Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Att som du påstår (ostyrkt) att 75% av alla advokater tycker det är svårt att förutsäga utfallet i en rättegång, är det enligt dig ett bevis på att lagen är felaktig?
Hur stor var andelen andelen advokater pre 2018 som ansåg att det var svårt att förutspå utfallet i våldtäktsrättegångar?
Min poäng är att advokater säger många saker. Det behöver inte nödvändigtvis påvisa att de alltid har totalt rätt.
Eller är advokatkårens åsikter enbart intressanta då de säger nått du sympatiserar med?
Du påstår: "Angående hörsägen kanske jag uttryckte mig lite fel. Det får väl antagligen tas upp som bevis men det tas sällan med i den slutliga bevisningen. Förutom i sexualbrottsmål då."
Vad menar du med slutklämmen? Menar du att tredjehandsuppgifter ges högre bevisvärde i sexualmål än i andra mål?
Angående det sista. Nej jag menar att vi har fri bevisprövning så man får ha hörsägen som bevisning men den bortses oftast ifrån då det inte anses vara bevis. Förutom i våldtäktsmål. Då är hörsägen helt plötsligt en viktig bevisning.
Du påstod ju ostyrkt att det inte var många advokater som tyckte att det var svårt att förutspå utgången av våldtäktsfall. Ska man tro mer på dig menar du?
Om du tittar på de videos jag bifogat i tråden så kommer du få höra siffran 75%.
Jag är dock helt övertygad om att advokaterna är mycket mer pålästa och kunniga i ämnet än vad du och jag är. Plus att de har den praktiska erfarenheten från rättegångssalar.
Om du hade tittat på den videon som var från innan lagen trädde i kraft så hade du sett att det fanns en väldigt spännande sak som både åklagarna och försvarsadvokaten hade fel om.
De trodde alla att den nya lagen inte skulle leda till så många fler anmälningar eller fällande domar.
Tror att de baserade det hela på att det fortfarande skulle bli svårt med bevisningen eftersom det på pappret är samma beviskrav som innan.
Men ack så fel de hade där. Det intressanta är ju att spekulera i vad det kan bero på.