2026-07-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så skåningar är egentligen danskar? Att Sverige erövrade Danmark på 1600-talet har ingen relevans för den som använder termen "folkgruppen svenskar", en gång dansk skalle alltid dansk. Intressant. Vill du även köra ut dem, räknar du skåningar som "invandrare"?

Du kan inte vinna den här debatten.

Nej jag vill inte köra ut dem för de är så genetiskt lika oss så de medför inga större problem i vårt samhälle. De har väldigt liknande samhällen själva nämligen. Norrmän, svenskar och danskar är alla en del av en större grupp som kallas skandinaver.

Vill du hellre att jag kallar svenskar för skandinaver då du verkar mer än måttligt förvirrad av ordet svensk? Som du märker ligger mitt fokus på vem man är genetiskt. Vad du vill sätta för titel på den genetiska personen är egentligen ointressant, för personen är densamma oavsett vad du hittar på.

Så du har inte bara fel om att jag inte kan vinna den här debatten, jag kan omöjligt förlora den för jag står på sidan som sätter ursprung och genetik i fokus. Du står på sidan som lägger fokus vid namnen på folkgrupperna. Dina argument är att byta namn på en människa som förblir densamma oavsett vad du kallar den. Så min position förändras aldrig oavsett hur många olika namn på folkgrupperna du hittar på.
Citera
2026-07-16, 11:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Nej jag vill inte köra ut dem för de är så genetiskt lika oss så de medför inga större problem i vårt samhälle. De har väldigt liknande samhällen själva nämligen. Norrmän, svenskar och danskar är alla en del av en större grupp som kallas skandinaver.

Vill du hellre att jag kallar svenskar för skandinaver då du verkar mer än måttligt förvirrad av ordet svensk? Som du märker ligger mitt fokus på vem man är genetiskt. Vad du vill sätta för titel på den genetiska personen är egentligen ointressant, för personen är densamma oavsett vad du hittar på.

Så du har inte bara fel om att jag inte kan vinna den här debatten, jag kan omöjligt förlora den för jag står på sidan som sätter ursprung och genetik i fokus. Du står på sidan som lägger fokus vid namnen på folkgrupperna. Dina argument är att byta namn på en människa som förblir densamma oavsett vad du kallar den. Så min position förändras aldrig oavsett hur många olika namn på folkgrupperna du hittar på.
Nu gällde ju min fråga din användning av ordet "svensk folkgrupp" och nu verkar du backa och tydligen finns en "dansk-svensk folkgrupp"? För vi är ju så genetiskt lika.

Så det är egentligen "skandinaver" du gillar? Är finnar skandinaver? Finnar har DNA-rester från mongoler som flyttade hit för 5-10.000 år sedan vilket förklarar det underliga finska språket. Och hur är det med tyskar? De är oerhört lika svenskar och halva Stockholm bestod av tyskar på 1500-talet under Hansan. Engelsmän? 10% av engelsk DNA är från skandinaver.

Du kan inte vinna den här diskussionen. Ditt huvud är rörigt och dina tankar ologiska. Det enda du har är att du är rädd för något annorlunda. Och denna rädsla projicerar du på "utseende"? Så enfaldigt.
Citera
2026-07-16, 11:50
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Har etniska svenskar i lämnat Stockholm under en lång period av många år nu?

Kom på att jag läste någon artikel i DN för säkert 12-17 år sen att stockholmare "flyttar ut på landet" i allt större skala. Artikeln var skriven lite så som att det vore en populär grej att göra, en fluga, men jag undrar nu Varför blev det populärt isåfall? Och man har väl inte kunnat undgå att se att det börjar bli rejält sällsynt med svenskar nästan vart man än är i Stockholm nu. I de flesta kommuner som för bara 15-20 år sedan upplevdes vara majoritet svenskar, där är det inte så längre. Man besöker t.ex. ett sjukhus och en tydlig majoritet av alla som jobbar där verkar ha ursprung ifrån mellanöstern eller afrika. Yngre barnsläktingar berättar att de är nästan ensamna att vara svenskar i sina skolklasser, en säger att det är han och två till i en klass på ca 27 st.

