2026-07-16, 11:07
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det har skett hela tiden. Ottomanerna folkmördade hela tiden. Hela idéen med ett "Jilafa" är att det inte finns några gränser, det finns bara ett ständigt växande kalifat. När muslimerna erövrat ett område och en kultur så brände de ner alla böcker för att utplåna kulturen för att sen skriva egna böcker om hur erövringen gick till. Det är därför vi har så otroligt lite information om Östrom trots att det existerade i tusen år längre än Västrom.

De kristna kopterna i Egypten talade antik egyptiska så sent som på 1600-talet. Idag så tror folk att Egypten alltid varit muslimskt. Folk fattar inte att Egypten, Syrien och Turkiet var större kristna centrum än Rom är idag och att de blev ERÖVRADE, inte konverterade.

Jasså? Vilka folkmord utförde ottomanerna? Menar du armeniska? Den var också i samband med kolonialiseringen. Ottmanska rikets höll på falla och armenierna allierade sig med ottomanernas motståndare under första världskriget.
Citera
2026-07-16, 11:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jasså? Vilka folkmord utförde ottomanerna? Menar du armeniska? Den var också i samband med kolonialiseringen. Ottmanska rikets höll på falla och armenierna allierade sig med ottomanernas motståndare under första världskriget.

Ottomanerna folkmördade konstant via ett extremt cyniskt och brutalt system som kallades "devsirme" där de tvingade under hot alla omkringliggande områden att ge alla sina förstfödda barn till ottomanerna i tribut. Dessa barn blev uppfostrade att bli janissärer: https://en.wikipedia.org/wiki/Janissary

som sedan fick i uppgift att erövra sina hemtrakter och döda sina familjer.
Citera
2026-07-16, 11:21
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Har DU "direktkontakt" med "gud"? I verkligheten underkastat musselmanerna "guds" "företrädare", i.e. shaykh, imam, alim, mufti och det är deras förtryck och "tolkningar" av den pedofile krigsherrens lära de underkastas.

Fantasier är det du som (av outgrundlig anledning) ägnar dig åt. Om DU "har förstått vad koranen säger" och känner en oemotståndlig lust att efterfölja "vad den säger" så står det dig fritt. Praktisk tillämpning av den pedofile krigsherrens lära resulterar dock i underkastelse under "imamer", "muftis" etc, och det i resulterar i sin tur i att "otrogna" förtrycks, förföljs och mördas, att våldtäktsoffer stenas, att folk lemlästas etc. "Om vi inte förmår lära av historien är vi dömda att upprepa den".

Citat:
Jag följer ingen religion. Är däremot trött på er hasbara troll som försöker skapa hat och splittring mellan muslimer och européer.

Så du "följer ingen religion", men du postar oräkneliga inlägg om hur du "tolkar" koranen och kommer fram till att islam är det högsta goda (i strid med verkligheten)?
Citera
2026-07-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ja, enl. den pedofile krigsherrens lära skall "de otrogna" som motsätter sig "islams lag" straffas, t.ex. genom avrättning, korsfästning, amputation eller exil vilket tidigare bevisats. Frågan är varför DU understödjer slik ondska?

"Islamic law, known as Shariah, is the moral code and religious law of Islam. Derived from the Quran and the Sunnah (the teachings and practices of Prophet Muhammad), it acts as a guide for all aspects of a Muslim's life, including daily prayers, finance, marriage, and ethical conduct.

Understanding Islamic law requires looking at its two main components: its moral framework and its practical application.

1. The Core Meaning: Shariah vs. FiqhIn Arabic, the word Shariah literally translates to "the clear, well-trodden path to water," representing the right path for a fulfilling life. It encompasses broad moral and spiritual guidance.

When people refer to the actual "law codes," they are often referring to Fiqh. Fiqh is the human interpretation and application of Shariah principles by legal scholars to create concrete, enforceable legal rulings. Because human interpretation can vary, Islamic law is not a single, static legal code but rather a system that has evolved across different cultures and schools of thought.

2. Primary Sources

Islamic legal scholars and jurists derive the law from four main sources:

The Quran: The central religious text of Islam, which serves as the ultimate foundation.

The Sunnah: The traditions and sayings of Prophet Muhammad (recorded in Hadith literature).

