2026-07-16, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Så viktig är inte frågan för mig at jag skulle lägga tid på att verkligen räkna och studera det. Det finns säkert andra som kan ta an sig den rollen.

Jag bara stör mig på det, men samtidigt är det inte så viktigt att jag orkar lägga tid på det.
Jag kör dock rätt mycket bil. Kan handla om runt 15-20 timmar i veckan så jag ser rätt mycket hela tiden och inte bara nu senste månaden, året eller så, utan under många många år har jag haft samma uppfattningen av det jag ser i trafiken, att förare av alla bilmärken kan göra fel, men just när det gäller blinkers i vanliga korsningar så är det alltid mest BMW och Audi där den första är "värst".

Jag förstår det, och kan känna igen mig i det mesta.

Men ta dig en funderare på om din egen antagligen redan fasta (men kanske lite omedvetna) bias kan gör att du lättare registrerar och minns de gånger det är en BMW eller Audi, och kanske inte ens reflekterar över alla gånger det är nån annan bil utan flera av dessa bara passerar utan att du ens noterar eller mins det.
Läs på lite i länken om hur bedrägligt konfrirmerinsbias är och att ingen går fri från att ha en dos av det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Jag själv har börjat försöka se på blinkandet och annat i trafiken tvärt om, alltså inte bry mig så mycket om BMW i trafiken utan mer se på allt som en helhet utan bilmärken, och min upplevelse efter det är att de allra flesta envisa påståenden om vad som utmärker vissa enskilda bilmärken eller bilbrukare helt enkelt inte stämmer eller är extremt överdrivna.
Citera
2026-07-16, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Katastrofmycket kan man nog avfärda, förutsatt att ingen rödmarkering protesterar. Men det väldigt lilla jag jämfört specifikationer på bilmotorer och flygplansmotorer med liknande maxeffekt antyder bilmotorer inte överlever lika länge vid maxeffekt. En flygplansmotor, eller fartygsmotor, går ganska kontinuerligt på hög effekt, men det gäller inte bilmotorer.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
En flygplansmotor lever på många sätt ett mycket lättare liv än vad en bilmotor gör: lägre varvtal, få kallstarter, inga stop/go körningar, grundlig service, robustare design etc. Till skillnad från bilmotorer så utsätts den sällan eller aldrig för det som sliter mest på en bilmotor så som t.ex kallstarterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, men sedan verkar de också vara biffigare. En bilmotor på 400 hk uppfattar jag som klenare byggd än en flygplansmotor på 400 hk. Flygplansmotorn borde alltså kunna trimmas lättare om man skulle vilja bygga bil av den.

Bilmotorer är nog på sitt sätt byggda mer biffigt än flygmotorer då bilmotorer inte behöver hålla låg vikt på samma sätt som flygmotorer. Så sett till effektuttag så är nog flygmotorer klart nättare byggda men med högre kvalitet och materiel etc etc, än bilmotorer.

Flygmotorer brukar ha rätt låg litereffekt jämfört med bilmotorer, just för att det ska hålla stora säkerhetsmarginaler.

Bilmotorer kan i tillverkarnas egna tester ofta köras på maxvarv/max last/max effekt etc i många hundra timmar på raken utan att krokna. T ex klarade Saab B234 turbo 800 timmar på max i bänken och låg därefter fortfarande inom toleranserna.
Citera
2026-07-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bilmotorer är nog på sitt sätt byggda mer biffigt än flygmotorer då bilmotorer inte behöver hålla låg vikt på samma sätt som flygmotorer. Så sett till effektuttag så är nog flygmotorer klart nättare byggda men med högre kvalitet och materiel etc etc, än bilmotorer.

Flygmotorer brukar ha rätt låg litereffekt jämfört med bilmotorer, just för att det ska hålla stora säkerhetsmarginaler.

Bilmotorer kan i tillverkarnas egna tester ofta köras på maxvarv/max last/max effekt etc i många hundra timmar på raken utan att krokna. T ex klarade Saab B234 turbo 800 timmar på max i bänken och låg därefter fortfarande inom toleranserna.