Kollade upp invandringssiffrorna och det verkar legat ganska stadigt på över 100.000 per år i många år nu. Vilket ju är över 1 miljon på 10 år, vilket man får sätta i relation till hur litet land vi är befolkningsmässigt. För att inte tala om alla invandring som skett sedan låt säga början på 90 talet då det tog fart. En södereuropeisk vän var till Stockholm nyligen som inte varit här på 15-20 år och undrade "vart har alla svenskar tagit vägen? Det ser bara ut att mest folk från mellanöstern här? Och nu ser man så mycket indier och afrikaner också."

Jag tänkte lite på det där, frågade AI om det är så att vissa generationer av "etniska svenskar" lämnat Stockholm? Varpå jag fick svaret att särskilt 80 och 90 talister som kommer ifrån Stockholm faktiskt är de största grupper som Lämnat just Stockholm. Många flyttar utomlands till olika länder, och många har lämnat Stockholm för att flytta till "lugnare" mindre städer runtom i Sverige. Vet bl.a. en bekant som flyttade ifrån Stockholm med anledning av att Stockholm känns inte tryggt längre, pga skjutningar mord och gängvåld som börjar krypa för nära inpå, han och hans fru flyttade till en stad där det är mest svenskar som bor och dom stormtrivs. Deras officiella anledning, vad dom säger till folk dom inte känner, är annorlunda. Då är det "nejmen vi blev sugna på att flytta ut på landet, mer natur, billigare boende".

Medans vissa verkar belåna öronen av sig och flytta till de små men otroligt dyra oaserna som finns kvar där man upplever att orten inte hittat till än, så kallade "svenska områden" som snabbt blir färre och färre. Många verkar hålla sig i en liten bubbla där man helt ignorerar vad som sker runtomkring, händer något obehagligt nära så låtsas man som ingenting.
Så vissa kommer nog aldrig överge Stockholm oavsett vad som sker. Men senaste 10-15 årens islamisering, och framförallt att det varit några brutala skjutningar och sprängningar väldigt nära mig själv som skakat mig, och att jag hört mer och mer senaste åren av andra här och där att man inte vill bo kvar i Stockholm eller att man inte vill att ens barn ska växa upp i Stockholm, har fått mig själv att börja fundera på vad som sker, och om det inte är dags att testa något nytt. Nämligen att dra.

Men frågan i stort, flyttar svenskar som bott i Stockholm i generationer ut sedan ett antal år?
Särskilt kanske mest 80 & 90 talister? Vart flyttade dom om du vet några?
Är det därför svenska 80 talister och 90 talister känns rätt ovanliga numer?
Funderar resten på att dra, hur går snacket där ni hör den?
Kommer det komma till en punkt då en rejäl exodus / brain drain av Stockholm sker?
Eller kommer svenskar stanna kvar och finna sig i att dom och deras barn kommer vara en minoritet i ett förmodligen främst islamskt Stockholm? Med allt kaos som det innbeär.
Om inte redan nu, så i alla fall väldigt snart.

Ge gärna exempel på hur ni hört folk resonerar kring sin utflytt ifrån Stockholm.

Vi flyttade till Norge för 7 år sedan. Om någon frågar säger jag bara som det är, det kändes inte tryggt i Stockholm och inget ställe man vill att sina barn skall växa upp på.
Citera
2026-07-16, 12:17
Medlem
Citat:
Nu gällde ju min fråga din användning av ordet "svensk folkgrupp" och nu verkar du backa och tydligen finns en "dansk-svensk folkgrupp"? För vi är ju så genetiskt lika.

Så det är egentligen "skandinaver" du gillar? Är finnar skandinaver? Finnar har DNA-rester från mongoler som flyttade hit för 5-10.000 år sedan vilket förklarar det underliga finska språket. Och hur är det med tyskar? De är oerhört lika svenskar och halva Stockholm bestod av tyskar på 1500-talet under Hansan. Engelsmän? 10% av engelsk DNA är från skandinaver.