Ijma: The scholarly consensus of the community.

Qiyas: Analogical reasoning used to apply principles from early texts to modern, new situations.

3. Broad Scope of Application

Shariah is much wider than Western legal codes because it merges outward legal conduct with inner spiritual intent. Its guidelines are generally divided into two main categories:

Ibadat: Acts of worship and religious rituals (e.g., the Five Pillars of Islam, prayer, fasting).

Mu'amalat: Human interactions and societal relations (e.g., business contracts, marriage, divorce, inheritance, and criminal justice).
"

Citat:
Du gör ett falskt påstående sen klistrar in bad sharia är som inte på något sätt backar upp det du påstått först.

Om islam säger till muslimer att döda i Le muslimer. Hur kommer det sig icke muslimer levt i Mellanöstern I 1500 år sida vid sida. Konflikterna och muslimsk terror började först efter européerna Kolonialiserade världen

Så hur kommer det sig att du, jag och miljard andra lever om det är en plikt för muslimer att döda?

Försök svara på det du

"bad sharia"??? Nu är du där igen och påstår att jag hävdat att "det är en plikt för muslimer att döda". Jag förstår förvisso att verkligheten är "besvärlig" för dig då den inte stämmer överens med dina fantasier och "tolkningar", men skaver det ändå inte lite att ständigt ljuga för att (för dig själv) berättiga detsamma?

Som tidigare sagt har jag inte påstått att "koranen säger muslimer ska döda icke muslimer utan anledning", det är ditt påhitt i dina desperata försök att "försvara" den pedofile krigsherrens lära.

Jag hävdar att länkade verser ger uttryck för blodtörst vis-a-vis "otrogna". (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi

DU, å andra sidan, PÅSTÅR att de länkade verserna handlar om någon sorts "försvar", men du kan inte presentera några som helst bevis för dina påståenden...
Citera
2026-07-16, 11:28
Medlem
Om DU nu "förstått vad koranen säger" så vore det väl utmärkt om du kan "upplysa" de som tydligen "missförstått och följaktligen ägnar sig åt avrättning, korsfästning, amputation och att stena kvinnor som inte "lyder" och bär säck över sina huvuden. Du kan väl börja i Kabul?

Citat:
Dom i Kabul och andra får höra av andra muslimer hur fel det är. Samma sak med dom som avrätta och begår mord I Religionens namn. Dom bekämpas av andra muslimer. Tror du att det var Europa eller USA som besegrade isis, eller var det lokala muslimer som stoppade dom?!

Men hur kommer det sig då att så många miljoner muslimer ägnar sig åt "fel", med stöd i koranen, t.ex. medelst avrättning, korsfästning, amputation eller exil?
Citera
2026-07-16, 13:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Kritik är en sak, och rakt av lögner och propaganda för öka, hatet I samhället mot muslimer (som några här inne håller på med medvetet) är något annat.

Muslimer i Sverige har noll politiskt inflytande I princip så hur ksn sekularisering vara relevant för dom? Sekularisering är att göra skillnad på staten och kyrkan (religion).

Vad är det med diket slaget du undrar?
Mecka folket kom för atr döda Muhammed och muslimerna. Dom gjorde även allians med Banu Qurayza som var en judisk stam inne I Medina. Muslimerna byggde vallgravar och stod emot attacken. Efter kriget så ställdes Banu Qurayza till svars för deras förräderi.

Vi i Sverige har också avrättat mängder av folk för förräderi genom historien. Det är så det gick till förr i tiden. Något jag vill ha idag? Nej, men på den tiden var det inget märkligt
Islam har visst politiskt inflytande bland muslimer här och till stor del även genom vänstern som försvarar den fanatiskt.

Ja att man är sekulär är att man lämnar religionen och inte låter den styra sitt liv. Det vore väl bra om de som är muslimer gör det, om man tillåter en öppen debatt om islam som om kristendomen. Just barngiftermål som förekommer har faktiskt fått många att ta avstånd från religionen och lämna den. Det är väl bra?