Jag håller med om det mesta. Ett par invändningar: effekt/viktförhållandet är snarlikt eller till bilmotorns fördel för högprestandamotorer. Sen är den låga litereffekten hos flygmotorer snarare en följdeffekt av att varvtalet måste begränsas pga propellern
Citera
2026-07-16, 11:32
Medlem
DraconianTimess avatar
Skrönor
Nya BMW är grymt hållbara bilar Nej, kvalitén på BMW har åkt kälke ner i avgrunden. BMW ägaren har ångest av verkstadsräkningar och elfel.
Samtliga Opel är bara skräp Nej, Opel var visserligen skit på 80- och första hälften av 90-talet, men sedan tog de sig i kragen och började göra riktigt hållbara bilar. En Opel av rätt årsmodell håller riktigt länge. Tyvärr har de sålt sig till PSA och de senaste bilarna är fulla med franska komponenter med kvalité därefter.
Citera
2026-07-16, 15:20
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Skrönor
Nya BMW är grymt hållbara bilar Nej, kvalitén på BMW har åkt kälke ner i avgrunden. BMW ägaren har ångest av verkstadsräkningar och elfel.
Samtliga Opel är bara skräp Nej, Opel var visserligen skit på 80- och första hälften av 90-talet, men sedan tog de sig i kragen och började göra riktigt hållbara bilar. En Opel av rätt årsmodell håller riktigt länge. Tyvärr har de sålt sig till PSA och de senaste bilarna är fulla med franska komponenter med kvalité därefter.
Skulle nog säga att 80-tals Opel var bra bilar de med, Kadett E, kanske D med, höll bra kvalitet. De andra modellerna var på inga sätt dåliga bilar de heller, kanske att Omega brann lite oftare än andra märken i början men vadå?
Alla bilar rostade på den tiden och Opel var långt från värst, Volvo 240 och 740 fram till 1987 var sämre.
Med det sagt, att PSA, senare Stellantis, köpt upp dem är knappast nån nackdel. Den franska delen av Stellantis, f.d. PSA är inte dåliga de heller i det mesta, men kvaliteten varierar, började med EP6-motorn som BMW(!) tog fram åt dem, tog ca 10 år innan den blev pålitlig, nuförtiden är det en bra motor men det var mycket problem med den i början, och samma sak med den egenutvecklade 1.2-litersmotorn med våt kamrem. Trevlig men skör, numera tror jag den har kedja. I det mesta annat så är de inga dåliga bilar.
Så det senare får man väl säga är en skröna, en jävligt seglivad sådan. Alla bilmärken utvecklar bilar med olika kvalitet, så även Peugeot och Citroen, men många modeller är bra och elektroniken som de oftast får skäll för är minst lika bra som andra europeiska tillverkares elektronik.

BMW, Audi och MB köper man inte för hållbarhetens eller problemfrihetens skull, de har andra kvaliteter som många har svårt att nå upp till, om man ska försvara dem.
Citera
2026-07-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
Jag håller med om det mesta. Ett par invändningar: effekt/viktförhållandet är snarlikt eller till bilmotorns fördel för högprestandamotorer. Sen är den låga litereffekten hos flygmotorer snarare en följdeffekt av att varvtalet måste begränsas pga propellern

Flygplansmotorer har väl ofta någon form av reduktionsväxel mellan vevaxel och propeller?
Citera
2026-07-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Skrönor

Ja ditt inlägg är i sin helhet verkligen ett exempel på skrönor…
Citera
2026-07-17, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Att äldre Volvos är så driftsäkra är väl inte helt korrekt. 300- och 400-serien var inte särskilt hållbara skapelser. Fanns det något bilrelaterat problem som 480 inte drabbades av?
Allt som byggdes i anläggningen i Holland var skit. Den är dock numera borta från Volvo. Ingen skröna utan enbart sanning.
Citera
2026-07-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Japanska bilar fram till en bit in på 80-talet rostade något alldeles fruktansvärt. Därav att det finns så väldigt få japanska veteranbilar i Sverige, trots att vissa märken sålde bra här.

Audi-bilar har ett berättigat rykte om att de framförs av vårdslösa förare som sliter ned bilarna i förtid. På förekommen anledning har det myntats ett talesätt gällande detta:

"Audi - fem nollor. Fyra i grillen och en bakom ratten!"
Det gällde även VW Golf de första åren, försök att hitta en. Tunn plåt och rostade snabbt upp.

Audi har mest motorskador enligt försäkringsbolagen. Av någon anledning drar de mycket olja, vilket folk inte kontrollerar och fyller på. Då rasar motorn.

Vad det gäller japanska bilar så byggdes de bara för att hålla i 7 år. Sen exporteras de då man inte har äldre bilar normalt i Japan. Men då omvärlden ville ha hållbara bilar så bygger Japan numera sådana hos de flesta märke.
Citera
2026-07-17, 00:46
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Att äldre Volvos är så driftsäkra är väl inte helt korrekt. 300- och 400-serien var inte särskilt hållbara skapelser. Fanns det något bilrelaterat problem som 480 inte drabbades av?
1986 köpte vår familj en 360. Den hade vi i tio år utan större problem.
Citera
2026-07-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
1986 köpte vår familj en 360. Den hade vi i tio år utan större problem.
Nu kan detta vara fel. Men byggdes inte 360 i Sverige där Volvo förbättrade 340 till 360 med inte minst motor?
Citera
2026-07-17, 01:03
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu kan detta vara fel. Men byggdes inte 360 i Sverige där Volvo förbättrade 340 till 360 med inte minst motor?
Det vågar jag inte svara på. Men det jag faktiskt svarade på var att hela 300-serie sög, och det kan jag inte hålla med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in