2026-07-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Så du menar att vi ska ha folkdomstolar och medborgargarden och avveckla polis och rättsväsendet?
Är det ditt och andra lågutbildades mål?

Word! Det är detta som uppenbart händer i bakgrunden medan debatten pågår. SK folkvalda som tar som strategi att gynna och öppet försvara dömda brottslingar enligt svea rikes lag som dumpen och de långtgående konsekvenser detta får, för att fiska röster. Hur är det ens möjligt/lagligt att indirekt påverka domstolen på det viset förefaller inte bara vara en rimlig med högst befogad fråga. Vad är nästa steg i det?

Sedan finns det både en och annan här som på riktigt ger imbecile en mening... även om jag i högsta grad är behjälplig till att skruva ned nivån ytterligare med det uttalandet här och nu men dt får väl för fan vara nog snart med fiction och hittepå. Man blir ta mig fan mörkrädd när man hör rättshaveristerna tugga Och då handlar det inte om att någon tycker något och någon annan någonting annat vilket i sig inte är knepigt men här har vi ett gäng som på riktigt är totalt IQ-befriade. Jag vet inte vad mer jag ska säga, och vill de mäta IQ ställer jag upp 24/7 och jag vågar på förhand utlova att jag sopar mattan totalt med dem.

Är vi inte rätt trötta på Sara Malika Nilsson nu? Och även i viss mån det tafatta politiska etablissemanget. Är det inte på riktigt dags att satmaran tar och dör nu som ett litet plåster på såren för alla dem hon tippat över kanten genom det kriminella medborgargardet dumpen? Vore inte det i sig en välgärning så säg? Och att de begraver företeelser likt detta långt under marken framåt så att de aldrig mer uppstår.
Citera
2026-07-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag menar upprättelsen offret får. Att inte vara ensam i det. Att gäddorna har varit på fler. Nu är det 800 gäddor så de är nog väldigt många överlevare som kommit fram sannolikt.

Aldrig hört talas om någon som pratar om allmän nyfikenhet. De var nytt för mig.

Frågan gällde dom offer du påstår finns.
Men okej.

Låt oss säga att en tidigare utsatt person ser uthängningen och samtidigt får höra att den uthängde påstås ha haft flera andra offer. Är det då inte en påtaglig risk att barnet börjar lägga skulden på sig självt? Att tanken blir, "Om jag bara hade vågat berätta tidigare kanske de andra hade sluppit det här."

Självklart är det inte barnets fel. Det ansvaret ligger alltid på gärningspersonen. Men människor som utsatts för övergrepp, och särskilt barn, bär ofta på en irrationell skuld. Det är ett välkänt inslag i trauma. Skam och självanklagelser följer inte logik.
Om barnet dessutom aldrig tidigare berättat om det som hänt är det rimligt att anta att traumat fortfarande är obehandlat. Då kan en sådan här situation förstärka både skuldkänslor och psykiskt lidande.

Dessutom finns en annan aspekt.
Om ett barn ska gå in på sidan för att hitta den här personen, är risken ganska stor att barnet exponeras för nakenbilder och filmer med vuxna män i sexuella situationer. Är det verkligen en miljö som du tycker är lämplig för ett barn att vistas i? Är det rimligt?

Det är en fråga som, enligt min mening, förtjänar ett betydligt mer genomtänkt svar än den brukar få.

Du beskriver det som om allting vore självklart. Men du tittar på det genom helt fel ögon. Du resonerar utifrån hur du själv, som vuxen och utomstående, och antar att barnet resonerar på samma sätt. Det är inte samma sak som att försöka förstå hur ett barn med ett svårt trauma upplever och bearbetar en sådan situation.

Ett barn som utsatts för ett övergrepp tänker sällan rationellt. Skam, skuld och rädsla följer inte logik. De styrs av känslor, och de kan finnas kvar långt efter att själva händelsen är över. Det är därför jag tycker att diskussionen ofta blir för snäv. Fokus hamnar nästan uteslutande på den misstänkte eller dömde personen. Betydligt mindre uppmärksamhet ägnas åt hur andra människor runt omkring påverkas, inte minst barn. Det är den aspekten som alltför ofta hamnar i skymundan.

Det är där som både Dumpen och ni följare gör misstaget hela tiden, ni ser bara monstret. Ni har inte förmågan att se allt annat runtomkring eller förstå empati.
Citera
2026-07-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Frågan gällde dom offer du påstår finns.
Men okej.

