2026-07-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Vadå icke-brottsoffer? Jag har blivit rånad och misshandlad tre gånger.
Jag vet vad smärta, skräck, panik och dödsångest innebär. Vet du?
Det är därför jag vet vad som bör gälla och DU talar fan inte för mig, kan jag säga.

Ja du, hellre inget biträde och långa straff än biträde och korta straff. Varsågod för svaret.

Vill du inte bli påhoppad kan du väl börja med att inte provocera ?

Sverige behöver inte sosse-och vänsterfjollor som gulligullar med livsfarliga monster till människor utan Sverige behöver folk som Nayib Bukele
och
han i Kalifornien som införde
3 strikes and you´re out -lagen.

Det beklagar jag. Hoppas du fått den hjälp du behövt! Men när vi pratar om "mord" och "våldtäkter", eller brott begångna av icke straffmyndiga, så är inte du ett offer för detta.

Jag kommer inte att tävla mot dig. Det är dessutom ganska uppenbart av diskussionen att du och jag lever/levt lite olika liv. Därför är jag också uppriktigt förvånad av att just DU är emot en förstärkning av Brottsoffermyndigheten och Brottsofferjouren, samt möjlighet till vårdgaranti för brottsoffer? Beträffande mig själv har jag upplevt saker som smärta, skräck, panik i mitt yrkesliv - och även träffat personer i mitt yrkesliv som både upplevt, och orsakat, detta. Så jag tycker jag har talorätt i denna frågan, även om du själv verkar tycka annat. Men vi lämnar denna diskussionen tycker jag.

"Ja du, hellre inget biträde och långa straff än biträde och korta straff. Varsågod för svaret" - Haha vet du vad, du behöver inte välja! Så bemöt gärna frågeställningen helt fritt och objektivt, annars kommer min tolkning vara att du inte har några argument eller i vart fall att du tyckte att frågeställningen blev lite jobbig att försvara...

"Vill du inte bli påhoppad kan du väl börja med att inte provocera?" - Jag har inte provocerat dig en enda gång. Däremot har DU nog själv känt dig provocerad, men det är ju någonting du får härbärgera själv. Hade du varit lite mer sansad så hade du upptäckt att vi t.o.m är överens i vissa frågor, samt även att jag inte ser några problem i vissa av dina förslag - bara man upprätthåller rättssäkerhet och legalitet (exempelvis EKMR, Barnkonventionen och diskrimineringslagarna). Jag är också för ett brottsofferperspektiv och har lämnat förslag på hur detta kan se ut. Jag säger att sänkt straffmyndighetsålder kan vara helt okej (så länge den inte understiger 14 år), jag säger att frihetsberövande straff mot barn kan vara helt okej (så länge man upprätthåller bestämmelserna i Barnkonventionen).
Citera
2026-07-16, 13:51
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Låt biologin och psykologin bestämma. Det handlar om vård. En person som begår svåra våldsbrott med ej färdigutvecklad hjärna måste man vara försiktig med att släppa ut.
Det känns inte som något svar på mina fråga, hur är lång vård under slutna former skilt från fängelse med placering på barn och ungdomsavdelning?
Citera
2026-07-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Nu är det bara tänkt att den sänkta straffmyndighetsåldern ska gälla vid vissa brott som mord, grov misshandel, synnerligt grovt narkotikabrott, terroristbrott mm. I övrigt gäller 15 år.

Rekryteringen av så unga till gängen sker för att de är under straffmyndighets åldern. Man rekryterar inte en 12 åring och ger han ett skjutvapen och en adress för att han skulle vara bättre än en 25 åring.

Jag vet att den sänkta straffmyndighetsåldern endast skall gälla brott med minimistraffet 4 års fängelse. Jag har läst hela utredningen (...i utbyte mot både magsår och tårar).

Beträffande 12-åringar så vet vi ingenting än. Det finns ju ett fall från Malmö för ett halvår sedan där skytten var 12 år. Så det har ju hänt iallafall...
Citera
2026-07-16, 14:01
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vet att den sänkta straffmyndighetsåldern endast skall gälla brott med minimistraffet 4 års fängelse. Jag har läst hela utredningen (...i utbyte mot både magsår och tårar).

Beträffande 12-åringar så vet vi ingenting än. Det finns ju ett fall från Malmö för ett halvår sedan där skytten var 12 år. Så det har ju hänt iallafall...
Jag tog exemplet med 12-åringen för det var den yngste jag kände till. Men det vi vet är att rekryteringen av yngre än 15 sker för att de inte är straffmyndiga.
Citera
2026-07-16, 14:18
Medlem
Citat:
Jag tog exemplet med 12-åringen för det var den yngste jag kände till. Men det vi vet är att rekryteringen av yngre än 15 sker för att de inte är straffmyndiga.

