2026-07-16, 22:31
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Här kommer rättningen:
Jag lägger vikt vid att samhället jag befinner mig i går åt en tryggare utveckling.
Och det är inte vad som hänt i Stockholm senaste 20 åren.

Agree to disagree.
Citera
2026-07-16, 22:45
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så skåningar är egentligen danskar? Att Sverige erövrade Danmark på 1600-talet har ingen relevans för den som använder termen "folkgruppen svenskar", en gång dansk skalle alltid dansk. Intressant. Vill du även köra ut dem, räknar du skåningar som "invandrare"?

Du kan inte vinna den här debatten.

Skåningar är otroligt nära svenskar genetiskt och är ofta omöjligt att skilja åt. Använd inte oss skåningar som exempel för att försvara massinvandringen. Äckel.
Citera
2026-07-16, 22:46
Medlem
Pungsvings avatar
Sverige blev i ett svep obehagligare och otryggare efter 11e september-attackerna i New York. Islamisterna vädrade morgonluft, började glo hotfullt på stan. Det har gått utför som fan varje år efter det. Redan år 2001 var det omänskligt att bo i Sverige. Nu måste det vara en intensiv mardröm. År 2035 ligger svenskarna i ångest och skakar i sängarna. "Vi såg det inte komma." Svenskar är födda döva, blinda, utan hjärna.
Citera
2026-07-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Att upprepa ett påstående gör det inte mer sant. Om du hävdar att majoriteten inte är svenskar bör du kunna presentera data, inte bara en magkänsla.

Nästan överallt nu, ja.

Tyvärr är data ganska begränsade. Det är kontroversiellt dessutom.
Ställer till det. Just hur SCB mäter osv. Men det man kan gå på är föräldrar födda i sverige.
Vilket passar rätt bra på de flesta svenskar i stockholm.
Det vi kan konstatera på SCB är att svenskar minskat de senaste 20 åren.
Och att invandringen från både mellanöstern och afrika ökat kraftigt senaste 20 åren.
Gällande hela stockholms län då.

Så svenskar minskar kraftigt.
Samtidigt vi har kraftig invandring, Stockholm tar emot mest av hela Sverige.
Två paralella rörelser.

Att detta kommer som en nyhet för vissa är ganska fascinerande.
Det är ju bokstavligt talat bara att öppna ögonen i Nästan vart man än är i Stockholm,
i city, eller utanför. Svenskar är minoritet nu på de flesta ställen.
Gäller ju även de flesta grundskolor etc.

Det finns såklart Svenska områden fläckvis, men det är snabbt krympande.

Flera områden jag själv känt till som helsvenska för bara 20 år sedan.
Är inte det längre.
Citera
2026-07-16, 22:52
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurrkaninen
Mm man behöver passera Danderyd så är det riktigt vitt sen hela vägen upp till Norrtälje. Ingen T-bana så slipper man mycket av packet.
Trevligt sjönära oxå så man kan hålla sig med båt.
Japp. Täbyborna röstade om tunnelbana men röstade nej, var det enskilt bästa beslutet i den kommunen någonsin. Nu går Roslagsbanan och även den är 90% vit oavsett tid. Sjukt lugnt och har aldrig på 30 år upplevt nåt konstigt där.
Citera
2026-07-16, 22:55
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Japp. Täbyborna röstade om tunnelbana men röstade nej, var det enskilt bästa beslutet i den kommunen någonsin. Nu går Roslagsbanan och även den är 90% vit oavsett tid. Sjukt lugnt och har aldrig på 30 år upplevt nåt konstigt där.

Men Täby är äckligt då moderaterna där propagerade för massinvandringen som de dumpade på andra kommuner men gnäller nu. Som om de inte var delaktiga (Reinfeldt mfl)
Citera
2026-07-16, 22:58
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Men Täby är äckligt då moderaterna där propagerade för massinvandringen som de dumpade på andra kommuner men gnäller nu. Som om de inte var delaktiga (Reinfeldt mfl)
kommuner har noll med det att göra. Nu bor jag inte i täby själv och ja Reinfelt är därifrån men vad de har för kommunstyre har inget med riksdagen att göra.
Citera
2026-07-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Nästan överallt nu, ja.

Tyvärr är data ganska begränsade. Det är kontroversiellt dessutom.
Ställer till det. Just hur SCB mäter osv. Men det man kan gå på är föräldrar födda i sverige.
Vilket passar rätt bra på de flesta svenskar i stockholm.
Det vi kan konstatera på SCB är att svenskar minskat de senaste 20 åren.
Och att invandringen från både mellanöstern och afrika ökat kraftigt senaste 20 åren.
Gällande hela stockholms län då.

Så svenskar minskar kraftigt.
Samtidigt vi har kraftig invandring, Stockholm tar emot mest av hela Sverige.
Två paralella rörelser.