Låt oss säga att en tidigare utsatt person ser uthängningen och samtidigt får höra att den uthängde påstås ha haft flera andra offer. Är det då inte en påtaglig risk att barnet börjar lägga skulden på sig självt? Att tanken blir, "Om jag bara hade vågat berätta tidigare kanske de andra hade sluppit det här."

Självklart är det inte barnets fel. Det ansvaret ligger alltid på gärningspersonen. Men människor som utsatts för övergrepp, och särskilt barn, bär ofta på en irrationell skuld. Det är ett välkänt inslag i trauma. Skam och självanklagelser följer inte logik.
Om barnet dessutom aldrig tidigare berättat om det som hänt är det rimligt att anta att traumat fortfarande är obehandlat. Då kan en sådan här situation förstärka både skuldkänslor och psykiskt lidande.

Dessutom finns en annan aspekt.
Om ett barn ska gå in på sidan för att hitta den här personen, är risken ganska stor att barnet exponeras för nakenbilder och filmer med vuxna män i sexuella situationer. Är det verkligen en miljö som du tycker är lämplig för ett barn att vistas i? Är det rimligt?

Det är en fråga som, enligt min mening, förtjänar ett betydligt mer genomtänkt svar än den brukar få.

Du beskriver det som om allting vore självklart. Men du tittar på det genom helt fel ögon. Du resonerar utifrån hur du själv, som vuxen och utomstående, och antar att barnet resonerar på samma sätt. Det är inte samma sak som att försöka förstå hur ett barn med ett svårt trauma upplever och bearbetar en sådan situation.

Ett barn som utsatts för ett övergrepp tänker sällan rationellt. Skam, skuld och rädsla följer inte logik. De styrs av känslor, och de kan finnas kvar långt efter att själva händelsen är över. Det är därför jag tycker att diskussionen ofta blir för snäv. Fokus hamnar nästan uteslutande på den misstänkte eller dömde personen. Betydligt mindre uppmärksamhet ägnas åt hur andra människor runt omkring påverkas, inte minst barn. Det är den aspekten som alltför ofta hamnar i skymundan.

Det är där som både Dumpen och ni följare gör misstaget hela tiden, ni ser bara monstret. Ni har inte förmågan att se allt annat runtomkring eller förstå empati.

Ja men så är det alltid med de som blir utsatta att de skyller på sig själv. Och tror att de gjort något fel. Viktigt att komma ihåg är att skulden alltid ligger på förövaren.

Sedan det vanligaste scenariot är nog att förövaren gjort något inom den egna familjen/släkten.

Hur eventuella offer kommer fram ser nog olika ut.

Föreningen Dumpen kan ju hjälpa till att söka traumavård för eventuella offer. Det är väl där empatin kommer in. Istället för att klaga utan lösningar som du gör.
Sedan så är det ett livslångt trauma. Så det kan nog knappast bli värre än det redan är för eventuella offer. Eller överlevare som de brukar kallas.
Citera
2026-07-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ja men så är det alltid med de som blir utsatta att de skyller på sig själv. Och tror att de gjort något fel. Viktigt att komma ihåg är att skulden alltid ligger på förövaren.

Sedan det vanligaste scenariot är nog att förövaren gjort något inom den egna familjen/släkten.

Hur eventuella offer kommer fram ser nog olika ut.

Föreningen Dumpen kan ju hjälpa till att söka traumavård för eventuella offer. Det är väl där empatin kommer in. Istället för att klaga utan lösningar som du gör.
Sedan så är det ett livslångt trauma. Så det kan nog knappast bli värre än det redan är för eventuella offer. Eller överlevare som de brukar kallas.

Herregud. Är du verkligen allvarlig?

Menar du på fullt allvar att det finns någon form av "tak" för trauma? Att när en människa väl har utsatts för ett svårt övergrepp så kan det psykiska lidandet inte förvärras?

Trauma är inte ett statiskt tillstånd där allt lidande inträffar vid ett och samma tillfälle och sedan står still. Tvärtom kan nya händelser, påminnelser, skuldkänslor eller offentlig exponering förstärka det som redan finns. Det är också därför människor kan återuppleva sina trauman många år senare.
Att påstå att det "knappast kan bli värre" är en direkt skymf mot alla som kämpar.

Ju mer du skriver ditt resonemang, desto tydligare blir det att du inte vet hur psykiska trauman faktiskt fungerar.
Citera
2026-07-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Herregud. Är du verkligen allvarlig?

