2026-07-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det kan jag, men jag tänker inte göra det då det är vilseledande.

Givetvis. Nyproducerade hyresrätter har dubbelt så hög hyra som än äldre hyresrätter. Det är också till stor del till varför äldre hyresrätter är betydligt mer eftertraktade.

Och väljer du de äldre hyresrätterna så blir det generellt sett betydligt billigare att hyra än att köpa.

Det är därför dessa jämförelser är vilseledande, för jag kan enkelt få det att framstå som att det är billigare att hyra än att köpa, vice versa, beroende på vilka exempel jag väljer.

Okej, så det är inte att du vill vilseleda, du är bara okunnig. Så låt mig förklara det för dig:

200% av grundbeloppet är grundbeloppet (100%) + värdeökningen (100%), vilket betecknas +100%.

Ökar du 750 000 kr med +10% så blir beloppet 825 000 kr, och drar vi det genom din kalkyl: 825000/750000 = 1.10 = 110%.

Samma princip gäller här, dessa 110% är grundbeloppet (100%) + värdeökningen (10%)

Så +100% i värdeökning av 750 000 kr är 1 500 000 kr.

Min indexfond, har under samma period gått upp över +170%, d.v.s. min utvecklig har överskridit din, trots hävstång.

Och även jag skulle även kunna portföljsbelåna mig om jag vill ha hävstång på framtida avkastning.

Denna vinst regleras av strikt av hyresförhandlingarna och gynnas av diverse subventioner och avdrag.

I mitt fall är det enkelt. Jag har en hyra på 3 805 kr för en central lägenhet där värme och vatten ingår. Motsvarande bostadsrätter i området har har avgifter som överskrider 3 000, med prislappar runt 1.5 miljoner.

Varken du eller jag behöver räkna på det här. Det är betydligt billigare för mig att hyra än att köpa.
Det beror ju på väldigt många faktorer. Om du köper ett hus på 200 kvm med dubbelgarage, uteplats och tre bilplatser och ska hyra motsvarande lägenhet på 200 kvm med stor terass och hyra en lokal motsvarande ett dubbelgarage och tre bilplatser så lär det bli jäkligt mycket dyrare.
Citera
2026-07-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Vad säger flashbacks bostadsmarknads experter om hösten?

Har en bekants dotter som ska flytta till Stockholm och börja jobba, hon vill bo i Vasastaden ekonomin säger snarare Barkabystaden/Vegastaden.

Min spåkula säger att utbudet kommer öka enormt speciellt i dessa två relativt stora nybyggda områden.
Priserna har droppat och de som vill flytta kanske kommer acceptera att man måste sälja med förslust.

Kolla demografin år 20-30 jämfört med 30-40.. (Gissar att hon letar mindre lägenheter). Det finns även väldigt stort utbud av både HR och BR I Barkarby/Vega.

Hög risk i allt förutom inom tullarna och bästa närförorter om man tänker relativt kortsiktigt.

Men allt kan hända..
Citera
2026-07-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det kan jag, men jag tänker inte göra det då det är vilseledande.

Givetvis. Nyproducerade hyresrätter har dubbelt så hög hyra som än äldre hyresrätter. Det är också till stor del till varför äldre hyresrätter är betydligt mer eftertraktade.

Och väljer du de äldre hyresrätterna så blir det generellt sett betydligt billigare att hyra än att köpa.

Det är därför dessa jämförelser är vilseledande, för jag kan enkelt få det att framstå som att det är billigare att hyra än att köpa, vice versa, beroende på vilka exempel jag väljer.

Okej, så det är inte att du vill vilseleda, du är bara okunnig. Så låt mig förklara det för dig:

200% av grundbeloppet är grundbeloppet (100%) + värdeökningen (100%), vilket betecknas +100%.

Ökar du 750 000 kr med +10% så blir beloppet 825 000 kr, och drar vi det genom din kalkyl: 825000/750000 = 1.10 = 110%.

