Sanningar är i vart fall att bättre köpa en bil som gått långa sträckor än start/stopp sträckor i stad. En annan sanning är väl att de 2 första ägarna oftast vårdar bilen bra, sen blir det sämre. Bättre också köpa av privatperson än företagsbil. Samt oljebyte/service åtminstone e 1500mil. Finns gott om långmilsservade bilar på t ex KVD. Har en bil gått över sin serviceintervall om det då bara är 10mil, då gäller ingen motorgaranti alls. De flesta bilar har väl haft vissa modeller som inte var bra.T ex Audi 2.4 o 3.2 runt 2005 å fram. Många motorer som rasade.
Erfarenheter (=sanningar - INTE skrönor) från drygt 130 bilar under många år säger mig att:
Volvo, SAAB och BMW är marknadens sämsta bilar.
Grundat på 3 nyköpta Volvo, 4 BMW varav 2 nyköpta, 6 nyköpta SAAB.
3 nyköpta Renault och 2 nyköpta Peugeot har varit driftsäkra.
3 nyköpta Citroen har INTE varit driftsäkra - men några beg har varit det.
En 2CV har jag ägt i över 29 år utan större åtgärder, dyrast bränslepump för 5 år sedan för 165:-.
6 Nordamerikanska bilar har redovisat blandat resultat,
2 beg Plymouth har varit perfekta.
2 nya Jeepar och en nästanny JEEP har varit blandade. 2005 TJ ett sorgebarn.
1 nästanny Mazda Tribute 3.0(samma som Ford Escalade) har varit exemplarisk.
Flera beg VW typ1, ny Golf, ny Jetta, ny Vento har inte rosat marknaden - minst sagt - VAG-verkstäder besvärliga att ha att göra med!
10 japanska bilar har varit driftsäkra.
Nyköpta Mazda 2 +3 + 6 har varit exemplariska.
Begköpta 4 Suzuki Samurai och Jimny har varit driftsäkra, men i 2 fall rostburkar. En Jimmny ägd sedan 2015.
Nyköpt Lexus utan anmärkning - men tråkig.
2015 Nyköpt Honda CR-V till dags dato utan annat än byte batteri och bakbromsar för 2 år sedan. Tråkig!
Lada Niva 2011 köpt drygt 2 år gammal och nästan 3.000 mil gav mig efter 3 år den högsta milkostnaden i mitt liv.
Okänt hur många Oplar jag ägt. Rekord 1957 till 2003. Kadett A till D. Manta A och Ascona A. Ett syskon = Vauxhall Chevette.
Driftsäkra men i vissa fall rostburkar.
En ny Mitsubishi Pajero Shogun och en Nissan Terrano II driftsäkra båda två.
En Mercedes E-klass(375.000 km) och en Geländewagen blandat eftermäle.
Två nya Fiat 125 - en grå och en vit = mellanmjölk men skojiga som fan!
Sammafattningsvis har Japanska bilar varit bäst och tyska, svenska, ryska bilar sämst.
Inte en skröna att Toyota LandCruiser och Honda CR-V är världens bästa bilar i var sin klass.
Varför skulle de annars väljas av Talibaner, IS, Läkare utan gränser m fl räddningsorganisationer?
Kul skämt om den östtyska bilen Trabant. Alla sanna:
Hur dubblar du värdet på din Trabant? Du fyller tanken.
Hur kollar du accelerationen på en Trabant? Med en månadskalender.
När når en Trabant maxfart? När den bogseras.
En östtysk går in i bilaffären och beställer en Trabant i blått. Försäljaren säger "visst, och vi har också en med automat, servo, och elhissar". Va du måste skämta! Ja, men det var du som började.
En sak som inte verkar stämma är att slitaget på startmotorer. När start/stopp infördes pratades det om att startmotorerna skulle slitas ut, men det har, vad jag märkt, inte hänt.
Man hade dock med sig ett extra cylinderhuvud i bilarna vilket man bytte under testet. Man hade redan före körningen identifierat att avgasventilerna inte skulle hålla hela vägen.
Att äldre Volvos är så driftsäkra är väl inte helt korrekt. 300- och 400-serien var inte särskilt hållbara skapelser. Fanns det något bilrelaterat problem som 480 inte drabbades av?
Slutet på 80-talet gällde att en Japanare skulle hålla max 10 000 mil. Elektroniken skulle pajja. Kul med tanke på hur det ser ut idag. På åttiotalet var det väl nästan bara elektronik i fönsterhissarna.
Jajamen. Och dom som gjorde det riktigt duschade inte bara det synliga, utan dränkte hålrum och in i balkarna.
Men man kan undra hur den metoden skulle funka idag. Säkert inte av ondo, olja är ju olja. Men med alla jävla additiv i både olja och drivmedel som finns idag.
Ja, annat var det förr när oljan var riktig råolja. Minns hur farföräldrarna hade spilldunkar i dussintal med riktig olja och inte det syntetiska skräpet man ser idag.