Menar du på fullt allvar att det finns någon form av "tak" för trauma? Att när en människa väl har utsatts för ett svårt övergrepp så kan det psykiska lidandet inte förvärras?

Trauma är inte ett statiskt tillstånd där allt lidande inträffar vid ett och samma tillfälle och sedan står still. Tvärtom kan nya händelser, påminnelser, skuldkänslor eller offentlig exponering förstärka det som redan finns. Det är också därför människor kan återuppleva sina trauman många år senare.
Att påstå att det "knappast kan bli värre" är en direkt skymf mot alla som kämpar.

Ju mer du skriver ditt resonemang, desto tydligare blir det att du inte vet hur psykiska trauman faktiskt fungerar.

Behöver du verkligen herren i den här frågan?

För de flesta är det ett livslångt trauma med sexuella övergrepp i barndomen.

Jag menar att det är värt risken. Om en gädda kommer fram så offer får upprättelse.
Det är säkert påfrestande till en början med det som hjälper är upprättelse.
Och traumavård.
Citera
2026-07-15, 21:04
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Behöver du verkligen herren i den här frågan?

För de flesta är det ett livslångt trauma med sexuella övergrepp i barndomen.

Jag menar att det är värt risken. Om en gädda kommer fram så offer får upprättelse.
Det är säkert påfrestande till en början med det som hjälper är upprättelse.
Och traumavård.
Det håller jag med om. Men att Göran 62 addat ngn och skrivit saker ger nog inte speciellt långa trauman, speciellt inte då 99.99% av barnen vet hur blockera fungerar.

Du kan inte blanda in faktiska övergrepp med Dumpens fiktiva påhitt

Dom faktiskta övergreppen har vi myndigheter för, har alltid haft. För din egen skulle mest, hur många fälls varje år för faktiska övgrepp som polis m.m. tagit? (Som då även inte har extrema konsekvenser för anhöriga m.m.)

Kontra - hur mycket bidrar Dumpen med per år? (plus extrema konsekvenser för anhöriga etc)

Låt höra. Gärna en motivering som är relativt förankrad i verkligheten och sunt förnuft.
Citera
2026-07-15, 22:52
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja det finns starka krafter från båda "sekter".
Man kan förstå att gäddorna är både ledsna och arga efter att ha fastnat i nätet.
Måste ju vara fruktansvärt pinsamt för de flesta gäddor.
Patrik är pinsam. Undrar hur han kom i kontakt med Sara.
(FB) Skvaller om höjdhopparen Patrik Sjöberg?
Citera
2026-07-16, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Patrik är pinsam. Undrar hur han kom i kontakt med Sara.
(FB) Skvaller om höjdhopparen Patrik Sjöberg?
Han började köpa tjack av henne för några år sedan var så de träffades, hennes syster bor i Göteborg
Citera
2026-07-16, 02:17
Avstängd
Vad hände med den här GDPR domen? Folk sa ju att dumpen skulle läggas ner men dom kör på som vanligt? Detta måste få ett slut usch och twii!!!!❌❌👎👎
Citera
2026-07-16, 02:19
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loopmelon
Vad hände med den här GDPR domen? Folk sa ju att dumpen skulle läggas ner men dom kör på som vanligt? Detta måste få ett slut usch och twii!!!!❌❌👎👎
Dumpen behövs. Eller menar du att pedofilerna ska få härja fritt?
Citera
2026-07-16, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loopmelon
Det är möjligt att Dumpen kommer tvingas att lägga ner men det kommer nog ta lång tid innan det sker. Jag tror inte det finns något motsvarande i något land. Dumpens förebild To catch a predator la ner efter ett självmord. Fiskarna var helt förstörda i dokumentären som finns på SVT. Hur många självmord är det bland gäddorna? 15? 20? Myndigheterna i Sverige har valt att inte agera mot Dumpen. Hade en liknande verksamhet funnits dom publicerat gängkriminella eller män som utnyttjar prostituerade, så hade sajten varit nere på kort tid. Men myndigheterna sympatiserar med Dumpen så den finns säkert kvar åtminstone året ut.
Citera
2026-07-16, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Dumpen behövs. Eller menar du att pedofilerna ska få härja fritt?

Jag vet att frågan har varit uppe tidigare, men siffrorna kan ju ha ändrats: hur många av alla korrekt diagnostiserade pedofiler har infångats av Dumpen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in