Igår, 15:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Då VET du ju redan att så länge man samtycker trots att man egentligen inte vill så räknas det som samtycke.

Jag har tusen och tusen gånger försökt förklara detta för dig när du dragit dina exempel på samtyckande sex där inget våld eller hot förekommit utan hon bara tänkte för sig själv att hon inte ville. Och du har ändå krävt att jag ska säga att nån ska dömas enligt lag.

Nu var det Humbug jag citerade och om jag förstod honom rätt tycker han att det inte spelar någon roll om tjejen sagt eller uttryckt samtycke även om hon inombords inte vill. Då tycker han tydligen att det är våldtäkt ändå.

Och gällande det du skriver så är det faktiskt som så att de kan ha haft samtyckande sex och sedan kommer det en sekvens med ny sexuell handling som tjejen i efterhand säger att hon inte samtyckte till och då kan killen ligga risigt till om rätten kommer fram till att han inte hade försäkrat sig tillräckligt mycket om att samtycke fanns för den nya handlingen.
Citera
Igår, 15:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja det finns normalt sett två personer när man har sex. Om den ena parten inte vill ha sex, vad spelar det för roll varför den personen inte vill ha sex?

Påstår du att någon måste motivera för dig varför han eller hon inte vill ha sex med dig?

Om du du märker att den andra plötsligt fryser till is, blir helt passiv eller apatisk behöver du fästa vikt vid det?

Tänk att det alltid är att de ligger helt stela, helt apatiska och totalt passiva i er värld. Verkligheten behöver nog inte alls ha sett ut så även när en tjej säger att hon varit passiv.

Jag tog t.ex. det där begreppen fawning som kan yttra sig så som att personen blir medgörlig, säger ja fastän den egentligen inte vill. Du verkar se det som att alla killar borde förstå att det är något sådant det handlar om.
Citera
Igår, 15:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Att som du påstår (ostyrkt) att 75% av alla advokater tycker det är svårt att förutsäga utfallet i en rättegång, är det enligt dig ett bevis på att lagen är felaktig?

Hur stor var andelen andelen advokater pre 2018 som ansåg att det var svårt att förutspå utfallet i våldtäktsrättegångar?

Min poäng är att advokater säger många saker. Det behöver inte nödvändigtvis påvisa att de alltid har totalt rätt.

Eller är advokatkårens åsikter enbart intressanta då de säger nått du sympatiserar med?

Du påstår: "Angående hörsägen kanske jag uttryckte mig lite fel. Det får väl antagligen tas upp som bevis men det tas sällan med i den slutliga bevisningen. Förutom i sexualbrottsmål då."

Vad menar du med slutklämmen? Menar du att tredjehandsuppgifter ges högre bevisvärde i sexualmål än i andra mål?

Angående det sista. Nej jag menar att vi har fri bevisprövning så man får ha hörsägen som bevisning men den bortses oftast ifrån då det inte anses vara bevis. Förutom i våldtäktsmål. Då är hörsägen helt plötsligt en viktig bevisning.

Du påstod ju ostyrkt att det inte var många advokater som tyckte att det var svårt att förutspå utgången av våldtäktsfall. Ska man tro mer på dig menar du?

Om du tittar på de videos jag bifogat i tråden så kommer du få höra siffran 75%.

Jag är dock helt övertygad om att advokaterna är mycket mer pålästa och kunniga i ämnet än vad du och jag är. Plus att de har den praktiska erfarenheten från rättegångssalar.

Om du hade tittat på den videon som var från innan lagen trädde i kraft så hade du sett att det fanns en väldigt spännande sak som både åklagarna och försvarsadvokaten hade fel om.
De trodde alla att den nya lagen inte skulle leda till så många fler anmälningar eller fällande domar.
Tror att de baserade det hela på att det fortfarande skulle bli svårt med bevisningen eftersom det på pappret är samma beviskrav som innan.

Men ack så fel de hade där. Det intressanta är ju att spekulera i vad det kan bero på.
Citera
Igår, 15:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej det är inte fultolkat av mig. Varför tog du ens upp det om du inte ansåg att det var relevant för din argumentation?

