2026-07-16, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det beklagar jag. Hoppas du fått den hjälp du behövt! Men när vi pratar om "mord" och "våldtäkter", eller brott begångna av icke straffmyndiga, så är inte du ett offer för detta.

Jag kommer inte att tävla mot dig. Det är dessutom ganska uppenbart av diskussionen att du och jag lever/levt lite olika liv. Därför är jag också uppriktigt förvånad av att just DU är emot en förstärkning av Brottsoffermyndigheten och Brottsofferjouren, samt möjlighet till vårdgaranti för brottsoffer? Beträffande mig själv har jag upplevt saker som smärta, skräck, panik i mitt yrkesliv - och även träffat personer i mitt yrkesliv som både upplevt, och orsakat, detta. Så jag tycker jag har talorätt i denna frågan, även om du själv verkar tycka annat. Men vi lämnar denna diskussionen tycker jag.

"Ja du, hellre inget biträde och långa straff än biträde och korta straff. Varsågod för svaret" - Haha vet du vad, du behöver inte välja! Så bemöt gärna frågeställningen helt fritt och objektivt, annars kommer min tolkning vara att du inte har några argument eller i vart fall att du tyckte att frågeställningen blev lite jobbig att försvara...

"Vill du inte bli påhoppad kan du väl börja med att inte provocera?" - Jag har inte provocerat dig en enda gång. Däremot har DU nog själv känt dig provocerad, men det är ju någonting du får härbärgera själv. Hade du varit lite mer sansad så hade du upptäckt att vi t.o.m är överens i vissa frågor, samt även att jag inte ser några problem i vissa av dina förslag - bara man upprätthåller rättssäkerhet och legalitet (exempelvis EKMR, Barnkonventionen och diskrimineringslagarna). Jag är också för ett brottsofferperspektiv och har lämnat förslag på hur detta kan se ut. Jag säger att sänkt straffmyndighetsålder kan vara helt okej (så länge den inte understiger 14 år), jag säger att frihetsberövande straff mot barn kan vara helt okej (så länge man upprätthåller bestämmelserna i Barnkonventionen).

Det var både myndiga och minderåriga som rånade mig och de minderåriga var de hänsynslösaste och våldsammaste. Helt obegripligt att det finns folk som du som vill att dom ska härja fria.

Nej, jag tror inte du blivit grovt misshandlad.

Hur många gånger måste man skriva för att du ska fatta?
Jag skiter i din barnkonvention och i din Brottsofferjour.

Långa fängelsestraff är det enda raka.
Detta från mig, en nästan ihjälslagen.
Citera
2026-07-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Om du arrogant ignorerar det jag skriver och arrogant upprepar det jag redan svarat på så går det inte att diskutera med dig.

Jag litar mer på mina observationer än på dig och dina studier, förresten.

Du får lite på vad som helst. Men individuella observationer ger ingen universal bild utan styrs av just ofta av känslor. Ta en kurs i viktimologi är mitt tips. Den finns som kurs på flera högskolor/Universitet. Och den går att läsa på distans.

Jag tycker det är OK att man provar 14år och ser om det har en effekt. Det funkade inte i Danmark. I det här fallet var Soc dem de smarta. De följer vad utredningen kom fram till. Det gjorde inte Tidö till och börja med. Sen vet inte jag om det kommer fungera. Jag är skeptisk.
Citera
2026-07-16, 14:59
Medlem
Citat:
Det var både myndiga och minderåriga som rånade mig och de minderåriga var de hänsynslösaste och våldsammaste. Helt obegripligt att det finns folk som du som vill att dom ska härja fria.

Nej, jag tror inte du blivit grovt misshandlad.

Hur många gånger måste man skriva för att du ska fatta?
Jag skiter i din barnkonvention och i din Brottsofferjour.

Långa fängelsestraff är det enda raka.
Detta från mig, en nästan ihjälslagen.

Nej, jag har inte blivit grovt misshandlad.

Svara nu på frågan om rätten till målsägandebiträde. Det är lika bra att du river av plåstret, för jag har fler exempel jag kommer att fråga om.

