Citat:
Så viktig är inte frågan för mig at jag skulle lägga tid på att verkligen räkna och studera det. Det finns säkert andra som kan ta an sig den rollen.
Jag bara stör mig på det, men samtidigt är det inte så viktigt att jag orkar lägga tid på det.
Jag kör dock rätt mycket bil. Kan handla om runt 15-20 timmar i veckan så jag ser rätt mycket hela tiden och inte bara nu senste månaden, året eller så, utan under många många år har jag haft samma uppfattningen av det jag ser i trafiken, att förare av alla bilmärken kan göra fel, men just när det gäller blinkers i vanliga korsningar så är det alltid mest BMW och Audi där den första är "värst".
Jag bara stör mig på det, men samtidigt är det inte så viktigt att jag orkar lägga tid på det.
Jag kör dock rätt mycket bil. Kan handla om runt 15-20 timmar i veckan så jag ser rätt mycket hela tiden och inte bara nu senste månaden, året eller så, utan under många många år har jag haft samma uppfattningen av det jag ser i trafiken, att förare av alla bilmärken kan göra fel, men just när det gäller blinkers i vanliga korsningar så är det alltid mest BMW och Audi där den första är "värst".
Jag förstår det, och kan känna igen mig i det mesta.
Men ta dig en funderare på om din egen antagligen redan fasta (men kanske lite omedvetna) bias kan gör att du lättare registrerar och minns de gånger det är en BMW eller Audi, och kanske inte ens reflekterar över alla gånger det är nån annan bil utan flera av dessa bara passerar utan att du ens noterar eller mins det.
Läs på lite i länken om hur bedrägligt konfrirmerinsbias är och att ingen går fri från att ha en dos av det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias
Jag själv har börjat försöka se på blinkandet och annat i trafiken tvärt om, alltså inte bry mig så mycket om BMW i trafiken utan mer se på allt som en helhet utan bilmärken, och min upplevelse efter det är att de allra flesta envisa påståenden om vad som utmärker vissa enskilda bilmärken eller bilbrukare helt enkelt inte stämmer eller är extremt överdrivna.