2026-07-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
De män som inte förstår ett nej lär ju inte bry sig om samtyckeslagen heller. De kommer våldta sen säga att de hade samtycke.

Lagen reglerar folks privatliv genom att man normalt inte inhämtar kontinuerligt samtycke under sex utan antar att personen säger nej ifall man missuppfattat dem och gör något de inte vill. Hur folk parar sig är en biologisk företeelse och inte någonting som vuxit fram som resultatet av vad några jurister eller politiker bestämt.

Och hur vanligt förekommande menar du att domar där någon inte kontinuerligt eftersökt samtycke?
Citera
2026-07-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ljög om sitt narkotikabruk (vilket han senare pudlade om för att skademinimera) då han påstod att måste fått i sig kokain via rester från toaletten.

Han påstår även att anledning till att han försökte dölja sin identitet efter våldtäkten på grund av att hade ett förhållande och ville dölja sin otrohet. Bara en kort stund innan den fullbordade våldtäkten hade han dock inga som helst problem med att kyssa BO helt offentligt ute vid baren till allmän beskådan.

Påståendet att han var tvungen att smörja kuken på grund av en åkomma. Dock kunde han inte backa upp det med medicinska journaler.

Påsåendet att han inte ejakulerat, hans sperma påträffades i BOs öga och ansikte.

Sådär, nu är det din tur att påvisa vilka lögner BO belagts med.

Det är helt självklart att han ljuger om sitt narkotikabruk. Det säger inte något om att han ljuger om det andra.

Jag missade det om den medicinska åkomman. Men det säger ingenting. Att han är en slarver innee inte att han ljuger om vad som hände på toaletten.

Hon har ändrat sin historia under tiden. Du får läsa själv. Jag har förövrigt inte påstått att hon ljuger.
Jag har sagt att deras berättelser är inkonsekventa vilket kan bero på många olika orsaker.
Du och jag har 50/50 att gissa rätt om någon ljuger
Din gissning säger ingenting
En bra förhörare hos polisen har har kanske 65 procents chans att träffa rätt. Domare brukar ha ungefär samma chans som du och jag. Dvs 50/50.
Citera
2026-07-17, 21:04
Medlem
Citat:
Och hur vanligt förekommande menar du att domar där någon inte kontinuerligt eftersökt samtycke?

Det är upp till 50 procent av alla domar. Vilket blir närmare 200 stycken.
Utav de 200 dömda är ca 100 personer under 20 år.
De hundra fallen kan en troligtvis anta att rätt många missat att läsa samtycke kontinuerligt
Citera
2026-07-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det är helt självklart att han ljuger om sitt narkotikabruk. Det säger inte något om att han ljuger om det andra.

Jag missade det om den medicinska åkomman. Men det säger ingenting. Att han är en slarver innee inte att han ljuger om vad som hände på toaletten.

Hon har ändrat sin historia under tiden. Du får läsa själv. Jag har förövrigt inte påstått att hon ljuger.
Jag har sagt att deras berättelser är inkonsekventa vilket kan bero på många olika orsaker.
Du och jag har 50/50 att gissa rätt om någon ljuger
Din gissning säger ingenting
En bra förhörare hos polisen har har kanske 65 procents chans att träffa rätt. Domare brukar ha ungefär samma chans som du och jag. Dvs 50/50.

Grejen är ju att jag inte gissar. Om du läst FUP som du säger så har han ju bevisligen ljugit. Det är ett belagt faktum.

Gissa är att anta. I det här fallet är det bevisat att han ljugit.

Du har nu påstått att BOs utsaga är inkonsekent och har ändrats över tid. Du har dock inte påvisat något som styrker ditt påstående.
Citera
2026-07-17, 21:31
Medlem
Citat:
Det är upp till 50 procent av alla domar. Vilket blir närmare 200 stycken.
Utav de 200 dömda är ca 100 personer under 20 år.
De hundra fallen kan en troligtvis anta att rätt många missat att läsa samtycke kontinuerligt

Ok, då kan du väl länks någon av alla dessa domar? Eller åtmistone tillhandahålla målnummer.

Jag citerar dig här "De hundra fallen kan en troligtvis anta att rätt många missat att läsa samtycke kontinuerligt". En ren gissning med andra ord.

Vad menar med kontinuerligt samtycke? Menar du att de flesta av dessa handlar om att man varierat ställning något?

Enda domen jag kan dra mig till minnes som snuddar vid fenomenet är när den Dömde GM och BO haft samtyckt vaginalt sex och GM fick för sig att dra ur kuken ur vaginan och tröck in den i hennes anal utan att fråga. Faller det under vad du kategoriserar som kontinuerligt efterfrågande av samtycke?
Citera
2026-07-17, 21:36
Medlem
Citat:
Skador som en förväntar sig att se vid en våldtäkt eller hos någon som inte deltar frivilligt . Och skador som bekräftar MÄ berättelse. Tex blåmärken på armarna efter fingrar eller någon typ av skada i underlivet. Eller hår som ryckte ur. Blåmärken etc.

Vilka skador förväntar man sig se vid våldtäkt eller hos någon som inte deltar frivilligt?

Kort sagt krävdes det för det mesta att gärningsmannen misshandlat målsman innan samtyckeslagen?

