2026-07-16, 20:31
Medlem
Hygrotorks avatar
Ja en del behöver uppenbarligen barn för att växa upp. En del växer inte upp trots det, man kan märka det här på Flashback ganska ofta sådana här diskussioner uppstår.
Citera
2026-07-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
De är ni väl ett helt gäng som träffats som tillhör undantagen då.
Men jag är skeptisk till att nån mer än du själv ser det så.

Det är inget gäng, utan det finns och har alltid funnits släktingar, bekanta och arbetskamrater genom tiderna som inte har barn och lever sina liv som de vill. Vettiga personer fattar att det kan finnas massor av orsaker till varför någon inte har barn, samtidigt som de fattar att de kan leva ett meningsfult liv med släkt, vänner, föreningsliv etc. Så ja, finns nog MASSOR av andra människor (även föräldrar) som ser det så.
Citera
2026-07-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Det är inget gäng, utan det finns och har alltid funnits släktingar, bekanta och arbetskamrater genom tiderna som inte har barn och lever sina liv som de vill. Vettiga personer fattar att det kan finnas massor av orsaker till varför någon inte har barn, samtidigt som de fattar att de kan leva ett meningsfult liv med släkt, vänner, föreningsliv etc. Så ja, finns nog MASSOR av andra människor (även föräldrar) som ser det så.
Nej det tycker de inte. Men vi är för snälla för att berätta vad vi tycker.
Tänk efter lite när du var ung och fortfarande fick höra vad de tyckte. De tycker likadant nu när du är äldre men pratar inte om det när du är med.
Citera
2026-07-16, 20:49
Medlem
dwgs avatar
Barnlösa är ensamma, inget att se framåt
Segar sig genom dagen, månader, året.

Nu skriker några ”vi gör mycket på fritiden ”
Vänta ni snart sitter du där själv i ensam dina vänner har gått vidare med familjelivet

Kan få komma in som 5 hjulet i bland,
När era släktingar dör, så sitter du på julen själv eller snyltat in dig hos en kompis du inte har sett på 15år.
Citera
2026-07-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Vilka är det som får ta övertiden när föräldrarna ljuger om att de måste hämta på dagis?
Vilka är det som får ta sämre semesterveckor för att de med barn trumfar med sina föräldrardagar?
Vilka är det som får jobba julafton och alla andra storhelger?
Vilka får täcka upp för att andra tar ut VAB?
Och så vidare

Bullshit att att det är enstaka tillfällen som barnlösa får täcka upp på arbetet för att barnföräldrar inte kan jobba en viss dag, det sker hela tiden.

Sen är era ungar inte något specifikt utan för de flesta så är de hyfsad ointressanta att höra talas om. Även om ni tror det så är det inget unikt ni gjort utan det är något som sker ett antal hundratusen gånger per dag över hela planeten.

Sen förstår jag att man har andra fokus när man har barn men sätt er inte på någon piedestal för det är inget unikt ni gjort.
Citera
2026-07-16, 20:55
Medlem
Citat:
Nej det tycker de inte. Men vi är för snälla för att berätta vad vi tycker.
Tänk efter lite när du var ung och fortfarande fick höra vad de tyckte. De tycker likadant nu när du är äldre men pratar inte om det när du är med.

Då är man nog ganska korkad om man inte kan lista ut varför människor överlag väljer att inte skaffa barn överhuvudtaget och varför det kanske är det vettigaste beslutet även för individens och det potentiella barnets välmående. I mitt fall fattar nog alla rationellt tänkande varför jag inte har barn, något de fattade redan ganska tidigt om de ens lite kan tänka. Själv anser jag att det hade varit bättre om jag aldrig föddes men det är ju inte så illa så länge man är frisk och lever i ett någorlunda fungerande smahälle.
Citera
2026-07-16, 21:01
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Jag är ledsen att behöva säga det, men även de med barn lever meningslösa liv, egentligen ännu mer meningslösa eftersom de inte får någon tid till sig själva.
Citera
2026-07-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Vilka är det som får ta övertiden när föräldrarna ljuger om att de måste hämta på dagis?
Vilka är det som får ta sämre semesterveckor för att de med barn trumfar med sina föräldrardagar?
Vilka är det som får jobba julafton och alla andra storhelger?
Vilka får täcka upp för att andra tar ut VAB?
Och så vidare

Bullshit att att det är enstaka tillfällen som barnlösa får täcka upp på arbetet för att barnföräldrar inte kan jobba en viss dag, det sker hela tiden.

Sen är era ungar inte något specifikt utan för de flesta så är de hyfsad ointressanta att höra talas om. Även om ni tror det så är det inget unikt ni gjort utan det är något som sker ett antal hundratusen gånger per dag över hela planeten.

Sen förstår jag att man har andra fokus när man har barn men sätt er inte på någon piedestal för det är inget unikt ni gjort.
Snack om småbarnsföräldrar igen.
Inte relevant.
Citera
2026-07-16, 21:02
Medlem
Citat:

Haha.. Jo visst det är alltid lika roligt att få ta tag i all skit när alla åker hem för att hämta ungar och skjutsa de till fotbollsträning osv. Man blir kvar själv och får reda ut skiten för det spelar ingen roll vad jag hittar på för anledningar att inte kunna jobba över, jag har ju inga barn.

Sen är jag knappast i åldern att jag inte någonsin kommer skaffa barn. Det har bara inte hänt än.
Citera
2026-07-16, 21:03
Medlem
AndersPersson99s avatar
Har man känt någon barnlös vuxen sedan de var barn så tror jag det i samtliga fall finns tecken på att de saknade någon skruv.

Jag vet inte om det stämmer på de i den nya barnlösa generationen. Kanske har de alla en skruv lös, det vet jag inte.

Men de äldre från tiden innan Tinder och sånt, där utmärker sig ofta de utan barn.

Latare. Självcentrerade. Avsaknad av självinsikt och förmåga att läsa av omgivningen. När de blir över 30 blir det ännu värre. De som skaffar familj krigar med småbarnsår, äktenskap, husfix, skjutsa till aktiviteter, stessiga skidsemestrar och lättretliga tonåringar. De föräldrar som inte skiljer sig går ut stärkta och supereffektiva som människor. Stresståliga och med stenkoll på behov och prioriteringar. Vid det här laget, 40 - 50, är de barnlösa mer lika barn själva.
Citera
2026-07-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Då är man nog ganska korkad om man inte kan lista ut varför människor överlag väljer att inte skaffa barn överhuvudtaget och varför det kanske är det vettigaste beslutet även för individens och det potentiella barnets välmående. I mitt fall fattar nog alla rationellt tänkande varför jag inte har barn, något de fattade redan ganska tidigt om de ens lite kan tänka. Själv anser jag att det hade varit bättre om jag aldrig föddes men det är ju inte så illa så länge man är frisk och lever i ett någorlunda fungerande smahälle.
Då blir det nog bra.
Ytterligheter var inte vad jag tänkte vi skulle diskutera i denna tråd.
Citera
2026-07-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Haha.. Jo visst det är alltid lika roligt att få ta tag i all skit när alla åker hem för att hämta ungar och skjutsa de till fotbollsträning osv. Man blir kvar själv och får reda ut skiten för det spelar ingen roll vad jag hittar på för anledningar att inte kunna jobba över, jag har ju inga barn.

Sen är jag knappast i åldern att jag inte någonsin kommer skaffa barn. Det har bara inte hänt än.
Läs tråden. Sluta skicka om småbarnsföräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in