Jag vill också anmärka på ett sakfel du har och det är att sänkt straffmyndighetsålder skulle gå hand i hand med ”långa fängelsestraff”. För Tidö-regeringens ursprungsförslag var att en 13-åring skulle kunna dömas till max 2 års (ungdoms)fängelse och en 14-åring till max 4 år. Alltså Tidö-partiernas förslag, inte oppositionen…
Citera
2026-07-16, 15:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du får lite på vad som helst. Men individuella observationer ger ingen universal bild utan styrs av just ofta av känslor. Ta en kurs i viktimologi är mitt tips. Den finns som kurs på flera högskolor/Universitet. Och den går att läsa på distans.

Jag tycker det är OK att man provar 14år och ser om det har en effekt. Det funkade inte i Danmark. I det här fallet var Soc dem de smarta. De följer vad utredningen kom fram till. Det gjorde inte Tidö till och börja med. Sen vet inte jag om det kommer fungera. Jag är skeptisk.

Kan du inte berätta vad ditt VERKLIGA problem vore med långa straff för minderåriga?
Annars förstår man dig aldrig.
Citera
2026-07-16, 15:04
Avstängd
Citat:
Nej, jag har inte blivit grovt misshandlad.

Svara nu på frågan om rätten till målsägandebiträde. Det är lika bra att du river av plåstret, för jag har fler exempel jag kommer att fråga om.

Jag vill också anmärka på ett sakfel du har och det är att sänkt straffmyndighetsålder skulle gå hand i hand med ”långa fängelsestraff”. För Tidö-regeringens ursprungsförslag var att en 13-åring skulle kunna dömas till max 2 års (ungdoms)fängelse och en 14-åring till max 4 år. Alltså Tidö-partiernas förslag, inte oppositionen…

Jag har redan svarat på det där med biträde.

Jag är inte Tidö.
Jag skiter i ålder och bryr mig bara om gärning och konsekvens.
Det måste finnas en anledning till varför så många i Sverige vågar misshandla, råna, våldta, langa och mörda.

Varför vågar dom ?
Hur vågar dom ?
Citera
2026-07-16, 15:11
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Bevara straffmyndighetsålder som den är, alternativt sänk till max 14 år. De få fallen av 13-åringar och nedåt (som är en försvinnande liten del) åläggs ansvaret ligga på Socialtjänsten (LVU) och psykiatrin (LPT) och själva lagföringen skall ske genom bevistalan i vanlig ordning.

I övrigt har jag lanserat mitt förslag till lösning i en annan tråd. Läs inlägget (FB) Skavlan & Sverige, hur gör vi med 13-åringar som mördar?
För enkelhetens skull så citerar jag ditt inlägg här.

Citat:
För att du pratar om barn...

Jo, jag har lösningar...och jag är dessutom 99% säker på att Du och Jag har diskuterat det tidigare?

Jag har inte en samlad "paketlösning". Men några lösningar jag ser är att lägga ned SIS och "stycka upp" delarna av myndigheten. Detta skulle betyda att boenden/omhändertaganden enligt LVU/LVM omfattas av en egen myndighet och att LSU omfattas av en annan myndighet (som inte är Kriminalvården). Dessa myndigheter skall organiseras, struktureras och lagstiftas så att det passar deras verksamhet och deras problembilder - och skall/behöver inte på något sätt vara beroende av varandra. På så sätt kommer man kunna ha kvar den slutna ungdomsvården (för dömda 15-17-åringar) utan att riskera att blanda dom med LVU-omhändertagna barn. Eftersom denna LSU-myndigheten som redan nämnt kommer vara utformad för deras ändamål så skall/kan deras institutioner vara förstärkta säkerhetsmässigt, men skall i övrigt vara en anpassad verksamhet för barn/ungdomar.

