2026-07-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Jag gillar skog och mark och sedvärdheter som ofta ligger ute på vishan. Jag kollar alltid upp om det är anpassat så jag kan köra dit. Är det inte det väljer jag något annat, inte mer med det. Blir mest museum nuförtiden. Glimmingehus och Kivikskungagrav får skippas. Nu har jag i och för sig sett dessa tidigare innan handikappet, men ni fattar tanken.

Ja det är ett helt relevant tänk. Många har begränsningar som inte räknas som handikapp. Å då får man göra något annat någon annanstans. Alla kan inte göra precis allting. Sverige är ändå ett av de mest anpassade länder som finns.
Citera
2026-07-17, 10:56
Medlem
IdunLos avatar
Vilken fullkomligt empatistörd och infantil tråd.

Som skattebetalare ser jag betydligt hellre att mina skattepengar går till att möjliggöra för alla att kunna ta ett dopp än en massa annan skit som det strösslas skattepengar över idag.

Det kan knappast vara en sådan enorm summa att anpassa i alla fall några bad för personer med flerfunktionsnedsättning.

Mamman säger ingenstans att alla bad måste anpassas utan i alla fall några.

Hur kan det vara så provocerande att man känner sig nödgad att ösa hat över en mamma och hennes dotter?

Mamman drev frågan vidare efter stöd från andra. Hon verkar inte alls vara någon oresonlig kravmaskin.

Det är också uppenbart att kunskapen om flerfunktionsnedsättning är otroligt låg i tråden. De som hävdar att den här flickan ändå inte är medveten om omgivningen vet inte vad de skriver om.

När jag är utomlands känner jag mig ofta stolt över hur tillgängligt Sverige ändå är jämfört med många andra länder. Det är ett mått på hur demokratiskt och jämlikt ett samhälle är.

Jag har inga funktionsnedsättningar själv, inte mitt barn heller men jag har, vilket många i tråden verkar sakna, inlevelseförmåga och lite jävla empati.
Citera
2026-07-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo

Som skattebetalare ser jag betydligt hellre att mina skattepengar går till att möjliggöra för alla att kunna ta ett dopp än en massa annan skit som det strösslas skattepengar över idag.

Det kan knappast vara en sådan enorm summa att anpassa i alla fall några bad för personer med flerfunktionsnedsättning.

Hur kan det vara så provocerande att man känner sig nödgad att ösa hat över en mamma och hennes dotter?

Mamman drev frågan vidare efter stöd från andra. Hon verkar inte alls vara någon oresonlig kravmaskin.

Det är också uppenbart att kunskapen om flerfunktionsnedsättning är otroligt låg i tråden. De som hävdar att den här flickan ändå inte är medveten om omgivningen vet inte vad de skriver om.

När jag är utomlands känner jag mig ofta stolt över hur tillgängligt Sverige ändå är jämfört med många andra länder. Det är ett mått på hur demokratiskt och jämlikt ett samhälle är.

Jag har inga funktionsnedsättningar själv, inte mitt barn heller men jag har, vilket många i tråden verkar sakna, inlevelseförmåga och lite jävla empati.
Det är ändå en fråga om var man ska lägga resurser på. Tycker personligen att det är viktigare att göra kollektivtrafiken tillgänglig för alla med lågt insteg i tåg och bussar. Idag 2026 är det inte fullt genomfört. Det tar en jävla tid att få det åtgärdat.
Citera
2026-07-17, 12:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Tema: Alla ska ha allt.

Tröttsamt. 😑

Jag föreslår att de försöker hitta ett ställe där hon kan bada med lite hjälp.
Och andra ska betala för kalaset, hur orimligt det än är.
Citera
2026-07-17, 12:08
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

Att sparka på den som redan ligger samt hat mot handikappade och klappjakt på sjuka och arbetslösa går väl i linje med tidens melodi, det är väl sådant som SD och Tidö tänker gå till val på.

