Citat:
Ursprungligen postat av
david-taxi
Nej, Dumpen behövs inte. Dessutom är ditt påstående om att Dumpen behövs inte ens relevant till din fråga som du ställer.
Härja fritt kommer dom fortsätta göra, med eller utan Dumpen.
Det enda syftet med Dumpen är att personerna bakom sidan och dom som följer får utlopp för sin hämndlystenhet. Inget annat. Dumpen är inget effektivt sätt för att varken stoppa eller minska brottsligheten mot barn. Och dom är egentligen inte så intresserade av det heller. Stackars lilla Patrik blev våldtagen och nu vill han hämnas.
Om dom verkligen hade brytt sig om barn hade dom jobbat med och föreläst för RIKTIGA BARN för att hjälpa dom fatta rätt beslut. Men tyvärr är dom mer upptagna med att se andra människor lida istället för att faktiskt hjälpa dom som dom själva påstår sig bry sig om. Ironiskt va?
Både Patrik och Sara ser ut som riktiga pundare.
Du sätter fingret på det som gör Dumpen till en så destruktiv kraft. Det här är inte ett arbete för barns trygghet - det är ett arbete för en egen, privat upprättelse.
Om det hade handlat om barnens bästa, eller om att faktiskt förebygga övergrepp, så skulle vi se helt andra metoder. Vi skulle se föreläsningar i skolor, samarbete med socialtjänst, stöd till brottsoffer och expertis inom pedagogik. Istället ser vi en sajt som lever på att eskalera konflikter, jaga
likes och håna anhöriga. Det är en verksamhet som bygger på att förvandla det egna traumat till en underhållningsprodukt.
Låt oss ta ett exempel för att sätta perspektiv på hur de diskuterar. Jag brinner för hemlösa katter. Om någon skulle kritisera hur jag hjälper katter, så skulle jag kunna ta den diskussionen, lyssna på motargument och ändra mig om det fanns ett bättre sätt att skydda katterna. Min identitet är inte katten, min identitet är mig själv - katterna är bara något jag värnar om.
Men för de som gillar Dumpen så är det inte bara ett projekt de värnar om; det har blivit en livsstil och en identitet. Det är därför det är så otroligt svårt för de att ta in kritik. Om de skulle erkänna att en metod är rättsosäker, att ett uthängt barn lider eller att rättsstaten är viktigare än er underhållning - då skulle hela deras identitet spricka. Att skydda sitt eget ego är viktigare än att diskutera principerna för hur vi bygger ett rättssamhälle.
Det är precis som jag reflekterat ovan: För den som brinner för en sak (katter) där är saken i fokus. För Sara och Patrik har saken blivit en förlängning av dem själva. Det är inte
engagemang, det är en livsstil och ett sätt att försöka laga sin egen trasiga spegelbild genom att projicera hat mot andra.
Det mest avslöjande med Dumpen är deras selektiva fokus. Om syftet verkligen var att skydda barn, varför är det bara män i en specifik åldersgrupp som blir måltavlor? Om en 20-åring begår samma handling mot en 15-åring, är det barnet mindre värt att skydda då?
Svaret är naturligtvis nej. Men en 20-åring passar inte in i det narrativ av hämnd som Sara och Patrik driver.
De letar inte efter alla som skadar barn de letar efter de som påminner om deras egna förövare. Det är inte ett samhällsuppdrag, det är en privat uppgörelse med det förflutna där barnens säkerhet tyvärr hamnat i skuggan av huvudpersonernas behov av upprättelse. Att kalla det för
kamp för barnen är att missbruka barnens utsatthet för att validera sin egen hämndlystnad.