Samma princip gäller här, dessa 110% är grundbeloppet (100%) + värdeökningen (10%)

Så +100% i värdeökning av 750 000 kr är 1 500 000 kr.

Min indexfond, har under samma period gått upp över +170%, d.v.s. min utvecklig har överskridit din, trots hävstång.

Och även jag skulle även kunna portföljsbelåna mig om jag vill ha hävstång på framtida avkastning.

Denna vinst regleras av strikt av hyresförhandlingarna och gynnas av diverse subventioner och avdrag.

I mitt fall är det enkelt. Jag har en hyra på 3 805 kr för en central lägenhet där värme och vatten ingår. Motsvarande bostadsrätter i området har har avgifter som överskrider 3 000, med prislappar runt 1.5 miljoner.

Varken du eller jag behöver räkna på det här. Det är betydligt billigare för mig att hyra än att köpa.
Vad jag ser är att jag uppenbart måste lära er hur bostadsmarknaden fungerar, ni verkar ha fått det om bakfoten hur allt fungerar, varav ni inte heller kan se möjligheterna.

Ta många ny producerade brf lägenheter, är läget ganska attraktivt säljs dessa första gången via en ganska hög kontantinsats, dvs man lägger medvetet ett högt pris, genom detta får köparen i sin tur en lägre avgift, varför gör man på detta sätt? anledning att vi har ränteavdrag, det sänker totala boendekalkylen o hur mycket man får låna.

Det är varför jag gjorde nästan 1mij i värdeöking på köpa en äldre brf nu andra halvan av 2020 man har en förtätning av stadskärnan och man utför höjningar av befintliga fastigeter, dessa får oftas ett högt köp pris o genom det får föreningen inte stora lån.

Genom att ny produktion gör på detta sätt ökar även priset på min äldre bostad i samma takt.
Man får en hävarm på sitt placerade kapital o värdeöking genom detta sätt vid ny produktion.
Citera
2026-07-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej en prisuppgång på nästan 1milj från 2020 till idag handlar om bostaden, folk har passat på göra enklare renoveringar, föreningen gjorde om avloppen o badrum, folk passa på o måla om o lägga nya golv, genom detts möter man upp nyproduktionen, dvs många la bara ner lite mindre än 100k och fick värdeöking på 1milj, det var första som gick över 3 milj som satte ribban för resterande lägenheter, detta drog även med 1-2or i sin prisuppgång, läget är det samma som när jag köpte, 1-2 år senare har ingetm ed läget o göra, det är nyproduktionen som trissa upp priserna samt att föreningen har mycket god ekonomi med stora renoveringar gjorda.

Det är via dessa kännetecken man ser bostadens potesial för kraftig uppgång trots en svajig konjunktur.
Du skrev att järnvägsallen fick en peak, vilket jag tolkade som att det var adressen som steg i pris. Annars hade du väl inte formulerat dig så.

Men nu när jag tittar på datumen så var det ju bara corona hystrin det handlade om. Den fanns väl i hela landet och gjorde väl ingen större regional skillnad.
Så det var ju i sin helhet en extern händelse. Och när hysterin mattades av så återgick priserna.

Och under hysterin fanns ett efterfrågeöverskott som inte kunde mötas med utbud. Och då hoppade priserna upp tillfälligt.
Citera
2026-07-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du skrev att järnvägsallen fick en peak, vilket jag tolkade som att det var adressen som steg i pris. Annars hade du väl inte formulerat dig så.

Men nu när jag tittar på datumen så var det ju bara corona hystrin det handlade om. Den fanns väl i hela landet och gjorde väl ingen större regional skillnad.
Så det var ju i sin helhet en extern händelse. Och när hysterin mattades av så återgick priserna.

Och under hysterin fanns ett efterfrågeöverskott som inte kunde mötas med utbud. Och då hoppade priserna upp tillfälligt.
Nej det är inte hela sanningen, det är som jag berätta likheter med börsen.