Som sagt helt otroligt att folk ska bli så kränkta över att man tycker att kommunen kunde handikappsanpassa några badplatser, men det är den tidsandan vi lever i.
Citera
2026-07-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Jag gillar din + flera andra handikappades inställning i tråden 👍🏻🙂
Det går inte att anpassa exakt allt, bara att gilla läget. Ronja kan bada i simhallen där finns både lyft och ramp och omklädningsrum. Livet är inte rättvist lika bra Ronja lär sig det tidigt. Mina barn får lära sig att livet inte är exakt lika för alla.
Citera
2026-07-17, 12:12
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det är ändå en fråga om var man ska lägga resurser på. Tycker personligen att det är viktigare att göra kollektivtrafiken tillgänglig för alla med lågt insteg i tåg och bussar. Idag 2026 är det inte fullt genomfört. Det tar en jävla tid att få det åtgärdat.
Absolut, om man måste prioritera, men att göra några bad tillgängliga är ingen större utgift.

Det jag reagerar på är att mammans förslag avfärdas som helt oresonligt av många i tråden när det inte alls är det.

Jag förstår verkligen inte hur man kan bli så provocerad av önskemål om en relativt liten åtgärd på några enstaka bad som skulle betyda så mycket för personer med flerfunktionsnedsättning.

Vi lever i ett kravsamhälle där kraven ofta är rätt absurda men det här handlar om det mest grundläggande i livet, sådant som vi andra tar för givet.

Ibland kanske man ska stanna upp och fundera över sina egna reaktioner. Visst det är Flashback men att attackera en mamma som önskar att hennes dotter ska få ta ett bad som andra barn är lågt även för det här forumet.

Jag hoppas att hon inte läser den här tråden . Att vara mamma till ett barn med flerfunktionsnedsättning är tuffare än många av oss kan förstå.

Hon kom med ett önskemål, inte något aggressivt krav, för sin dotters skull. Hon förtjänar inte alla vidrigheter som folk häver ur sig i tråden.
Citera
2026-07-17, 12:13
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Det går inte att anpassa exakt allt, bara att gilla läget. Ronja kan bada i simhallen där finns både lyft och ramp och omklädningsrum. Livet är inte rättvist lika bra Ronja lär sig det tidigt. Mina barn får lära sig att livet inte är exakt lika för alla.
Jag håller fullständigt med.
Citera
2026-07-17, 12:22
Avstängd
Hon lär la bada med mamma då, hon flyter på fläsket.
Citera
2026-07-17, 12:29
Medlem
Citat:
Absolut, om man måste prioritera, men att göra några bad tillgängliga är ingen större utgift.

Det jag reagerar på är att mammans förslag avfärdas som helt oresonligt av många i tråden när det inte alls är det.

Jag förstår verkligen inte hur man kan bli så provocerad av önskemål om en relativt liten åtgärd på några enstaka bad som skulle betyda så mycket för personer med flerfunktionsnedsättning.

Vi lever i ett kravsamhälle där kraven ofta är rätt absurda men det här handlar om det mest grundläggande i livet, sådant som vi andra tar för givet.

Ibland kanske man ska stanna upp och fundera över sina egna reaktioner. Visst det är Flashback men att attackera en mamma som önskar att hennes dotter ska få ta ett bad som andra barn är lågt även för det här forumet.

Jag hoppas att hon inte läser den här tråden . Att vara mamma till ett barn med flerfunktionsnedsättning är tuffare än många av oss kan förstå.

Hon kom med ett önskemål, inte något aggressivt krav, för sin dotters skull. Hon förtjänar inte alla vidrigheter som folk häver ur sig i tråden.
Om man anpassar 1 eller två badplatser i hela Sverige blir ju inte alls bra. Känns godtycklig. Vem ska bestämma villka som ska byggas?
På villka grunder?
Du inser nog fort själv hur dumt det blir.
Citera
2026-07-17, 13:42
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och andra ska betala för kalaset, hur orimligt det än är.
Särskilt Vänsterpartiets ”de rika”™.
Citera
2026-07-17, 14:10
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Om man anpassar 1 eller två badplatser i hela Sverige blir ju inte alls bra. Känns godtycklig. Vem ska bestämma villka som ska byggas?
På villka grunder?
Du inser nog fort själv hur dumt det blir.
Nej inte alls, det är ju så det fungerar idag. I Stockholm är t.ex. vissa badplatser anpassade och andra inte.

Det är upp till varje kommun och det kan räcka med en badplats.

Jag vet inte vad du föreställer sig men det handlar om tillgång till en flyttbar lyftanordning och en duschbrits som du kan ha i ett vanligt hem, inte att bygga om hela badplatsen.

Det är en liten åtgärd som betyder mycket.
Senast redigerad av IdunLo 2026-07-17 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in