2026-07-15, 17:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. FN:s Barnrättskommitté sitter i Genève.

2. FN:s Barnrättskommitté bestämmer ingenting, men kommer med direktiv, vägledningar och rekommendationer.

3. Man har ju inte detaljstyrt någonting, utan endast förordat ett spann på straffmyndighetsålder någonstans kring 14-16 år. För Barnrättskommittén är inte straffmyndighetsåldern i sig det centrala, utan att man lever upp Barnkonventionen och de rättssäkerhetskrav som finns. Så ju lägre ned i straffmyndighetsålder man väljer att gå (t ex de länderna vi refererade till tidigare) desto fler rättssäkerhetsgarantier och presumtioner krävs det.

Barnkonventionen kan också gå och knulla sig.
Man MÅSTE INTE vara kriminell och våldsam i Sverige.
Det går bra att leva UTAN att vara det.
Citera
2026-07-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Barnkonventionen kan också gå och knulla sig.
Man MÅSTE INTE vara kriminell och våldsam i Sverige.
Det går bra att leva UTAN att vara det.

Då kan du flytta till USA, för det är det enda landet i världen som inte ratificerat Barnkonventionen (vilket säger en hel del om dom).

Föresten: När jag säger att Barnkonventionens krav skall gälla vid frihetsberövande av barn. Vet du ens då vilka dessa krav är? Berätta gärna detta. För annars är det ju väldigt konstigt av dig att slå fullständigt bakut i frågan om detta…
Citera
2026-07-15, 18:22
Avstängd
Citat:
Då kan du flytta till USA, för det är det enda landet i världen som inte ratificerat Barnkonventionen (vilket säger en hel del om dom).

Föresten: När jag säger att Barnkonventionens krav skall gälla vid frihetsberövande av barn. Vet du ens då vilka dessa krav är? Berätta gärna detta. För annars är det ju väldigt konstigt av dig att slå fullständigt bakut i frågan om detta…

Ja tydligen är det att skitungarna ska komma undan så lindrigt som möjligt oavsett hur deras offer har det.
Citera
2026-07-15, 20:12
Medlem
Socialdemokraterna säger nej till att avskaffa mängdrabatten på straff.
Vilken mjuk parti sossarna har varit. Inget straff under 14 år gammal, nej till avskaffad mängdrabatten.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-varfor-vill-s-inte-slopa-mangdrabatten/
Citera
2026-07-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ja tydligen är det att skitungarna ska komma undan så lindrigt som möjligt oavsett hur deras offer har det.

Återigen: Svara riktigt, annars kommer min tolkning vara att du inte har några argument.

Mänskliga rättigheter, och rättigheterna enligt Barnkonventionen, bygger ju på statens behandling av den enskilde. Att den enskilde då begått brott förtar ju inte statens skyldighet att tillgodose dennes rättigheter - även om vederbörande skulle sitta i fängelset. Så statens skyldigheter och var och ens grundläggande behov skall ju inte påverkas av att det finns ett brottsoffer. Beträffande brottsoffret så kan ju denne få sin upprättelse, samtidigt som förövaren tillgodoses sina rättigheter och grundläggande behov. Det finns ju inga motsägelser i detta!
Citera
2026-07-15, 20:39
Medlem
Citat:
Mänskliga rättigheter, och rättigheterna enligt Barnkonventionen, bygger ju på statens behandling av den enskilde. Att den enskilde då begått brott förtar ju inte statens skyldighet att tillgodose dennes rättigheter - även om vederbörande skulle sitta i fängelset. Så statens skyldigheter och var och ens grundläggande behov skall ju inte påverkas av att det finns ett brottsoffer. Beträffande brottsoffret så kan ju denne få sin upprättelse, samtidigt som förövaren tillgodoses sina rättigheter och grundläggande behov. Det finns ju inga motsägelser i detta!

Menar du att Belgien och Nederländerna med straffmyndighetsåldern på 12 år och England, Irland och Shweiz på 10 år följer inte Barnkonventionen?
Citera
2026-07-15, 20:42
Avstängd
Citat:
Återigen: Svara riktigt, annars kommer min tolkning vara att du inte har några argument.

Inget fel på mitt svar. Extremt klart och tydligt uttryckt till skillnad från ditt "fina och avancerade" språk.
Mänskliga rättigheter är för såna som sköter sig.
Såna som missköter sig kan för min del få El Salvador-behandling.
Man MÅSTE INTE vara kriminell i Sverige.
Här kan man överleva UTAN att vara kriminell.

Ju mindre anledning ett land ger att vara kriminell, desto hårdare straff borde landet ha för kriminella.
Senast redigerad av Uptown018 2026-07-15 kl. 20:45.
Citera
2026-07-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Menar du att Belgien och Nederländerna med straffmyndighetsåldern på 12 år och England, Irland och Shweiz på 10 år följer inte Barnkonventionen?

Nej? Jag har ö.h.t inte nämnt de andra ländernas efterlevnad av Barnkonventionen. Det enda jag sagt är att straffen, och straffmyndighetsåldern, skall anpassas efter Barnkonventionen och följa konventionens artiklar. Läs: (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026)
Citera
2026-07-15, 20:44
Medlem
Citat:
Mänskliga rättigheter är för såna som sköter sig.

Och de vill övertyga oss om att det är svenskt att följa just dessa principer, trots att våra grannländer kan frihetsberöva barn från 10–12 års ålder. Så trött på naiva sossar.

Citat:
Nej? Jag har ö.h.t inte nämnt de andra ländernas efterlevnad av Barnkonventionen. Det enda jag sagt är att straffen, och straffmyndighetsåldern, skall anpassas efter Barnkonventionen och följa konventionens artiklar.

Så det är perfekt att sänka till 10 eller 12 likadan som andra länderna. Vi är överrens.
Citera
2026-07-15, 20:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Och de vill övertyga oss om att det är svenskt att följa just dessa principer, trots att våra grannländer kan frihetsberöva barn från 10–12 års ålder. Så trött på naiva sossar.

Så det är perfekt att sänka till 10 eller 12 likadan som andra länderna. Vi är överrens.

Jag är också trött på dom.
Ursäkt efter ursäkt varför det ska gosas med våldsamma sadister som gör våra liv till ett helvete.
Citera
2026-07-15, 20:48
Avstängd
Citat:
Nej? Jag har ö.h.t inte nämnt de andra ländernas efterlevnad av Barnkonventionen. Det enda jag sagt är att straffen, och straffmyndighetsåldern, skall anpassas efter Barnkonventionen och följa konventionens artiklar. Läs: (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026)

SKALL anpassas ?
Annars vad ?
Citera
2026-07-15, 20:52
Medlem
Citat:
SKALL anpassas ?
Annars vad ?

Det är samma ideologi inom miljöpartist. De pressar Sverige att minska koldioxidutsläppen till noll, trots att Sveriges insatser får begränsad betydelse om andra länder fortsätter att släppa ut betydligt mer och inte vidtar tillräckliga åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in