2026-07-16, 10:55
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/att-bada-ar-inte-en-sjalvklarhet-for-funktionshindrade-ronja?fbclid=IwdGRjcATFeyJleHRuA2FlbQIxMQBzcn RjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR5dmmJqgFANOjaCh2VB y5gi9SwH6V5UOK1RXeSSLJOPoyH-0XsrKsiPTLtahw_aem_wKP _5p3fnJogJ3QILKsNEQ

Gravt handikappade Ronja kan tyvärr inte bada ute eftersom det saknas lyft och anpassade omklädningsrum för henne. Är det något kommunen borde åtgärda? Har Ronja rätt att bada överallt?
Citera
2026-07-16, 11:05
Medlem
Trams. Hon får åka till ett ställe som är anpassat för hennes behov. Alla badplatser kan inte tillgodogöra henne. Det skulle vara grovt missbruk av skattebetalarnas pengar. Att SVT gör en snyftartikel visar hur verklighetsfrånvända de är. SVT borde se över sin personal och sparka sina miljö- och vänsterextremister.
Citera
2026-07-16, 11:05
Medlem
Vad är det här för trams? Man kan inte be andra att anpassa naturen på det viset, det är ju helt orimligt.

Mvh. En pappa till ett svårt handikappat barn.
Citera
2026-07-16, 11:14
Medlem
Ett bad i kommunen borde ju kunna erbjuda det i alla fall..

Tyvärr kommer ju lyften gå sönder omgående p.g.a. kaos folket som existerar idag tar sönder den
Citera
2026-07-16, 11:25
Medlem
sommarlovs avatar
Det är bara att ta henne i famnen och bära ner henne, och tvångsbanta mamman!
Citera
2026-07-16, 11:25
Medlem
Ensamstående kraftigt överviktig mamma som kräver att allt skall anpassas efter hennes och dotterns behov. Jag är själv funktionshindrad efter en olycka och kan inte bada ute. Jag kräver inga anpassningar utan gör saker som jag klarar av istället.
Citera
2026-07-16, 11:27
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Ensamstående kraftigt överviktig mamma som kräver att allt skall anpassas efter hennes och dotterns behov. Jag är själv funktionshindrad efter en olycka och kan inte bada ute. Jag kräver inga anpassningar utan gör saker som jag klarar av istället.

Snälla, kan du inte trolla SVT med att typ gnälla över att US-video inte har runkbås för funktionshindrande eller något? Så får vi en schysst artikel om det att garva åt.
Citera
2026-07-16, 11:28
Medlem
Fantens avatar
Nej, det borde inte vara en självklarhet. Det går inte att tillgodose allas behov hela tiden. Hon får väl starta en Gofundme eller något och se till att ordna det själv. Hon lär redan kosta en hel del pengar liksom.
Citera
2026-07-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Trams. Hon får åka till ett ställe som är anpassat för hennes behov. Alla badplatser kan inte tillgodogöra henne. Det skulle vara grovt missbruk av skattebetalarnas pengar. Att SVT gör en snyftartikel visar hur verklighetsfrånvända de är. SVT borde se över sin personal och sparka sina miljö- och vänsterextremister.
Exakt.
Jag läste om detta på Facebook och vi var fler som föreslog detta medborgarförslag då det i kommunen inte finns någon badplats som är anpassat för hennes behov.
Men nu till dig.
Du verkar ha lite svårt att förstå hur skattebetalarnas pengar ska användas.
Pengarna ska användas för att gagna hela befolkningen och inte de bara de som kan leva ett normalt liv.
Alla kommunala faciliteter är allas egendom och ska anpassas efter behov.
Sedan kan jag hålla med om att det där var en löjlig artikel av SVT då Linköping är en bra komun. Att de inte löst problemet tidigare kan enkelt förklaras med att ingen tagit upp frågan.
Citera
2026-07-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nej, det borde inte vara en självklarhet. Det går inte att tillgodose allas behov hela tiden. Hon får väl starta en Gofundme eller något och se till att ordna det själv. Hon lär redan kosta en hel del pengar liksom.
Jo, det borde vara en självklarhet att alla kommunens invånare ska kunna ta del av kommunens arbete. Det är liksom grejen med kommunal verksamhet.
Citera
2026-07-16, 11:37
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jo, det borde vara en självklarhet att alla kommunens invånare ska kunna ta del av kommunens arbete. Det är liksom grejen med kommunal verksamhet.
Nej, det går inte att jobba på det sättet. Det finns inte pengar till att göra det. I den bästa av världar skulle det så klart vara så men nu lever vi i verkligheten.
Det finns dessutom nästan garanterat något bad i kommunen som är mer handikappvänligt.
Citera
2026-07-16, 11:44
Medlem
kyrkstockens avatar
Nja, man kan ju inte kräva av naturen att den alltid skall vara anpassad.

Däremot kan man kräva att vissa bad skall vara anpassade.

Jag orka inte sätta mig in i den enskilda platsen.

Men om kommunen tillhandahåller en bra badplats. Dit man även kan komma som handikappad utan krav på egen bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in