2026-07-16, 18:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Varför ändra om det säljer? Tråkigt men förståeligt och det blir ju ett moment 22. Folk som köper dessa fortsätter då inget nytt finns och företagen förnyar inte då de fortsätter sälja.

Med en skillnad och det är när företagen ska vinstmaximera och inför "Nytt godare recept" vilket i 100 fall av 100 betyder sämre råvaror och mindre protein.
Det stämmer ju att någon fryst "nyhet" som jag tyckt om knappast kommit de 10 senaste åren. Men just därför borde man ju prova EN ny varje månad, och rätt var det är hittar man favoriten.

Jag kan minnas fel men inte en enda av dagens rätter fanns för 25 år sedan när jag också åt fryst, då var det enklare rätter som pannbiff med mos eller någon enklare kyckling.

Den enda nya jag äter senaste 7 åren är woosh eller vad de heter, men de ligger i kyldisken och kostade i början 57 kr och nu 70 kr så extremt dyr. Men de är godare än de frysta för 35-40.

Frysta kostade 20 kr/st på willys ganska länga åtminstone till 2019. En thaibox kostade 26 kr. Extrema prishöjningar på mat efter corona.
Citera
2026-07-16, 18:17
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det stämmer ju att någon fryst "nyhet" som jag tyckt om knappast kommit de 10 senaste åren. Men just därför borde man ju prova EN ny varje månad, och rätt var det är hittar man favoriten.

Jag kan minnas fel men inte en enda av dagens rätter fanns för 25 år sedan när jag också åt fryst, då var det enklare rätter som pannbiff med mos eller någon enklare kyckling.

Den enda nya jag äter senaste 7 åren är woosh eller vad de heter, men de ligger i kyldisken och kostade i början 57 kr och nu 70 kr så extremt dyr. Men de är godare än de frysta för 35-40.

Frysta kostade 20 kr/st på willys ganska länga åtminstone till 2019. En thaibox kostade 26 kr. Extrema prishöjningar på mat efter corona.
Ja thaiboxarna brukade man få 2 för 50. Och då snackar vi efter corona. var bara några få år sen. Annars är ett hett tips att kolla runt om restauranger säljer ut sånt de inte fick sålt på lunchen. Man kan ofta hitta lika billiga matlådor där som en färdigrätt och betydligt större portioner och godare.

Måste faktiskt berömma min lokala ICA, de lagar egna matlådor. Två för 120, visst är dyrare än färdigrätter men en sån låda är liksom ett halvt kilo potatismos och tre stora pannbiffar typ. Sjukt värt när man inte orkar laga själv eller vill köpa från nån dyr restaurang.
Citera
2026-07-16, 18:23
Medlem
Outlaw&Folkhems avatar
Italienska kalvfärsbiffar, Dafgårds.

Varsågod!
Citera
2026-07-16, 18:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Just det, Findus "Lövtunn bit" köpte jag en del förr: två stycken och peta bort de sjuka mängderna haricots verts. Nuförtin är det nog små tomater med *peta bort*, flera år sedan jag köpte...
Citera
2026-07-16, 18:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Köper färdigrätter till morsan som hon gör ibland. Vi har prövat oss igenom hela Findus och Dafgårds sortiment. Hon gillar inte thai och likande så sådant har jag inte köpt.

De hon tycker bäst om är Dafgårds Mannerströms serie. Köttbullarna, plommonhjärpar och dansk sjömansbiff. Även Findus rostad kyckling och Dafgårds Kålpudding och Angusbiff går hem.

Findus är annars generellt sämre än Dafgårds.

Men nu är morsan pensionär och har kanske inte samma smak som du.

Många av dom här rätterna går att fixa till med lite vispgrädde 5-8 cl(eller lite mindre mjölk) och en liten klick smör.

Man kör den som vanligt och rör ut det och kör lite till - speciellt brunssås/gräddsåsrätter/holländi/bernaisås och liknande
Citera
2026-07-16, 18:43
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Hela repertoaren av Findus och Dafgårds frysrätter tyvärr, jag har nog smakat alla minst en gång.

Men som jag skrev, Dafgårds thairätter gillar jag nog men misslyckas med att köpa dem ganska ofta, är väl slut där jag handlat eller nåt.

Eller ok, farfars delikatessköttbullar är också bra.

Men resten är bara ähhhhh liksom.
Aah de smakar toalett allihopa. Däremot har Dafgårds ett par lyx varianter som faktiskt smakar riktigt gott. De han den där gamla gubben på förpackningen.
Citera
2026-07-16, 18:43
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outlaw&Folkhem
Italienska kalvfärsbiffar, Dafgårds.

Varsågod!
Dessa är faktiskt de godaste dafgrd har. Smakar mkt för att vara en frysrätt. Sen gillar jag också Findus fyra ostar
Citera
2026-07-16, 18:44
Medlem
Premiumpizzerian - man köper 4 pizzor för mellan 150 - 200 o så fryser man in
så gör jag
Citera
2026-07-16, 18:45
Medlem
Yoloswag55s avatar
E de nån som testat Tradizionale dessa w rätt goda pizzor men de mkt deg för pengarna gör egen pizza de blir mkt bättre
Citera
2026-07-16, 18:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De få gånger jag inte orkar göra något, efter en resa, lång biltur eller något annat jobbigt har jag nästan alltid ett par frysrätter i frysen. Karins lasagne, kalvfärsbiffarna Kitchen Joy thaikuber funkar för mig i stället för ett donkenmål eller turkpizza.

Är ju en smaksak vad man gillar, väldigt sällan jag äter färdigrätter och ännu mer sällan jag äter donken/MAX.

En frysrätt måste ju lagas i åtminstone micron. Enklaste måltiden jag har är valnötter med en burk sardiner. Mycket nyttigare än en frysrätt och ännu enklare att "laga".
Citera
2026-07-16, 18:51
Medlem
Outlaw&Folkhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
E de nån som testat Tradizionale dessa w rätt goda pizzor men de mkt deg för pengarna gör egen pizza de blir mkt bättre
Jepp, för mkt deg. Skit. Coops egna heta texmex med deras egna rivna cheddar på blir gött!
Citera
2026-07-16, 18:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Premiumpizzerian - man köper 4 pizzor för mellan 150 - 200 o så fryser man in
så gör jag

Vacuumpacka halva pizzor köpta på pizzeria fungerar - en halv ungefär för en måltid på 500kcal

Skall vara lite kvalitetspizza med mycket köttfärs/oxfile eller möjligtvis räkor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in