Citat:
Ursprungligen postat av
KalleJagarKanin
Har jag missat något? Cancelation policy t.ex? Vet inte vart jag kan få tag på den?
Vad jag finns det inget som heter specifikt "cancelation policy" på deras hemsida. Däremot verkar de ha en Return policy eller återbetalningspolicy. Du skrev själv förut det här:
Citat:
Ursprungligen postat av
KalleJagarKanin
Sen om man klickar på återbetalningspolicy så står det:
”Säljarens villkor och bestämmelser
...
Avkastning
Tidsperiod
14 dagar
Villkor
Endast om det digitala innehållet inte har visats
Digitalt innehåll som levererats via direktuppladdning kan inte returneras
...”
"Avkastning" där är en felöversättning av "Returns". Fast om man ska vara petig så kan inte en tjänst eller digitalt innehåll "returneras" och man kan ju tycka att det inte är samma sak som att utöva ångerrätten och frånträda ett avtal.
Hur som helst, ifall de inte tycker det du skrev i ditt senaste meddelande räcker utan faktiskt kräver att du skickar in en "cancelation policy", skulle nog jag, ifall jag vore du, fundera på att isåfall svara att du aldrig har åberopat någon specifik cancelation policy utan det du åberopar är ångerrätten enligt distansavtalslagen, som är tvingande för alla säljare att följa, så denna bör i vart fall ses som en "cancelation policy" som företaget måste följa. Rent juridiskt så behöver du inte ge någon "cancelation policy" till Klarna för att åberopa invändningsrätten; det är egentligen deras problem.
En grej som dock gör mig aningen tveksam till hela upplägget är det här. Jag tog för givet att det här var utan några konstigheter:
Citat:
Ursprungligen postat av
HalalMuscle
Jag testade att köpa en binance gift card på Eneba, det enda som händer när du gjort köpet är att det finns en box du kryssar i som gör att koden blir ”synlig”. Ingenstans står det att din ångerrätt går förlorad och det finns inget samtycke.
Men när jag kollar på exempelvis
https://youtu.be/TJzGwHmM2e4?t=68 eller på
https://www.eneba.com/support/article/digital-key-refund verkar det som man trots allt åtminstone får upp en informationstext att produkten inte kan "returneras" efter nyckeln visats, i samband med att man ska trycka "Display the key". Fick du någon sådan här ruta? Har du isåfall koll på hur den svenska formuleringen var, ifall det var på svenska?
I ena versionen står det: "Please ensure that you have purchased the correct digital product, as returns are impossible once the product has been displayed.".
I den andra står det: "Make sure you bought the right product. Since it's a digital product, you will not be eligible to return it after the key is displayed.".
Kom ihåg att för att undantaget för ångerrätten enligt lag ska gälla så måste det, ifall avtalet avser en tjänst, konsumenten på förhand uttryckligen samtyckt till att tjänsten ska påbörjas med medgivande att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts. För digitalt innehåll på annat än fysiskt medium måste, ifall undantaget för ångerrätten ska gälla, konsumenten på förhand uttryckligen samtyckt till att tillhandahållandet ska påbörjas med medgivande att ångerrätten därmed går förlorad, samt att näringsidkaren måste ha skickat en bekräftelse i "varaktig form" (t.ex. e-post) där samtycket om påbörjandet och medgivandet om ångerrätten framgår (se
EU-kommissionens vägledning sektion 5.7). I båda fallen är det näringsidkaren som har bevisbördan för att visa att allt detta skett, om de vill åberopa undantaget för ångerrätten.
En fråga: Har du fått en sådan bekräftelse, efter att du visat produktnyckeln, där dessa två saker står med?
Mina tankar kring ovanstående är följande:
1. Eneba verkar vilja klassificera avtalet som "digitalt innehåll", vilket nog fungerar för spel, men tveksamt för Binance gift cards, eftersom huvudföremålet i avtalet inte är själva voucher-koden (som tekniskt sett visserligen kanske kan anses utgöra digitalt innehåll då det är en kombination av tecken i digital form), utan det är de medel du tillhandahålls hos Binance (precis som en evenemangsbiljett som visserligen levereras som en digital streckkod inte anses utgöra digitalt innehåll). Därmed borde ångerreglerna för generella tjänster appliceras istället.
2. Om både Eneba såväl som Klarna trots allt hävdar att reglerna om digitalt innehåll ska gälla, och du inte har fått en bekräftelse enligt ovan med samtycke och medgivande, är det bara bra för dig. Då kan du peka på att undantaget för ångerrätten inte gäller, eftersom du inte fått denna bekräftelse, om de skulle påstå att de i övrigt uppfyllt kraven om samtycke om medgivande.
3. Om avtalet inte anses vara ett avtal om digitalt innehåll utan bara generell tjänst:
3.1. Jag noterar att man först måste kryssa i kryssrutor innan man kan visa nyckeln. Men dessa är bara för att bekräfta plattform och region, men det finns ingen kryssruta där man medger att ångerrätten inte gäller längre när tjänsten fullgjorts.
3.2. Bara för att det finns en informationstext bredvid som förklarar att den digitala produkten inte kan "returneras" när nyckeln visats så behöver detta inte nödvändigtvis ses som ett medgivande från konsumenten. Det är ju här fråga om ett uttalande från företaget, inte från konsumenten. Det finns ingenting som fångar upp att konsumenten verkligen medger att den har läst och förstått texten (jämför med att man trots allt ska bekräfta plattform och region). Dessutom så kan man tycka att det är självklart att en digital produkt rent logiskt inte kan "returneras", och begreppet "returnera" är något helt annat än att utöva sin ångerrätt och frånträda ett avtal (däremot så brukar konsekvensen av att man utövat ångerrätten, i samband med just ett varuköp, vara att man därefter returnerar varan, men nu gäller det inte varuköp). Man kan dessutom ifrågasätta om visandet av voucher-koden kan anses innebära att tjänsten är fullgjord (se den österrikiska domen jag refererade till tidigare), eller om tjänsten snarare måste anses fullgjord då man exempelvis matat in koden på Binance (eftersom det är först då koden är "förbrukad" eller "inlöst"), eller vid något senare tillfälle; man kan jämföra med när man köper evenemangsbiljett i andra hand: man brukar väl få den i digital form (streck-kod) och tjänsten måste ju rimligtvis anses vara fullgjord först när showen är över och inte så fort man har fått streckkoden, i och med att EU-domstolen
har sagt att ångerrätten är tillämpbar på andrahandsbiljetter. Isåfall är informationen felaktig, och ska isåfall enligt lag lämnas utan verkan (i och med att deras policy isåfall skulle ge ett sämre konsumentskydd än vad som framgår av lagen (ångerrätten kan inte upphöra tidigare än efter "fullgjord tjänst")).
4. Det kan ifrågasättas huruvida ett tryck på knappen "Display key" kan anses vara likställt med en begäran om att tjänsten ska påbörjas.
5. Tveksamt, men någon kanske hävdar att 2 kap. distansavtalslagen inte är tillämpbart överhuvudtaget, utan det är 3 kap. om finansiella tjänster som ska tillämpas.
Jag tycker dock, beaktat mina kommentarer ovan, att du fortfarande har ett relativt starkt case för att kunna vinna det här (EU-domstolen brukar vara väldigt petiga när det kommer till närigsidkarens skyldigheter, och sätter höga krav på denne). Men du behöver inte, och bör inte, nämna något av ovanstående till Klarna tills de faktiskt ifrågasätter ditt utövande av ångerrätten.