Citat:
Ursprungligen postat av
Uptown018
Vilken jävla forskning ?????
ALLA vet att medelsvensson ( om ens han ) är rädd för svenska kåkar, men hårda kriminella ser kåkarna som en naturlig del av livet, bara.
Resurser ? Effekten vore bättre om fängelserna var mer avskräckande.
Det är ju därför det hyrts celler i Estland.
Lettland och Litauen vore ännu billigare.
Ditt jävla sosseri löser ingenting utan bara förvärrar problemen, tydligen.
- SBU
- BRÅ
- VR (Vetenskapsrådet)
- Uppsala universitet och ESO expertgrupp (bland annat Merkel och Levander)
- Kriminalvården, polisen, skolan, socialtjänsten, psykiatrin och övriga vården understryker själva detta - detta har vi skrikit om hur länge som helst om
Det som framkommit är följande:
- förebyggande insatser, särskilt tidiga sociala och situationsanpassade åtgärder är helt avgörande för att minska brottslighet och nyrekrytering. Har visat sig ha god effekt för gängrelaterad kriminalitet och skjutvåld bland barn och unga
- strukturerat samordnat stöd från vård, skola och omsorg, rättsväsendet och civilsamhället
- repressiva åtgärder har begränsad effekt på återfall bland unga
- att ge verksamheter möjlighet att jobba evidensbaserat - vi har fått i uppdrag att göra det samtidigt som vi behöver jobba utifrån det politiker säger (populism) vilket motsätter varandra i dagens läge. Vi behöver mer resurser för att kunna jobba förebyggande. Idag jobbar samhället med att släcka bränder för att det är det vi har tid för (knappt ens det)
Jag orkar faktiskt inte droppa forskares namn och artiklar + myndigheter och professionellas uttalanden men om du väljer att lyfta på en sten så kommer du hitta det.
Jag känner att jag inte har något mer att tillföra i diskussionen. Kikar på ditt svar sen och gör en bedömning om jag lägger mer tid då. Kommer i vilket fall att avsluta vår diskussion på ett respektfullt sätt oavsett om det sker i nästa inlägg eller fem framåt. Detta för att jag har respekt för att vi kanske tycker olika.
Vill förövrigt understryka att jag uppskattar att vi har samma mål, utrota gängkriminaliteten. Det är hoppfullt med gemensamma mål över blockgränsen.