2026-07-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nej, det går inte att jobba på det sättet. Det finns inte pengar till att göra det. I den bästa av världar skulle det så klart vara så men nu lever vi i verkligheten.
Det finns dessutom nästan garanterat något bad i kommunen som är mer handikappvänligt.

Viggerby badplats tex har en ramp. Finns en varmvattenbassäng oxå i kommunens
Citera
2026-07-16, 20:18
Medlem
lagfrukts avatar
Kan man inte konstruera en mobil lyftannordning?
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-16 kl. 20:34.
Citera
2026-07-16, 20:21
Medlem
Galejans avatar
Det kanske vore bäst att avliva barn med svåra handikapp istället för att kräva att samhället ska byggas om så att helkroppsförlamade ska kunna delta i havsbad och rytmisk gymnastik?
Citera
2026-07-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det kanske vore bäst att avliva barn med svåra handikapp istället för att kräva att samhället ska byggas om så att helkroppsförlamade ska kunna delta i havsbad och rytmisk gymnastik?

Du har en poäng där.. hade jag fått ett barn som är svårt handikappad.. hade jag nog skjutsat barnet till skogen.. du är fri! lycka till!
Citera
2026-07-16, 20:38
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Du har en poäng där.. hade jag fått ett barn som är svårt handikappad.. hade jag nog skjutsat barnet till skogen.. du är fri! lycka till!
Ja, faktiskt. Sedan behöver man inte sätta ut dem i skogen och medverka till onödig grymhet men att terminera graviditeter där fostret är defekt borde inte vara mammas beslut. Samma i de fall där det blir skador i samband med födseln eller under spädbarnsåren. Det humana för alla inblandade är att låta barnet somna in istället för att låta ett defekt och handikappat barn leva ett långt liv bunden till sjuksängen och med behovet av ständig support från omgivningen. Det är en annan sak om något händer i tonåren eller senare men man behöver inte medvetet inleda en levnad när man vet att individen är defekt och kommer att leva ett sorgligt liv helt beroende av andra för alla behov.

Då hade sånt som detta varit en ickefråga.
Citera
2026-07-16, 21:04
Medlem
karlgunnars avatar
Det är ingen jävla rättighet att bada ute! Jag har inte badat ute på säkert 20 år om inte mer.
Citera
2026-07-16, 21:13
Medlem
Verkar som att det är ombytet som är problemet här?

Bikini med knytband/kardborre kanske skulle fungera, samt täckande skynke fäst i rullstolen som insynsskydd vid ombyte. På så vis funkar iaf alla bad som har ramp. Omständigt visserligen.

Kan tycka att de kan ha iaf ett badställe med omklädningsrum med brits om det är vad som krävs.
Citera
2026-07-16, 21:50
Medlem
Ganonitos avatar
Morsan kan ju äta lite mindre så får hon pengar över till att bekosta en specialanpassad badplats.
Citera
2026-07-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Bra tänkt det är ju så man får göra. Även utan regelrätta handikapp så har väl många fysiska begränsningar. Kommunen har anpassade bad och då får man gå dit helt enkelt.
Jag gillar skog och mark och sedvärdheter som ofta ligger ute på vishan. Jag kollar alltid upp om det är anpassat så jag kan köra dit. Är det inte det väljer jag något annat, inte mer med det. Blir mest museum nuförtiden. Glimmingehus och Kivikskungagrav får skippas. Nu har jag i och för sig sett dessa tidigare innan handikappet, men ni fattar tanken.
Citera
2026-07-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Nu vet jag inte vilken badplats som är tilltänkt att bli anpassad och vilken skribenten vill ska anpassas. Oavsett kommer det att ta tid och det skulle inte förvåna mig om det landade på tio miljoner. Omklädningsrum med lift, duschbrits, parkerad rullstol och hygienstolar tar mer plats än vad man tror om man dessutom ska kunna röra sig ordentligt när man använder dessa hjälpmedel.

Utöver det har omklädningsrummet troligtvis inte möjlighet att ligga på strandkanten och man måste se över gången mellan omklädningsrum och brygga med lift. Jag tror inte heller skribenten kommer nöja sig med en lift utan vill troligtvis hellre ha en hiss som går ner i vattnet för de som vill bada med sin rullstol.

Vi får heller inte glömma bort bussförbindelser som kör flera gånger i timmen för annars lovar jag att någon kommer att börja gnälla över dålig tillgänglighet för de som inte äger en bil. Sedan se så att det finns en bra parkeringsplats med plats för flera handikapparkeringar.

Jag har säkert glömt något som också behövs göras eller överdrivit på någon punkt. Jag tycker att ska man göra en plats anpassad så ska man göra det ordentligt för alla möjliga funktionshinder. Därav får man se hur många personer som kommer gynnas av denna anpassning för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
Du glömde hur många dagar på ett år har vi badväder. Inte många. Slå ut kostnaden på dom dagarna så blir det dyrt
Citera
2026-07-16, 22:27
Medlem
Fiskarpinnes avatar
Det finns folk som kan inte bada eller kan inte ens gå ut av flera olika orsaker. Problemet är att ingen bryr sig. Andra kan inte bada då hela tiden kommer någon galning med stora hunden utan förvarning eller någon grillar med tändningsvätskan som luktar illa eller någon står och röker bredvid allergiker eller skriker som galningar. Även på gatan såg jag hur vå vårdbiträden går med rullstolsbundna över hela trottoaren och puttar en mamma med barnvagn ner mot gatan, inte ens flyttat på sig. Folket är hänsynslöst. Det vore fint m man blrjar med att se till att denna flicka ska kunna bada, för uppfostringssyfte av hänsynslösa folket. Det vore en bra investering flr samhället, att bli trevligare gentemot medmänniskor.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jo, det borde vara en självklarhet att alla kommunens invånare ska kunna ta del av kommunens arbete. Det är liksom grejen med kommunal verksamhet.
Citera
2026-07-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Varför sitter hon i rullstol om hon kan simma? Hennes feta morsa får väl släpa ut CP:t i stranden om hon vill plaska lite i vattnet.

Ett uppfriskande inlägg helt i fb anda ,keep goding!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in