Ta ex sandåkern i Umeå, ett ganska stort relativt nybyggt område, inte centralt men relativt bra gång avstånd till centrum.

Här har du ett exempel på varför järnvägsallén sköt upp som en raket, järnvägsallén ligger i centrum, när stora bostadsområden med nyproduktion med hyfsade lägen växer upp o insatsen läggs medvetet högt för att få en låg avgift, dvs en förening får inte använda ränteavdrag men det får en en privatperson som lånar, dvs man skjuter över produktions kostnaden på privat personen som kan använda ränteavdraget för att finasiera ny produktionen. man får som tack en lägre avgift i sin tur.

Dessa ny produktion byggs runt om i Umeå, ena dyrare än den jag tog upp som exempel, sandåkern.

Det är just genom detta min äldre stiger i pris, folk är helt plötsligt villig o ge mer för centrala närheten än vad ex sandåkern erbjuder, men det är för sandåkern fick en hyfsat hög insats redan vid ny försäljingen, detta är just detta som skapar värdeökingarna o det kommer inte bli billgare o bygga framöver, instasen på nya kommer öka just för räntebidraget finasiera, detta smittar av sig o min fortsätter upp.
Citera
2026-07-16, 18:40
Medlem
Citat:
Nej det är inte hela sanningen, det är som jag berätta likheter med börsen.

Ta ex sandåkern i Umeå, ett ganska stort relativt nybyggt område, inte centralt men relativt bra gång avstånd till centrum.

Här har du ett exempel på varför järnvägsallén sköt upp som en raket, järnvägsallén ligger i centrum, när stora bostadsområden med nyproduktion med hyfsade lägen växer upp o insatsen läggs medvetet högt för att få en låg avgift, dvs en förening får inte använda ränteavdrag men det får en en privatperson som lånar, dvs man skjuter över produktions kostnaden på privat personen som kan använda ränteavdraget för att finasiera ny produktionen. man får som tack en lägre avgift i sin tur.

Dessa ny produktion byggs runt om i Umeå, ena dyrare än den jag tog upp som exempel, sandåkern.

Det är just genom detta min äldre stiger i pris, folk är helt plötsligt villig o ge mer för centrala närheten än vad ex sandåkern erbjuder, men det är för sandåkern fick en hyfsat hög insats redan vid ny försäljingen, detta är just detta som skapar värdeökingarna o det kommer inte bli billgare o bygga framöver, instasen på nya kommer öka just för räntebidraget finasiera, detta smittar av sig o min fortsätter upp.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/vasterbottens-lan/umea/#/bostadsratter/arshistorik-prisutveckling
Årsmedelvärde för Umeå.

2020 29'839
2025 31'178

Tja liten uppgång. Men det är klart att under corona hysterin var det en peak. Även i Umeå. Speciellt på större lgh. Syns inte här men det var det som efterfrågades som mest. Folk blev galna av att sitta i en liten lgh. Villor drog också iväg mycket där.

(Räntebidraget togs bort i början på 1990-talet).
Citera
2026-07-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/vasterbottens-lan/umea/#/bostadsratter/arshistorik-prisutveckling
Årsmedelvärde för Umeå.

2020 29'839
2025 31'178

Tja liten uppgång. Men det är klart att under corona hysterin var det en peak. Även i Umeå. Speciellt på större lgh. Syns inte här men det var det som efterfrågades som mest. Folk blev galna av att sitta i en liten lgh. Villor drog också iväg mycket där.