Straffmyndighetsåldern skall vara kvar som den är - och skall den prompt sänkas så är det endast till 14 år. Barn som är 13 år (helst 14 år enligt mig) skall fortsatt vara icke straffbara - och liksom idag kunna omfattas av LVU om dom begår allvarliga brott. Dom kommer då omfattas av ovan nämnda LVU-myndighet, där jag gärna ser att det finns en särskild enhet för LVU-omhändertagna barn som begått allvarlig brottslighet.

Men framförallt skall man göra rejäla satsningar på Skolan, Socialtjänsten och BUP. För studier visar att:
-Ca 50% av de barnen under 15 år, som begår dessa allvarliga brott, har själva någon gång utsatts för brott

-Ca 50% av dessa barn har växt upp i hem med föräldrarelaterade riskfaktorer.

-Ca 70% av dessa barn har haft en problematisk skolgång med omfattande frånvaro.

-Att en hög andel av dessa barn har kriminellt umgänge och där 20% umgås med äldre kriminella.

-Att ca 50% av dessa barn sedan tidigare har en konstaterad psykiatrisk diagnos.

-9 av 10 av dessa barn är sedan tidigare kända av Socialtjänsten.

Hur skulle det bli bättre av att stycka upp den ansvariga myndigheten? Det betyder bara en massa ansvarsområden med skarvar som plötsligt ingen har.

Enligt det nya förslaget så ska ansvaret tas över av kriminalvården på särskilda barn och ungdomsavdelningar. De kommer alltså att vara anpassade för barn och ungdomar som begått alvarliga brott likt ditt förslag.

Normalt sett när man diskuterar straff så väger man in perspektiv som att straffet ska stå i proportion till brottets allvar. Att straffet ska vara avskräckande både i allmänhet och för personen. Att andra ska skyddas från farliga personer. Och den delen som det enbart fokuseras på här, rehabilitering.

Även med tanke på barnkonvektionen och att fokus ska ligga att återanpassa barnet till samhället och barnets bästa så kan man inte bara åsidosätta de andra delarna av straffet och dess syfte.
Citera
2026-07-16, 15:16
Medlem
Citat:
Kan du inte berätta vad ditt VERKLIGA problem vore med långa straff för minderåriga?
Annars förstår man dig aldrig.

Det fungerar ofta inte. Det ger högre återfall. Se ex Nya Zeeland där det 15-30 procent lägre beroende på studie. Det ger i längden färre brottsoffer. Sen är det fel att straffa folk inte är fult utvecklade mentalt. Men jag tycker, om du har läst vad jag skrivit tidigare, att de ska få vård och vårdas från kort tid till för evigt. Det beror på individens psykologiska och biologiska utveckling.

Jag har träffat kanske tusentals kriminella. Fängelse är ofta inget bra. Man ska om man kan undvika det om det går. Det ökar ofta återfallen. Sen måste vi ha fängelse som sista utväg. Det begås cirka 1.4 milj brott per år i Sverige ( Anmälda).

Ofta är det drogmissbrukare, som hamnar i fängelse, där borde vi i stället satsa på mer missbruksvård och liberalisering som i Portugal.

PS Det värsta fallet jag har träffat på var en vuxen person, men enligt domstolen hade en 6-årings nivå. Han dömdes för rån, som jag inte tror han var kapabel att utföra. Hur som helst han förstod inte att han satt i fängelse och han kunde inte klockan.
Citera
2026-07-16, 15:33
Avstängd
Citat:
Det fungerar ofta inte. Det ger högre återfall. Se ex Nya Zeeland där det 15-30 procent lägre beroende på studie. Det ger i längden färre brottsoffer. Sen är det fel att straffa folk inte är fult utvecklade mentalt. Men jag tycker, om du har läst vad jag skrivit tidigare, att de ska få vård och vårdas från kort tid till för evigt. Det beror på individens psykologiska och biologiska utveckling.

Jag har träffat kanske tusentals kriminella. Fängelse är ofta inget bra. Man ska om man kan undvika det om det går. Det ökar ofta återfallen. Sen måste vi ha fängelse som sista utväg. Det begås cirka 1.4 milj brott per år i Sverige ( Anmälda).

Ofta är det drogmissbrukare, som hamnar i fängelse, där borde vi i stället satsa på mer missbruksvård och liberalisering som i Portugal.

