Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Jag svarade på skribenten Sonnenwende som skrev "avdrag", men klarade inte av att ange vilket avdrag. Det finns flera.
Klart att jag då frågar om vilket avdrag Sonnenwende avsåg.
Men det blev för svår logik för Wallincus.
Om man nu inte klarar av att följa den enklaste logik så framstår det antagligen så.
Kul att se att du så uppenbart ändrar historien från "jag förklarar hur det är" till "jag frågar vilket avdrag som avses".
Skall vi titta på hur det ser ut när man faktiskt förklarat något för någon?
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Det är en sak att fråga ChatGPT om något. Men men måste ha lite förståelse också. Och har man inte ens godkänt från grundskolan så lär det bli för svårt.
Jag förklarade ju att inflationen bara skulle öka i det fallet. Men det var för komplicerat för Wallincus hantera.
Jag förklarar för dig hur tillväxt mäts och skapas vilket du avfärdar som att man "frågar ChatGPT", du kanske borde prova att använda en AI istället för din naturliga dumhet innan du uttalar dig om saker.
Jag förklarar för dig hur det faktiskt ligger till medan du har en egen hemmasnickrad definition av saker som går mot konsensus i ekonomisk teori.
Även om det är enormt kul att se dig kämpa i motvind mot grundläggande ekonomisk teori handlar inte denna tråden om att vi som faktiskt kan skall utbilda dig, även om du är i desperat behov av grundläggande kunskap inom ekonomi.
(p.s. det finns en anledning till varför inte produktion mäts i BNP-kalkyler...du vet bara inte varför för du kan inget).
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Det har väl i sig aldrig inträffat.
Däremot har det inträffat att någon som inte förstår vad som skrivs, gör en sökning och hittar en bisats som denne tolkar felaktigt och sedan skriker högljutt, med öronen avstängda, om att ekbo har fel.
Hände precis ovan
Du påstod något som bevisligen var extremt felaktigt, du fick detta bevisat och avfärdar det som något ChatGPT hittat på

Du har fel och det är extremt enkelt att motbevisa dig, det skrämmande är att vi har människor som du som har så otroligt dålig kunskap i vårt land.
Finns gott om exempel på din ofantliga okunskap, se här:
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Hyrorna visar bara vad det kostar att:
* anlita folk till att bygga bostäder
* anlita kommunen och lantmäteriet
* anställa folk att administrera hyreshus.
DViking mfl verkar tänka att någon annan skall betala detta åt dom.
En ny HR i Täby ser jag ligga på ca 12k. Medan månadsutgiften för en BR är betydligt mindre. Och då blir det intressant att köpa en BR istället. Såvida man inte bara skall ha sin HR en kort tid.
Eftersom alternativutgiften blir klart lägre så håller det upp priserna på befintliga BR ganska säkert.
De som gaggar om övervärderade BR förstår inte simpla resonemang om alternativ. Inte ens när dom får de förklarade för sig.
För det första så visar inte hyrorna vad det kostar...hyrorna visar vad folk är villiga att betala.
Exempelvis i din teori så går det inte att gå med vinst om man hyr ut eftersom det drivs av kostnaderna endast, vilket inte stämmer. Tänker man på detta i mer än två sekunder förstår man det hela.
Man kan tänka steget längre och föreställa sig att om din teori stämmer så får jag högre hyresintäkter om jag anställer dyrare byggarbetare som bygger ett hus långt åt helvete ut i skogen för du påstår att kostnaden för att bygga sätter hyran...
Det är inte sant och logiken hänger inte ihop.
Du får det förklarat för dig att bostäder är övervärderade för det har köpts helt hysteriskt i spekulativa syften där folk har under ~20 års tid hoppats kunna bli rika på prisökning på bostäder samtidigt som vi haft minusränta...det skapar en övervärdering!
Du förstår bara inte detta och tror att eftersom du inte förstår skall du undervisa människor som kan bättre än du själv, det vore mer passande att du återgår till grundskolan och får mer utbildning så du kanske (stort kanske) förstår hur saker fungerar.