Du kan inte vinna den här diskussionen. Ditt huvud är rörigt och dina tankar ologiska. Det enda du har är att du är rädd för något annorlunda. Och denna rädsla projicerar du på "utseende"? Så enfaldigt.

Finnar tillhör ett annat folk, men de är våra grannar så vi har ändå närmat oss varandra väldigt mycket kulturellt under en mycket lång period. Vi pratar här om en utveckling som har skett under tusentals år mellan två närliggande folk. Så dessa fungerar vi nu bra med. Samma gäller även tyskar som vi härstammar ifrån och andra nordeuropeiska folkgrupper. Det är inte helt problemfritt att ta in dessa men det fungerar ändå rätt bra överlag. Tumregel är väl att ju längre ifrån Sverige man kommer desto svårare blir det att passa in. Med ett fåtal undantag från denna regeln.

De problematiska grupperna är de från MENA området och andra områden som räknas som tredje världen. De fungerar mindre bra i våra samhällen för de är helt enkelt för olika oss. Om det tog tusentals år att anpassa sig till finnarna hur länge tar det då inte med dessa grupper som skiljer sig ännu mer?

Det är dock inte utseendet jag eller andra har problem med, det är beteendet. Jag dömer grupperna efter deras beteenden och ageranden.
Citera
2026-07-16, 12:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Finnar tillhör ett annat folk, men de är våra grannar så vi har ändå närmat oss varandra väldigt mycket kulturellt under en mycket lång period. Vi pratar här om en utveckling som har skett under tusentals år mellan två närliggande folk. Så dessa fungerar vi nu bra med. Samma gäller även tyskar som vi härstammar ifrån och andra nordeuropeiska folkgrupper. Det är inte helt problemfritt att ta in dessa men det fungerar ändå rätt bra överlag. Tumregel är väl att ju längre ifrån Sverige man kommer desto svårare blir det att passa in. Med ett fåtal undantag från denna regeln.

De problematiska grupperna är de från MENA området och andra områden som räknas som tredje världen. De fungerar mindre bra i våra samhällen för de är helt enkelt för olika oss. Om det tog tusentals år att anpassa sig till finnarna hur länge tar det då inte med dessa grupper som skiljer sig ännu mer?

Det är dock inte utseendet jag eller andra har problem med, det är beteendet. Jag dömer grupperna efter deras beteenden och ageranden.
Så allt med folkgrupper är egentligen ointressant och t.o.m mongoler går bra bara de beter sig son finnar, för du vill bara ha människor som är som du själv där du bor. Det är ju väldigt svenskt, att vilja påtvinga andra beteenden som vi råkar ha. Och helt orealistiskt efter att bondesamhället försvann kring 1860-talet. Men du hade passat bra på landet då på den tiden.
Citera
2026-07-16, 13:16
Medlem
Citat:
Jag går där varje vecka, Strandvägen är inte ett hängställe för någon. Mest turister där nu, oerhörd omsättning med människor i centrala Stockholm. Barn "hänger" inte , de går på mcdonalds eller spelar fotboll eller kollar mobilen i någon park. Du har tydligen inte barn. Möjligen tänker du på Akalla eller Kista centrum och kanske bor du där.

Nej nej, det är därför de skrev artiklar i tidningarna om hur förorten tagit över där
Jävla idiot.
Gott om förort där på kvällarna.
Citera
2026-07-16, 13:27
Medlem
Citat:
Så allt med folkgrupper är egentligen ointressant och t.o.m mongoler går bra bara de beter sig son finnar, för du vill bara ha människor som är som du själv där du bor. Det är ju väldigt svenskt, att vilja påtvinga andra beteenden som vi råkar ha. Och helt orealistiskt efter att bondesamhället försvann kring 1860-talet. Men du hade passat bra på landet då på den tiden.

Folkgrupper är det som betyder något om man vill bo med människor som liknar oss svenskar i beteende eller åtminstonde passar in i samhället utan stora problem.