Att detta kommer som en nyhet för vissa är ganska fascinerande.
Det är ju bokstavligt talat bara att öppna ögonen i Nästan vart man än är i Stockholm,
i city, eller utanför. Svenskar är minoritet nu på de flesta ställen.
Gäller ju även de flesta grundskolor etc.

Det finns såklart Svenska områden fläckvis, men det är snabbt krympande.

Flera områden jag själv känt till som helsvenska för bara 20 år sedan.
Är inte det längre.
Du medger själv att statistiken är begränsad. Då kan du inte i nästa stycke presentera långtgående slutsatser.
Citera
2026-07-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ja ett av de bättre besluten. Men krasst så hade de väl nått innanför pannbenet, fattade att med en T-bana så kommer packet som ett brev på posten.
Väldigt bra hela vägen upp, många trevliga golfbanor och trevliga stallar att hålla häst på.
Tarvar ju bil för alla i familjen men är ju ingen nackdel om barnen tar körkort direkt. Det hör ju till allmänbildningen kan jag tycka.
Citera
2026-07-16, 23:13
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Jag tror att vissa folkgrupper är för olika för att leva tillsammans i större mängder. För allas bästa behöver vi kunna separera oss på frivillig basis för att lösa de stora samhällsproblemen vi idag har i samhället. Det vi gör idag fungerar inte och kommer inte att vara hållbart i längden. Det betyder inte att jag hatar andra grupper men jag ser problemen det för med sig att ta in olika grupper i stora mängder i en miljö som är helt annorlunda från deras egen. Det har också gett mig en negativ bild av många grupper vi har tagit in. Detta går även åt båda hållen där många av dessa grupper inte gillar oss och de gillar heller inte varandra. Att tro att detta ska fungera och att alla ska bli sams bara man tvångsblandar alla är minst sagt naivt och mycket farligt.

Sedan som nationalist så anser jag att alla folkgrupper har rätt till ett eget land eller åtminstonde egna områden i ett land. Och då gäller det även svenskar.

Håller med dig om att det vi gör idag inte fungerar. Skattepengar behövs mer nu än någonsin och vi behöver bli mycket bättre på att fördela skattemedel rätt och minska onödiga utgifter. Välfärden har blivit nedrustad, stöd till invånarna minskar och fler och fler mår sämre. Landet mår sämre. Om vi vill hitta en vändning behöver politiker våga satsa långsiktigt på det som forskningen föreslår. Idag består politiken av att ena gör, andra river upp och politiken förs av populism och inte forskning och beprövad erfarenhet. Finns mycket relevant forskning från våra grannländer som vi borde ta efter men vi kör oss ner i fördärvet av någon anledning.

Det här med tvångsblandningen har marknadsförts på ett otroligt klantigt sätt av S. Det handlar mer om att skapa mer attraktiva bostadsområden som på sikt gör att människor stannar kvar eller vill flytta dit. I mina öron så låter det som att man äntligen vågar tänka stort och återta det sociala ingenjörsskap som byggde detta land med folkhemmet och allt vad det innebär. Men jävlar vad det kommer att bli spännande att se om det blir av, hoppas att de som håller i en sån förändring är badass på det de gör och kan förklara det på ett sätt som gör att folk greppar poängen.

Att vi lär oss hur vi ska göra är avgörande, i framtiden kommer enorma folkgrupper fly sina länder på grund av extremväder, vore toppen om vi kunde preppa lite för att hitta fungerande sätt att hantera det på. Heads up är att Sverige och Norden kommer att vara eftertraktat pga vart på jordklotet det ligger.
Citera
2026-07-16, 23:14
Medlem
sxephils avatar
Citat:
kommuner har noll med det att göra. Nu bor jag inte i täby själv och ja Reinfelt är därifrån men vad de har för kommunstyre har inget med riksdagen att göra.

Deras moderata politiker var extremt för massinvandringen, men gnäller nu på dess konsekvenser. Du kan läsa själv vad ledande moderator i Täby skrev om invandringen.
Citera
2026-07-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du medger själv att statistiken är begränsad. Då kan du inte i nästa stycke presentera långtgående slutsatser.

Det är mina egna "slutsatser", du kan även kalla det mina observationer
Dom kan jag mycket väl presentera. I just did!
Det är uppbackat så gott det går med den data som finns, och att man åkt runt mycket i Stockholm och observerat med egna ögon. Samt växt upp i Stockholm, och se område efter område sluta vara svenskt.
Som man bör göra för att få sig en bild av saker och ting.

Poängen är att även om vi kanske just idag inte är en minoritet i Stockholm.
Så är det inom väldigt snart vi är det.
På väldigt många platser i och utanför Stockholm idag, är vi de-facto minoritet.

Kollade lite nyss på nyfödandet på SCB.
Minst en utrikes född (eller två) förälder. Är största gruppen som står för barnafödandet.

Svensken som vi känner till den, är snabbt påväg bort.
Senast redigerad av grimgrull 2026-07-16 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in