Visst är det så. Tveklöst! Men det finns ju en ”förlängning” i detta som ingen pratar om. Det är frågan: Vilka kommer man ALLTID kunna lura/påverka till att begå såhär hemska handlingar? Jo, det är barnen. För det är dom som är naiva, lättpåverkade och godtrogna. Man kan m.a.o sänka straffmyndighetsåldern hur mycket man vill. Det kommer fortfarande vara denna gruppen man vänder sig till när man behöver eliminera fienden.
Citera
2026-07-16, 14:32
Medlem
Citat:
Det känns inte som något svar på mina fråga, hur är lång vård under slutna former skilt från fängelse med placering på barn och ungdomsavdelning?

Det får experterna avgöra. Olika barn är biologiskt och psykologiskt olika. Det kan var kort till för evigt. Vi borde även höja myndighetsåldern till 21 år. Möjligt undantag för de som gör Lumpen eller för de som mönstrar och godkänns.
Citera
2026-07-16, 14:37
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Visst är det så. Tveklöst! Men det finns ju en ”förlängning” i detta som ingen pratar om. Det är frågan: Vilka kommer man ALLTID kunna lura/påverka till att begå såhär hemska handlingar? Jo, det är barnen. För det är dom som är naiva, lättpåverkade och godtrogna. Man kan m.a.o sänka straffmyndighetsåldern hur mycket man vill. Det kommer fortfarande vara denna gruppen man vänder sig till när man behöver eliminera fienden.
Någonstans så är man för ung för kontrakts mord.

Vad tycker du skulle vara en bättre lösning?
Citera
2026-07-16, 14:43
Medlem
Citat:
Någonstans så är man för ung för kontrakts mord.

Vad tycker du skulle vara en bättre lösning?

Bevara straffmyndighetsålder som den är, alternativt sänk till max 14 år. De få fallen av 13-åringar och nedåt (som är en försvinnande liten del) åläggs ansvaret ligga på Socialtjänsten (LVU) och psykiatrin (LPT) och själva lagföringen skall ske genom bevistalan i vanlig ordning.

I övrigt har jag lanserat mitt förslag till lösning i en annan tråd. Läs inlägget (FB) Skavlan & Sverige, hur gör vi med 13-åringar som mördar?
Citera
2026-07-16, 14:47
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Det får experterna avgöra. Olika barn är biologiskt och psykologiskt olika. Det kan var kort till för evigt. Vi borde även höja myndighetsåldern till 21 år. Möjligt undantag för de som gör Lumpen eller för de som mönstrar och godkänns.
Det är svårt med ett system där bestraffningen är individuellt baserat på en psykologisk utvärdering.

Skillnaden med det nya förslaget är att barn och ungdomar, även de mellan 15 och 17 år som idag döms till sluten ungdomsvård, SIS hem, kommer att dömas till fängelse på barn och ungdomsavdelningar med kriminalvården som ansvarig.

Jag håller inte med om att myndighetsåldern borde höjas.
Citera
2026-07-16, 14:49
Avstängd
Citat:
Det gör jag inte. Men studier ger en helhetsbild som individuella upplevelser inte gör. Det är endast ditt tyckande och det är inte så konstigt att du tycker så. Då du verkar inte fått den vård du verkar behöva efter din traumatiska upplevelse.

Om du arrogant ignorerar det jag skriver och arrogant upprepar det jag redan svarat på så går det inte att diskutera med dig.

Jag litar mer på mina observationer än på dig och dina studier, förresten.
Citera
2026-07-16, 14:49
Medlem
Citat:
Det är svårt med ett system där bestraffningen är individuellt baserat på en psykologisk utvärdering.

Skillnaden med det nya förslaget är att barn och ungdomar, även de mellan 15 och 17 år som idag döms till sluten ungdomsvård, SIS hem, kommer att dömas till fängelse på barn och ungdomsavdelningar med kriminalvården som ansvarig.

Jag håller inte med om att myndighetsåldern borde höjas.

Det ska inte vara straff utan vård och det ska gälla unga. KV har inte den kompetensen MEN det har väl ingen just nu.
Citera
2026-07-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
England, Irland, Nordirland och Shweitz har straffmyndighetsåldern vid 10 år.
Andorra, Belgien, Nederländerna och Skottland – 12 år

Dags för Sverige att gå under 14 år.
Sverige borde också sänka gränsen till 10 år. Då kanske vi slipper tonåringar som mördar åt de kriminella gängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in