Ingen är tvingad att flytta till Sverige. Det är ingen rättighet att få komma till Sverige och sedan få göra vad man vill mot ursprungsbefolkningen. Det här landet är svenskarnas hemland. Sverige är inte hela världens hemland.
Citera
2026-07-16, 13:33
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Folkgrupper är det som betyder något om man vill bo med människor som liknar oss svenskar i beteende eller åtminstonde passar in i samhället utan stora problem.

Ingen är tvingad att flytta till Sverige. Det är ingen rättighet att få komma till Sverige och sedan få göra vad man vill mot ursprungsbefolkningen. Det här landet är svenskarnas hemland. Sverige är inte hela världens hemland.
Svenskarnas hemland. Och tydligen danskarnas finnarnas norrmännens och mongolernas. Fast inte svenskar som spelar hög musik på stranden.

Det som gör en AI-analys av vad du skriver kommer nog fram till "Förvirrad".
Citera
2026-07-16, 13:56
Medlem
Etniska Stockholmare flyttar nog ut i hög takt men det fylls på med dryga smålänningar som i sin tur får hybris av stadslivet och svärtar ner stockholmarnas rykte.

De drygaste stockholmarna är nyexade lantisar.
Citera
2026-07-16, 14:25
Medlem
Tror nog detta gäller alla städer.
Jag reser väldigt mycket och tränar på en stor gymkedja.
Jag kommer inte ihåg när jag var på ett gym sist, där inte 70%+ av killarna/männen var blattar/naggers etc.
Oavsett stad.
Citera
2026-07-16, 14:58
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Upplever det inte alls så. Jag bor i Stockholm. I min bekantskapskrets har ett par flyttar ifrån Stockholm och några har flyttat tillbaka till Stockholm. De som flyttar ifrån gör det för att få större boende för pengarna och för att bo närmare sin familj (det senare gäller även de som flyttat ifrån och sedan flyttat tillbaka). De slm flyttat tillbaka har gjort det för att livskvaliteten på olika sätt var sämre på småorterna, man blir mer bilberoende, samhällsservice var sämre och det beskrevs allmänt som tråkigare. "Instängt" är ett ord alla använt. Alla personer, både de som flyttat iväg, och de som flyttat tillbaka till Stockholm är ungefär samma typ av personer, högutbildade, kvalificerade jobb, par med parn där åtminstone ena personen har sina föräldrar i annan del av landet. Ingen har nämnt något kring invandring. Det som är ett återkommande problem i alla diskussioner på flashback om invandrare är att invandrare utmålas till en homogen massa, vilket tyvärr, vittnar om antingen otrolig enfald eller lila otrolig trångsynthet. Det är vilsmid skillnad mellan en välintegrerad första- eller andra generationsinvandrare, med utbildning och jobb och typ en nyanländ analfabet. Alla med invandrarbakgrund i min närhet, inkl föräldrarna till de i mina barns skolklasser är helt vanliga så att säga. De firar i vissa fall ansra högtider, har andra preferenser vad gäller resmål, äter annan mat, men i allt som spelar roll och är viktigt, så är de helt vanliga respektabla medmänniskor. Skulle aldrig få för mig att flytta för att sådana personer flyttar till mitt närområde. Har inget emot analfabeter heller, men de har inte råd, tror jag, att flytta dit jag bor.
Citera
2026-07-16, 15:27
Medlem
Citat:
Svenskarnas hemland. Och tydligen danskarnas finnarnas norrmännens och mongolernas. Fast inte svenskar som spelar hög musik på stranden.

Det som gör en AI-analys av vad du skriver kommer nog fram till "Förvirrad".

Folkgrupperna du nämner har egna hemländer, eller har du glömt det? Bara för att man accepterar en viss mängd norrmän, danskar och finnar i Sverige så betyder det inte att detta är deras hemland.

Svenskar som spelar hög musik på stranden är naturligtvis fortfarande svenskar. Våra kriminella svenskar är också fortfarande svenskar. Dessa får vi hantera själva på bästa sätt. Vi behöver inte importera mer skräp bara för att vi har eget skräp att ta hand om, det argumentet håller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in