2026-07-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Nu får du fan ta och ge dig. Alla personer på varende arbete jag haft som har barn är konstant frånvarande. De kommer till jobbet sist och åker alltid hem först, det är lämning, hämtning, VAB och allt möjligt. Frånvaron är hög så in i helvete.

Vi som inte har barn tvingas göra våra timmar och utför en stor del av deras arbete också.

Jag skulle säga att ts tes är on spot. Där jag jobbar, runt 50anställda, är framförallt de unga, barnlösa som sjukskriver sig. När de väl kommer till jobbet får de ingenting gjort och snackar skit om precis alla andra som inte ingår i samma gruppering som de själva.

Vår chef sparkade nyligen 4st, alla barnlösa, officiellt handlade det om omstrukturering
Citera
2026-07-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Men nu pratar du om småbarnsföräldrar.
Det är de ett tag och det är inte värst positivt på kort sikt för företaget. Men efter den perioden är det dem du helst vill ha.
Inte nån som går på tomgång hela livet.

Nej faktiskt inte.... fortfarande familj vid sidan om att tänka på och oroa sig över. En arbetstagare som lever ensam har större förutsättningar att lägga ner mer energi å tid i jobbet.
Citera
2026-07-16, 20:08
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Alla över 45 med el utan barn tycker min chef funkar bäst.

Detta stämmer i hög grad. Arbetsmoralen sjunker för varje generation.
Citera
2026-07-16, 20:08
Medlem
hockexs avatar
Osar avundsjuka här inne, varför bry sig om barnlösa överhuvudtaget? Det där om att man utvecklar ansvar och empati är ju bara rent trams när det kommer till kritan, vad spelar det för roll även om det är sant? Vad ger det i slutändan? Livskvaliteten blir oförändrad
Citera
2026-07-16, 20:15
Medlem
Om man gör lite generaliseringar: så tycker jag att många barnlösa har en tomhet. De blir också väldigt jagfixerade eftersom de aldrig behövt ta hänsyn till barn som ju plötsligt kan kräva mycket tid och engagemang. Förståss, de som skaffar djur t ex hund behöver ju lägga engagemang på det. Jag måste då säga att när jag träffar de som är barnlösa och troligen inte kommer att ha barn, så pratar jag väldigt lite om egna barn, t e x deras jobb, karriär, partner, boende, relationer osv. Gör man inte det så tycker jag man är en känslomässig sk-thög. De får fråga om barnen om de vill. Ganska många har ett trauma att de inte fått barn bakom fasaden. Sen kan jag ju tänka mig att när hon eller han bredvid en som hela tiden pratat om sin fantastiske partner och sina barn, plötsligt ligger i bitter skilsmässa och barnen blir slagträn..att en å annan barnlös myser..hoho..förra månaden var ju allt great när ni var i Torrevieja och drog upp planer på flytta dit.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-07-16 kl. 20:21.
Citera
2026-07-16, 20:17
Medlem
Det märks att TS (och många andra) har väldigt dålig koll på livet överhuvudtaget. Många skaffar inte barn för att de kanske vet att de inte kommer att klara av uppgiften, vilket kan bero på allt från personlighet, sjukdomar, mpf eller liknande. Att de skulle "leva ett liv i sorg", "tomhet" eller andra klyschor är bara trams och stämmer inte in i verkligheten. Jag och många andra i min omgivning har inga barn och kommer aldrig någonsin att skaffa, men alla arbetar och många är aktiva i föreningar eller sysslar med frivilligarbete etc. Några har kanske gudbarn. Ingen håller på med festande, backpacking eller konsumerar ständigt prylar, något som alltid nu och då påstås av de med barn. Finns mycket man kan göra i livet, om man nu tycker att man ska göra något vettigt. Själv lever jag ensam eftersom jag behöver lugn och ro så att jag skulle ta hand om ett skrikit spädbarn eller en uppkäftig tonåring kommer inte i tanken. Nåja, behöver inte oroa mig för att det skulle hända ens i misstag då det skulle behövas en partner till det
Senast redigerad av Delex 2026-07-16 kl. 20:23.
Citera
2026-07-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Jag förstår din synpunkt.

Det finns ju faktiskt tydlig forskning som visar att unga kvinnor och män har glidit så långt ifrån varandra politiskt och värderingsmässigt att det har skapat en djup klyfta. När kvinnor rör sig alltmer mot ytterkantsvänstern blir det till slut svårt för könen att ens förstå eller möta varandra.

Henrik Jönsson har pratat om det här i en av sina videos.
Så jag är inte dysfunktionell, utan mer att jag jobbar för att klara mig själv. Singlar har ingen tendens att visa intresse för samhället eller att vara med i fika/grillsfesterna i bostadsrättsföreningen. Men jag ser flera familjer med barn vara med där. Som singel är man utanför samhället och skiter i det för att man får fingret hela tiden. Tjejer i Sverige får gärna ta livet av sig oftare. Totala nedvärderande sopor är de och jag är så jävla glad att jag sexstrejkar. De kommer aldrig få en kille som mig.
Citera
2026-07-16, 20:24
Medlem
Jag skulle vilja säga att barn är en av livets utvecklande faser. Du har skola,jobb,resor,barn och säkert annat. Att jag fått barn och kämpat som fasen för de ska få bra liv och när de nu är i vuxennålder, få höra spontant..jag saknar dig,jag älskar dig. Det slår alla löneförhöjningar och status. Då känner jag mig extremt lyckad som förälder och människa. Fast visst gör man fel som förälder. Men jag upplever att unga i dag, direkt ger upp om det blir en fnurra med partnern. Helkonstigt. Lite ska man kämpa och utvärdera. Klarar man inte konflikter då är det ju kört direkt med barn. Eftersom du definitivt kommer att ha konflikter med partnern under barnets uppväxt och fostrande.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-07-16 kl. 20:29.
Citera
2026-07-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Det märks att TS (och många andra) har väldigt dålig koll på livet överhuvudtaget. Många skaffar inte barn för att de kanske vet att de inte kommer att klara av uppgiften, vilket kan bero på allt från personlighet, sjukdomar, mpf eller liknande. Att de skulle "leva ett liv i sorg", "tomhet" eller andra klyschor är bara trams och stämmer inte in i verkligheten. Jag och många andra i min omgivning har inga barn och kommer aldrig någonsin att skaffa, men alla arbetar och många är aktiva i föreningar eller sysslar med frivilligarbete etc. Ingen håller på med festande, backpacking eller konsumerar ständigt prylar, något som alltid nu och då påstås av de med barn. Finns mycket man kan göra i livet, om man nu tycker att man ska göra något vettigt. Själv lever jag ensam eftersom jag behöver lugn och ro så att jag skulle ta hand om ett skrikit spädbarn eller en uppkäftig tonåring kommer inte i tanken. Nåja, behöver inte oroa mig för att det skulle hända ens i misstag då det skulle behövas en partner till det
De är ni väl ett helt gäng som träffats som tillhör undantagen då.
Men jag är skeptisk till att nån mer än du själv ser det så.
Citera
2026-07-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej faktiskt inte.... fortfarande familj vid sidan om att tänka på och oroa sig över. En arbetstagare som lever ensam har större förutsättningar att lägga ner mer energi å tid i jobbet.
Förutsättningar har de absolut.
Varför tar de inte vara på den fördelen då?
Citera
2026-07-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Förutsättningar har de absolut.
Varför tar de inte vara på den fördelen då?

För de är diskriminerande och företag är livrädda för att bli påkomna.
Citera
2026-07-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
För de är diskriminerande och företag är livrädda för att bli påkomna.
Påkomna med vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in