Det är väl du du och vänstern som ökar hatet i samhället. Du kallar mig sionist utan motiv, kallar mig islamofob för att jag kritiserar islam. Det är väl du som är hataren här. Alla som kritiserar islam är onda lögnare som hatar muslimer, enligt dig. Du har väl kritiserat kristna själv här, whatabout them. Inte bryr du dig om det skulle leda till hat mot dem. Så då handlar det inte om det, utan något helt annat som du nog behöver förklara.

Så du menar att när profeten beordrar massamord och säljer människor som slavar, är det förenligt med den religion som du påstår är god?
Ja, det följer Koranen, men visar förstås att du har fel om att den skulle vara speciellt human. Inget som Jesus skulle försvarat i alla fall, om man jämför islam med kristendomen. Det måste du väl hålla med om.

Whatabout nåt annat säger du sen. Jag jag försvarar inte att man mördar människor och menar att det är inte förenligt men kristendomen. So what. Det går inte att använda som argument. För då är islam samma sort ändå och inte bättre. Då är det rätt att döda de inom islam som lämnar religionen, som man gjort. Rätt att straffa kvinnor som inte bär slöja, för sånt har hänt förut. Rätt att gifta bort barn. Rätt att avrätta homosexuella. Då är allt acceptabelt, för det finns alltid någon som varit värre eller lika hemsk. Men nu lever vi på tvåtusentalet, inte som på medeltiden med den moralen, som inom islam.

Men du svarar inte på varför du inte kan känna med de som lider under religionen. Kan du det?
Citera
2026-07-16, 14:16
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ottomanerna folkmördade konstant via ett extremt cyniskt och brutalt system som kallades "devsirme" där de tvingade under hot alla omkringliggande områden att ge alla sina förstfödda barn till ottomanerna i tribut. Dessa barn blev uppfostrade att bli janissärer: https://en.wikipedia.org/wiki/Janissary

som sedan fick i uppgift att erövra sina hemtrakter och döda sina familjer.

Och det har med islam eller Koranen hur? Ottomanerna var ett imperie och alla imperier begår brott. En vanlig sak i ottmanska riket var att sultanen mördade sin bror eller farbror. Det totalt förbjudet I islam. Så vad ett imperie eller människor gör kan inte religion stå till svars för. Isåfall har kristendomen väldigt mycket att stå till svars för. För att inte tala om ateismen brott isåfall.
Citera
2026-07-16, 14:18
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Har DU "direktkontakt" med "gud"? I verkligheten underkastat musselmanerna "guds" "företrädare", i.e. shaykh, imam, alim, mufti och det är deras förtryck och "tolkningar" av den pedofile krigsherrens lära de underkastas.

Fantasier är det du som (av outgrundlig anledning) ägnar dig åt. Om DU "har förstått vad koranen säger" och känner en oemotståndlig lust att efterfölja "vad den säger" så står det dig fritt. Praktisk tillämpning av den pedofile krigsherrens lära resulterar dock i underkastelse under "imamer", "muftis" etc, och det i resulterar i sin tur i att "otrogna" förtrycks, förföljs och mördas, att våldtäktsoffer stenas, att folk lemlästas etc. "Om vi inte förmår lära av historien är vi dömda att upprepa den".

Så du "följer ingen religion", men du postar oräkneliga inlägg om hur du "tolkar" koranen och kommer fram till att islam är det högsta goda (i strid med verkligheten)?

Har aldrig sagt eller kommit fram till att islam är det högsta goda. Det jag har kommit fram till att ni hasbara troll utmålar Islam och muslimer som en fara. Vilket absolut inte stämmer. Islam och Koranen är inte våldsam eller hatisk som ni försöker få oss tro.
Citera
2026-07-16, 14:19
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
"bad sharia"??? Nu är du där igen och påstår att jag hävdat att "det är en plikt för muslimer att döda". Jag förstår förvisso att verkligheten är "besvärlig" för dig då den inte stämmer överens med dina fantasier och "tolkningar", men skaver det ändå inte lite att ständigt ljuga för att (för dig själv) berättiga detsamma?

Som tidigare sagt har jag inte påstått att "koranen säger muslimer ska döda icke muslimer utan anledning", det är ditt påhitt i dina desperata försök att "försvara" den pedofile krigsherrens lära.

