Citat:
Ursprungligen postat av
1335991
Hunden VAR ju kopplad,
men,slet sig.
Det jag mest funderar på är
HUR hunden var kopplad.
Hade den bara ett halsband/strypkoppel eller hade den sele?
OM den hade sele, så förstår jag inte hur den kunde slita sig, såvida ägaren inte knytit fast kopplet själv. Har dock svårt att tro att en hund sliter sig med ett strypkoppel heller, om inte ägaren håller tillbaka hunden. Koppel brukar väl dessutom ha karbinhake?
Citat:
Ursprungligen postat av
HORSVERIGE
Hur gammal var barnet? Hur kommer det sig att hunden bet barnet? Var barnet helt oskyldigt dvs hunden attackerade barnet trots att barnet inte hade gjort nåt för att reta hunden?
Exakt vilken roll spelar det om barnet var provocerande eller inte?
Barnet är
HELT oskyldig i detta fall!
Förstår inte hur ni som anser att "barnet kanske gjorde nåt". Det spelar
absolut ingen roll. En hund som attackerar andra människor, är ingen bra hund. PUNKT SLUT!
Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
1-Du kan inte hantera din hund själv och
2-din hund saknad helt disciplin, inte bara genom att slita sig/rymma från dig utan oxå genom att attackera andra människor.
Lyckligtvis har de flesta människor väluppfostrade hundar som
VET att oavsett (vad nu ens som provocerar hunden) aldrig skulle gå till attack, såvida inte hundägaren är hotad eller angripen. Men det är enda gången det är okej enligt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
sigtunatjejer
Enligt källorna var hunden kopplad men slet sig. Någon enstaka gång har jag sett hundar slita sig för att hundägarna varit helt oförberedda på ett kraftigt plötsligt ryck. Det är ingen förmildrande omständighet eftersom det är oaktsamhet utöver bristande uppfostran av hunden, men en förklaring till att det som inte får ske ändå sker.
Precis så!
OM man nu vill ha en ouppfostrad hund (oavsett ras), borde man förstå att när den är ute och rastas, så
BÖR man
HELA tiden ha koll/vara uppmärksam på vad den gör/blir intresserad av. Man
kan inte låta den springa som den vill bland eventuella provokationer,
utan hålla ett fast grepp om kopplet!
Hur svårt kan det vara?
Kan man inte ha pli på sin hund ska man fan inte ha en.