(Räntebidraget togs bort i början på 1990-talet).
Vad du ser är ett snitt pris, du kan inte se dessa områden som drar upp snittet, varav jag lagt ut adress, man kan bekräfta via booli att det jag berätta är sant, nästan 1 milj i värdeöking sedan sent 2020, det handlar då om ca 13500kr i månaden under 6år i värdeöking. o värsta är att snart kommer ännu en lite värde ökning till, vänder konjunkturen o räntan sjunker,= bostäder stiger o värde.
Citera
2026-07-16, 19:21
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det beror ju på väldigt många faktorer. Om du köper ett hus på 200 kvm med dubbelgarage, uteplats och tre bilplatser och ska hyra motsvarande lägenhet på 200 kvm med stor terass och hyra en lokal motsvarande ett dubbelgarage och tre bilplatser så lär det bli jäkligt mycket dyrare.

Men jävlar du vad dyrt ett hus motsvarande en paradvåning på Strandvägen skulle bli läge läge läge

Vilken otroligt enfaldig skribent du är på detta forum. Hur ofta har du inte spytt ur dig ovanstående inlägg
Citera
2026-07-16, 20:38
Medlem
Citat:
Vad du ser är ett snitt pris, du kan inte se dessa områden som drar upp snittet, varav jag lagt ut adress, man kan bekräfta via booli att det jag berätta är sant, nästan 1 milj i värdeöking sedan sent 2020, det handlar då om ca 13500kr i månaden under 6år i värdeöking. o värsta är att snart kommer ännu en lite värde ökning till, vänder konjunkturen o räntan sjunker,= bostäder stiger o värde.
Tja, man kan ju gå till Hemnet och titta på historiska priser. Brukar inte LTO göra det hela dagarna?

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-centrum-umea-umea-kommun-jarnvagsallen-16b-1217373
Järnvägsalleen 16B. 53 kvm. 33 868 kr/kvm. 2020

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-centrala-umea-umea-kommun-jarnvagsallen-16b-2078520996775882437
Järnvägsalleen 16B. 53 kvm. 31 132 kr/kvm. 2025

Ingen så där hårresande uppgång. Tror inte "HR-kommunistrna" blir särskilt avundsjuka.

Undras om inte jag gjort en LTO här.
Citera
2026-07-16, 21:26
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Min tanke var att man ska skambuda i dessa områden om du får en lägenhet till bra pris så är det ok.
Skambud är en fantastisk strategi om du vill spara pengar, och inte är allt för kräsen.

Problemet är att det kräver en tidshorisont, eftersom de flesta säljare kommer tacka nej till skambud. Så det är en långsiktig strategi. Så ska hon flytta in till hösten så blir det svårt.
Citera
2026-07-16, 21:45
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ta många ny producerade brf lägenheter, är läget ganska attraktivt säljs dessa första gången via en ganska hög kontantinsats, dvs man lägger medvetet ett högt pris, genom detta får köparen i sin tur en lägre avgift, varför gör man på detta sätt? anledning att vi har ränteavdrag, det sänker totala boendekalkylen o hur mycket man får låna.
Här har du fel. Anledningen till att priserna är höga och avgifterna låga är för att byggherren vill tjäna en massa pengar och skiter fullständigt i förenings ekonomi. Det är också därför nya föreningar är högt belånade, för då slipper byggherren stå för en del av kostnaderna. Även avgiftsfria år istället för prissänkning är något som belastar föreningen, utan att påverka byggherrens vinst.

Att motivera enorma skulder för boende och förening med ränteavdraget är hål i huvudet eftersom räntan inte betalar av skulden. Förr eller senare kommer föreningen behöva öka avgiften för hushållen för att få ekonomin at gå ihop.
Citera
2026-07-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Men jävlar du vad dyrt ett hus motsvarande en paradvåning på Strandvägen skulle bli läge läge läge

Vilken otroligt enfaldig skribent du är på detta forum. Hur ofta har du inte spytt ur dig ovanstående inlägg
Självklart så kommer det någon och tar upp ytterlighetens ytterlighet. Man får väl ta ett par olika ställen i Sverige och jämföra.
Men det är klart att du tänker väl att den sunkiga hyrestvåan på 65 kvm i Sumpan ska jämföras med en bostadsrätt i Hammarby sjöstad eller villa i Tyresö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in