycker att alla som inte också drömt om en Corvette, är sjuka i huvudet. Har konstiga böjelser, eller döljer någonting. Så måste det vara. Han själv, döljer absolut ingenting. Inget. Och säger det igen, bara så att det verkligen låter trovärdigt. Han döljer INGET.

När Erik väl skaffat sin Corvette, så insåg han ganska snabbt att den kostade mycket. Krävde mycket underhåll och den var inte så rolig och häftig som han trodde.

Johan, var aldrig intresserad av en Corvette. Han köpte en gammal vanlig tråkig V70. Han behövde inte låna pengar. Och den har inte kostat mycket att driva runt. Vare sig i reparationer, eller bränsle om man jämför med Eriks Corvette.

Erik blir förbannad när han ser Johan.

Varför i HELVETE ska Erik dras med en svindyr och besvärlig Corvette, när Johan lätt kan glida runt på samma vis i sin SKETNA V70?? Det ska bara inte gå!

Erik valde ju denna vägen, för att många andra gjort det. Och för att visa att han minsann också är en "redig jävel" som dom andra Corvette-ägarna. Om nu Erik gjorde det valet, så ska väl för helvete alla andra också göra det? Dom ska ju också dras med samma vånda, huvudvärk och elände? Eller?

Erik ångrar bittert att han skaffade sin Corvette. Men måste lägga upp fina bilder på den på Instagram, Facebook och liknande där han ler tillgjort. Han får åka på Corvette-träffar, där han och dom andra entusiasterna baktalar alla V70 ägarna, och deras simpla livsstil. För inte fan är dom avundsjuka. Nej. Nej för i helvete. Det är dom inte!

Tror detta bör klargöra saker.

Och jag är jävligt nöjd med min V70. Aldrig velat ha en Corvette för att "passa in" - Och kommer då fan heller aldrig skaffa en, eller flera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in