Nej inte nödvändigtvis. Men i detta fall säger båda att GM ställer sig bakom BO lägger sina händer på hennes axlar och föser henne framför sig.

Vad får dig att påstå att BO visste att att GM planerade att våldta henne? Enligt bådas samstämmiga utsaga så sade GM att han ville tals med BO på ett lugnare ställe.

När de står vi toadörren börjar GM ta på BO på ett sexuellt sätt varvid BO skickar ut en hjälpförfrågan till flertalet vänner. BO spelar även in en kort video för att ha bevis.

Hur får du det till att BO frivilligt och samtyckande deltar?

Återigen lägger du allt ansvar på ett 17 årigt brottsoffer. BO skall agera rationellet och med knivskarp logik under panik i en extremt hotfull situation.

Att GM skall förstå hennes flertalet nej till sexuella inviter och att hon inte på något sätt visat att hon vill eller på något sätt är aktiv. Borde det då inte vara uppenbart för en normalt funtad individ att BO inte deltar frivilligt och samtyckande. Speciellt av en vuxen person som påstår sig vara mentor inom ungdomsidrott.

Kan det faktum att GM varit både full och påtänd på kokain påverkat att han helt enkelt struntat i hennes vilja?

Du pratar ofta om att något i offrets bakgrund kan påverka hur BO agerar. Är det i din värld helt otänkbart att GM tidigare kommit undan med att strunta i andras vilja? Långt ifrån alla som blivit utsatta för sexuella övergrepp anmäler det.

Hur många gånger ska jag behöva skriva det för att du ska förstå. Exemplet var relevant men det hade ingenting med utsatt situation att göra. Har du förstått nu? Du skrev och förundrade dig om hur jag kunde ta ett sådant exempel som utsatt situation. Men det var ju inte exempel på det. Har du förstått nu?

Nu får DU bestämma dig. Visste tjejen i kön utanför toaletten vad tanken med att gå in tillsammans på toaletten var?

Du och jag har olika syn på det där att hon skulle ha sagt nej till sex flertalet gånger. Hon har sagt nej till att följa med hem till honom.

Jag hoppas att det inte förekommer så mycket sexuell aktivitet där på ungdomsidrotten.

Det är klart att en kille kan ha med sig tidigare erfarenheter till en ny sexuell situation precis som en tjej har det.
Citera
Igår, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Nu var det Humbug jag citerade och om jag förstod honom rätt tycker han att det inte spelar någon roll om tjejen sagt eller uttryckt samtycke även om hon inombords inte vill. Då tycker han tydligen att det är våldtäkt ändå.

Och gällande det du skriver så är det faktiskt som så att de kan ha haft samtyckande sex och sedan kommer det en sekvens med ny sexuell handling som tjejen i efterhand säger att hon inte samtyckte till och då kan killen ligga risigt till om rätten kommer fram till att han inte hade försäkrat sig tillräckligt mycket om att samtycke fanns för den nya handlingen.
Jaha men nu vet du ju även att det fullt lagligt att både byta ställning och fortsätta det samtyckande sexet till dess samtycket dras tillbaka. Om hon börjar ligga stel och apatisk kan du kolla om samtycket fortfarande gäller. Fortsätter hon glatt att ha sex så går det bra att fortsätta.
Citera
Igår, 15:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jaha men nu vet du ju även att det fullt lagligt att både byta ställning och fortsätta det samtyckande sexet till dess samtycket dras tillbaka. Om hon börjar ligga stel och apatisk kan du kolla om samtycket fortfarande gäller. Fortsätter hon glatt att ha sex så går det bra att fortsätta.

Det behövs nog inte att de ligger totalt stela och apatiska. Förstår inte att ni tror det.
Citera
Igår, 16:05
Medlem
Citat:
Det behövs nog inte att de ligger totalt stela och apatiska. Förstår inte att ni tror det.
Nej det räcker att du INTE SAMTYCKT TILL ATT BLI PÅSATTA!