Citat:
Det var skäligt för att den totala siffran av de som dömdes för våldtäkt var låg. Och kravet för att döma någon för våldtäkt var högre.
Säg att det var lite under 200 som dömdes varje år. Då är det ca 30 som döms på muntligt bevisning. Det innebär kanke att en en eller två av de 30 var oskyldiga. Och en eller två av resten. Dvs 2-4 personer om året.

Som sagt, det krävdes oftast att MGM misshandlat målsman vid våldtäkt för att det skulle kunna gå att döma våldtäkt överhuvudtaget.

Citat:
De nya fallen är de som döms på de kriterierna som inte fanns innan 2018. Dvs brist på samtycke.
Om en jämför 2017 med 2024 så innebär det ungefär 100 procent mer dömda. Nästan 400 personer totalt 2024.
Närmare 40 procent av ökningen har dömts på muntliga bevis. Dvs ca 80 personer. Ca 10-20 procent av dem kan vara oskyldiga. Är det 20 procent så blir det ca 5 procent oskyldigt dömda.

Så 40% av 400 (2024) är sk. "nya fall" (brist på samtycke)? Inga skador på kvinnan, inga tekniska bevis eller bevis på att kvinnan var starkt påverkad av droger och/eller alkohol?

Vad menar du med tekniska bevis?

Citat:
20 procent av de som döms gör det på en subjektiv bedömning av samtycke av domstolen. På enbart muntlig bevisning. Det innebär en betydlig risk för rättssäkerheten. Framförallt när det är många unga inblandade.

Var det inte så domstolen fick göra innan samtyckeslagen också då ord stod mot ord? Och det inte fanns någon annan bevisning som skador på kvinnan, teknisk bevisning eller att hon varit påverkad. Torde vara framförallt unga det handlade om på den tiden också.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-17 kl. 21:39.
Citera
2026-07-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ok, då kan du väl länks någon av alla dessa domar? Eller åtmistone tillhandahålla målnummer.

Jag citerar dig här "De hundra fallen kan en troligtvis anta att rätt många missat att läsa samtycke kontinuerligt". En ren gissning med andra ord.

Vad menar med kontinuerligt samtycke? Menar du att de flesta av dessa handlar om att man varierat ställning något?

Enda domen jag kan dra mig till minnes som snuddar vid fenomenet är när den Dömde GM och BO haft samtyckt vaginalt sex och GM fick för sig att dra ur kuken ur vaginan och tröck in den i hennes anal utan att fråga. Faller det under vad du kategoriserar som kontinuerligt efterfrågande av samtycke?

Har troligtvis några på min laptop . Kan kika på det imorgon.

En kvalificerad gissning. Människor är generellt dåliga på att läsa kroppssignaler i sexuella sammanhang. Unga under 20 år har sämre förmåga att agera rätt på de signaler de får. Framförallt killar.

Siffran 100 får jag från det att ca 80 av de 200 samtyckesfallen grundar sig på muntlig bevisning.
Och det är 32 fall som döms för oaktsam våldtäkt.
Bägge de grupperna har fått kritik vad gäller rättssäkerhet av jurister. Den senare av brå.
Citera
2026-07-17, 22:02
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:

Spelar ingen roll.
Citera
2026-07-17, 22:04
Medlem
Citat:
Har troligtvis några på min laptop . Kan kika på det imorgon.

En kvalificerad gissning. Människor är generellt dåliga på att läsa kroppssignaler i sexuella sammanhang. Unga under 20 år har sämre förmåga att agera rätt på de signaler de får. Framförallt killar.

Siffran 100 får jag från det att ca 80 av de 200 samtyckesfallen grundar sig på muntlig bevisning.
Och det är 32 fall som döms för oaktsam våldtäkt.
Bägge de grupperna har fått kritik vad gäller rättssäkerhet av jurister. Den senare av brå.

Låt säga att en ung kille misstolkar en ung tjejs kroppsspråk och han frågar inte verbalt heller och råkar därför våldta henne, ska det inte räknas som våldtäkt enligt dig då?

Helt hypotetisk fråga utan samband med samtyckeslagens vara eller icke vara.
Citera
2026-07-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Spelar ingen roll.

Klart det spelar roll. Om dessa de facto finns aå är det intressant.

Så länka gärna en dom där det finns med i domskälen.
Citera
2026-07-17, 22:10
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Klart det spelar roll. Om dessa de facto finns aå är det intressant.

Så länka gärna en dom där det finns med i domskälen.

Nej jag tänker inte länka till någon dom då det inte spelar någon roll. Hur lagen är skriven spelar roll, inte domar.
Citera
2026-07-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Låt säga att en ung kille misstolkar en ung tjejs kroppsspråk och han frågar inte verbalt heller och råkar därför våldta henne, ska det inte räknas som våldtäkt enligt dig då?

Helt hypotetisk fråga utan samband med samtyckeslagens vara eller icke vara.

Man kan inte "råka" våldta någon. Våldtäkt kräver uppsåt. Så nej, det ska inte räknas som våldtäkt.

Den där tjejen får ta lite ansvar för vilka situationer hon försätter sig i istället. Vara lite tydligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in