PS Det värsta fallet jag har träffat på var en vuxen person, men enligt domstolen hade en 6-årings nivå. Han dömdes för rån, som jag inte tror han var kapabel att utföra. Hur som helst han förstod inte att han satt i fängelse och han kunde inte klockan.

Vård eller finka, bara dom försvinner från gatorna.
Fria ska dom inte gå. Det är FULT mot offren.
Citera
2026-07-16, 15:39
Avstängd
Citat:

Sen måste du förstå att det finns något som heter ONDSKA.
Du verkar se kriminella som stackare, men många är genuint onda, oavsett ålder.
Såna kan man inte hålla på och dalta med, utan då är det El Salvadors metoder som gäller.

Sverige skulle kunna ha 0% kriminalitet om vi bara ville, men såna som du ska alltid rösta emot trygghet.
Citera
2026-07-16, 15:55
Medlem
Citat:
Sen måste du förstå att det finns något som heter ONDSKA.
Du verkar se kriminella som stackare, men många är genuint onda, oavsett ålder.
Såna kan man inte hålla på och dalta med, utan då är det El Salvadors metoder som gäller.

Sverige skulle kunna ha 0% kriminalitet om vi bara ville, men såna som du ska alltid rösta emot trygghet.

Nej det kommer aldrig att hända. I Singapore var man tvungen att uppfinna brott bara för ha brottslighet. Dvs samhället vill ha en viss mängd brottslighet.

El Salvador har fortfarande mer dödligt våld än vad Sverige har. Och det även när de fuskar med statistiken. Sen är frågan hur många oskyldiga har man låst in? Det publicerar 1.3 mördade per 100 000 men skulle man räkna som ett normalt land skulle det ligga på 8.5-10 mördade per 100 000. I Sverige vad det 0.79 fall under 2025

Jag har träffat tusentals kriminella, några bland de värsta* i världen. Ett tiotal av dessa skulle jag säga var genuint onda.

PS De dödade bebisar genom krossa deras skallar mot ett träd.
Citera
2026-07-16, 16:00
Avstängd
Citat:
Nej det kommer aldrig att hända. I Singapore var man tvungen att uppfinna brott bara för ha brottslighet. Dvs samhället vill ha en viss mängd brottslighet.

El Salvador har fortfarande mer dödligt våld än vad Sverige har. Och det även när de fuskar med statistiken. Sen är frågan hur många oskyldiga har man låst in? Det publicerar 1.3 mördade per 100 000 men skulle man räkna som ett normalt land skulle det ligga på 8.5-10 mördade per 100 000. I Sverige vad det 0.79 fall under 2025

Jag har träffat tusentals kriminella, några bland de värsta* i världen. Ett tiotal av dessa skulle jag säga var genuint onda.

PS De dödade bebisar genom krossa deras skallar mot ett träd.

Alla länder är både lika och olika men i Sveriges fall är det rödgrön mjäkighet samt KÄNSLOR för de kriminella som är huvudorsaken till denna massiva brottsvåg.
Sverige avskräcker inte. Sverige lockar.

El Salvador är inte perfekt men det blev helt klart bättre med hård disciplin.
Skär man händerna av en kvinna för hon vägrar betala utpressningspengar till gänget, då har man gjort bort sig och förtjänar att ruttna resten av livet.
Där hjälper inte din mesiga, töntiga vänsterfilosofi, inte.
Citera
2026-07-16, 16:24
Medlem
Citat:
? Soc dem röstade för förslaget som införs

Bra som S röstade JA för att vara olaglig att rymma från anstalten. Tvärtom till förslaget för slopad mängdrabatten som S röstade NEJ.

Citat:
Sossarna fick väl ordentlig makt först 1932.

De kunde ha gjort det olaglig att rymma från anstalten när de hade makten tidigare, men okej. Bättre sent än aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Sverige borde också sänka gränsen till 10 år. Då kanske vi slipper tonåringar som mördar åt de kriminella gängen.

Jag håller med
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-16 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in