Dina exempel där de HAR samtyckt är alltså helt irrelevanta!!!
Citera
Igår, 16:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej det räcker att du INTE SAMTYCKT TILL ATT BLI PÅSATTA!

Dina exempel där de HAR samtyckt är alltså helt irrelevanta!!!

För fan de kan ha samtyckt men sedan kommer ett moment de inte känner att de samtyckte till.

Låt säga att de knullat helt frivilligt och samtyckt i 5 minuter i missionären. Sen drar sig killen ur och tänker försöka göra det skönt för tjejen genom att slicka henne.

Om hon nu inte vill detta. Tycker du att hon bör tala om eller visa detta på ett tydligt sätt då?
Citera
Igår, 16:26
Medlem
Citat:
För fan de kan ha samtyckt men sedan kommer ett moment de inte känner att de samtyckte till.

Låt säga att de knullat helt frivilligt och samtyckt i 5 minuter i missionären. Sen drar sig killen ur och tänker försöka göra det skönt för tjejen genom att slicka henne.

Om hon nu inte vill detta. Tycker du att hon bör tala om eller visa detta på ett tydligt sätt då?
Hur många gånger ska jag svara ja på samma jävla fråga!!!!

Om hon däremot INTE verkar uppskatta det bör DU fråga!!! Inte köra vidare som en klantig mupp!
Du vill väl för fan veta om det är skönt för henne eller inte??? Verkar hon inte uppskatta det kanske du slickar på fel ställe???
Citera
Igår, 17:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hur många gånger ska jag svara ja på samma jävla fråga!!!!

Om hon däremot INTE verkar uppskatta det bör DU fråga!!! Inte köra vidare som en klantig mupp!
Du vill väl för fan veta om det är skönt för henne eller inte??? Verkar hon inte uppskatta det kanske du slickar på fel ställe???

Men frågan är ju vad hon förväntas göra för att killen ska veta att hon inte vill. Hur perfekt måste han kunna uppfatta situationen?

Vad skulle du själv tänka att en kille bör göra för att tjejen ska förstå att han inte vill bli avsugen?

Jag har ingenting med det här att göra. Det är en allmänt ställd fråga.
Citera
Igår, 17:11
Medlem
Citat:
Men frågan är ju vad hon förväntas göra för att killen ska veta att hon inte vill. Hur perfekt måste han kunna uppfatta situationen?

Vad skulle du själv tänka att en kille bör göra för att tjejen ska förstå att han inte vill bli avsugen?

Jag har ingenting med det här att göra. Det är en allmänt ställd fråga.
Då avstyr personen eller säger Nej inte så. Säger de ingenting utan fortsätter att delta i sexet med samma goda humör är det grönt.

Om de däremot inte verkar uppskatta det, även om de inte säger nåt, är det som sagt läge att fråga. Inte envisas med att slicka nån som inte ens verkar tycka att det är skönt. Det har inget med ”Uppfatta situationen perfekt” att göra, det är att åtminstone FÖRSÖKA vara en bra älskare.
Senast redigerad av Pipsi Igår kl. 17:13.
Citera
Igår, 17:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Då avstyr personen eller säger Nej inte så. Säger de ingenting utan fortsätter att delta i sexet med samma goda humör är det grönt.

Om de däremot inte verkar uppskatta det, även om de inte säger nåt, är det som sagt läge att fråga. Inte envisas med att skicka nån som inte ens verkar tycka att det är skönt.

Men är det konstigt att en tjej t.ex. inte stönar och ålar sig direkt när hon börjar bli slickad? Är det något som kanske ska skrivas in i lagen att om du samtycker så visa det genom att stöna eller åla dig, kanske säga något sexigt.
Hur lång tid kan det gå innan killen borde börja förstå att det finns en risk (oaktsam våldtäkt) att tjejen inte deltar frivilligt om hon ligger tyst på rygg, fortfarande med särade ben och inte har sagt nej eller fysiskt försökt avvärja slickandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in