Jag hävdar att länkade verser ger uttryck för blodtörst vis-a-vis "otrogna". (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi

DU, å andra sidan, PÅSTÅR att de länkade verserna handlar om någon sorts "försvar", men du kan inte presentera några som helst bevis för dina påståenden...

Och vad menar du med att Koranen ger uttryck för blodtörst vis-a-vis otrogna. Vad försöker du säga med det om inte att Koranen uppmanar muslimer att döda otrogna?

Förklara nu vad du menar.
Citera
2026-07-16, 14:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Och det har med islam eller Koranen hur? Ottomanerna var ett imperie och alla imperier begår brott. En vanlig sak i ottmanska riket var att sultanen mördade sin bror eller farbror. Det totalt förbjudet I islam. Så vad ett imperie eller människor gör kan inte religion stå till svars för. Isåfall har kristendomen väldigt mycket att stå till svars för. För att inte tala om ateismen brott isåfall.

Ottomanerna var det styrande pseudo-kalifatet inom islam efter Ummayaderna. När det ottomanska riket föll samman startades Muslimska Brödraskapet för att starta ett nytt kalifat med centrum i Egypten.
Citera
2026-07-16, 14:22
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Om DU nu "förstått vad koranen säger" så vore det väl utmärkt om du kan "upplysa" de som tydligen "missförstått och följaktligen ägnar sig åt avrättning, korsfästning, amputation och att stena kvinnor som inte "lyder" och bär säck över sina huvuden. Du kan väl börja i Kabul?

Men hur kommer det sig då att så många miljoner muslimer ägnar sig åt "fel", med stöd i koranen, t.ex. medelst avrättning, korsfästning, amputation eller exil?

Miljoner muslimer? Får du ge källa på. För hela isis, alqaeda och talibanerna tillsammans utgör möjligen max några hundratusen.

Det är nästan 2 miljarder muslimer. Några hundratusen är galna mördare som tröttnat på kolonialiseringen effekter och neokolonialismen och tar till extremt våld.
Citera
2026-07-16, 14:25
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Islam har visst politiskt inflytande bland muslimer här och till stor del även genom vänstern som försvarar den fanatiskt.

Ja att man är sekulär är att man lämnar religionen och inte låter den styra sitt liv. Det vore väl bra om de som är muslimer gör det, om man tillåter en öppen debatt om islam som om kristendomen. Just barngiftermål som förekommer har faktiskt fått många att ta avstånd från religionen och lämna den. Det är väl bra?

Det är väl du du och vänstern som ökar hatet i samhället. Du kallar mig sionist utan motiv, kallar mig islamofob för att jag kritiserar islam. Det är väl du som är hataren här. Alla som kritiserar islam är onda lögnare som hatar muslimer, enligt dig. Du har väl kritiserat kristna själv här, whatabout them. Inte bryr du dig om det skulle leda till hat mot dem. Så då handlar det inte om det, utan något helt annat som du nog behöver förklara.

Så du menar att när profeten beordrar massamord och säljer människor som slavar, är det förenligt med den religion som du påstår är god?
Ja, det följer Koranen, men visar förstås att du har fel om att den skulle vara speciellt human. Inget som Jesus skulle försvarat i alla fall, om man jämför islam med kristendomen. Det måste du väl hålla med om.

Whatabout nåt annat säger du sen. Jag jag försvarar inte att man mördar människor och menar att det är inte förenligt men kristendomen. So what. Det går inte att använda som argument. För då är islam samma sort ändå och inte bättre. Då är det rätt att döda de inom islam som lämnar religionen, som man gjort. Rätt att straffa kvinnor som inte bär slöja, för sånt har hänt förut. Rätt att gifta bort barn. Rätt att avrätta homosexuella. Då är allt acceptabelt, för det finns alltid någon som varit värre eller lika hemsk. Men nu lever vi på tvåtusentalet, inte som på medeltiden med den moralen, som inom islam.

Men du svarar inte på varför du inte kan känna med de som lider under religionen. Kan du det?

Du har fel i vad sekulär innebär. Sekulär har inget med hur troende man är. Det innebär endast att man inte blandar in religionen i politik.

Så du kan ju börja lära dig det grundläggande som man lär sig i grundskolan innan du försöker dig på djupare diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in