2026-07-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det som påstås vara vetenskapliga artiklar är vanligen fulla av metodfel och div bias etc, så de är oftast inte mer vetenskapliga än andra klickbeten…

Den som hävdar eller tror att dessa artiklar/undersökningar skulle följa god vetenskaplig metod har nog skapliga brister i vad god vetenskaplig metod är…

Dock är vi många helt vanliga människor i Sverige som ser detta dagligen. BMW och Audi förare som inte blinkar. Självklart finns det också förare av andra märken som också skippar blinkers, men det är så väldigt vanligt just på dessa märken av någon anledning.

Det är som att personer som skiter i lagar och regler söker sig till dessa märken.

Så fort jag ser en bil som svänger utan att blinka så tänker jag på en millisekund att det måste vara BMW eller Audi och så fort jag bekräftat det så tänker man ofta, "ja det kunde man ge sig fan på"
Citera
2026-07-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Dock är vi många helt vanliga människor i Sverige som ser detta dagligen. BMW och Audi förare som inte blinkar. Självklart finns det också förare av andra märken som också skippar blinkers, men det är så väldigt vanligt just på dessa märken av någon anledning.

Det är som att personer som skiter i lagar och regler söker sig till dessa märken.

Så fort jag ser en bil som svänger utan att blinka så tänker jag på en millisekund att det måste vara BMW eller Audi och så fort jag bekräftat det så tänker man ofta, "ja det kunde man ge sig fan på"

Vad vi tycker oss se i vardagstrafiken kan ju vara skapligt påverkat av våra egna fördomar och konfirmeringsbias, eller…?

Har du någon riktigt seriös vetenskapligt kontrollerad undersökning som inte är vidöppen för andra påverkande faktorer och verkligen når statistiks signifikans…?
Citera
2026-07-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Att man sliter ut handbromsmekanismen, om man inte håller in knappen när man drar åt den, måste väl ändå vara en sköna?

Jag har sett det med egna ögon på ett hyrsläp så visst går det.
Citera
2026-07-15, 20:44
Medlem
Citat:
Vad vi tycker oss se i vardagstrafiken kan ju vara skapligt påverkat av våra egna fördomar och konfirmeringsbias, eller…?

Har du någon riktigt seriös vetenskapligt kontrollerad undersökning som inte är vidöppen för andra påverkande faktorer och verkligen når statistiks signifikans…?

Behövs inte. Det räcker att tillräckligt många säger samma sak i forum, på Facebook och i verkligheten för att förstå att väldigt många andra har samma upplevelse. Det duger för mig, krävs ingen vetenskaplig utredning för det.
Citera
2026-07-15, 21:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Jag har sett det med egna ögon på ett hyrsläp så visst går det.
Man undrar hur många "ryck" det behövs!
Citera
2026-07-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Behövs inte. Det räcker att tillräckligt många säger samma sak i forum, på Facebook och i verkligheten för att förstå att väldigt många andra har samma upplevelse. Det duger för mig, krävs ingen vetenskaplig utredning för det.

Ja det såklart, folk som skrävlar och skroderar på forum eller över fikabord etc har ju aldrig fel utan vet alltid bättre än vetenskap…

Men sätt dig på än pall vid nån stor korsning en vecka eller så, och räkna alla bilar som inte ger korrekt tecken och vilka bilmärken det är.

Jag ser givetvis också t ex BMWs som inte blinkar eller beter sig som man bör i trafiken, men efter att ha tröttnat på tjatet om denna myt så har jag börjat kolla mer noga om andra bilar gör samma sak, och det är generellt sett ingen stor skillnad mellan märken vad jag kunnat se. Men å andra sidan blir det ju inte nåt bra klickbete då…
Citera
2026-07-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ja det såklart, folk som skrävlar och skroderar på forum eller över fikabord etc har ju aldrig fel utan vet alltid bättre än vetenskap…

Men sätt dig på än pall vid nån stor korsning en vecka eller så, och räkna alla bilar som inte ger korrekt tecken och vilka bilmärken det är.

Jag ser givetvis också t ex BMWs som inte blinkar eller beter sig som man bör i trafiken, men efter att ha tröttnat på tjatet om denna myt så har jag börjat kolla mer noga om andra bilar gör samma sak, och det är generellt sett ingen stor skillnad mellan märken vad jag kunnat se. Men å andra sidan blir det ju inte nåt bra klickbete då…

Så viktig är inte frågan för mig at jag skulle lägga tid på att verkligen räkna och studera det. Det finns säkert andra som kan ta an sig den rollen.

Jag bara stör mig på det, men samtidigt är det inte så viktigt att jag orkar lägga tid på det.
Jag kör dock rätt mycket bil. Kan handla om runt 15-20 timmar i veckan så jag ser rätt mycket hela tiden och inte bara nu senste månaden, året eller så, utan under många många år har jag haft samma uppfattningen av det jag ser i trafiken, att förare av alla bilmärken kan göra fel, men just när det gäller blinkers i vanliga korsningar så är det alltid mest BMW och Audi där den första är "värst".
Citera
2026-07-15, 22:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag tror man måste helt avfärda idéer om att det sliter katastrofmycket på bilar att ligga på 6000varv I minuten momentant. Jag har aldrig haft en bil där motorn varit anledningen till skrotning eller hört någon ha det katastrofala problemet innan något annat gjort bilen oskälig att ha kvar.
Katastrofmycket kan man nog avfärda, förutsatt att ingen rödmarkering protesterar. Men det väldigt lilla jag jämfört specifikationer på bilmotorer och flygplansmotorer med liknande maxeffekt antyder bilmotorer inte överlever lika länge vid maxeffekt. En flygplansmotor, eller fartygsmotor, går ganska kontinuerligt på hög effekt, men det gäller inte bilmotorer.
Citera
2026-07-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Katastrofmycket kan man nog avfärda, förutsatt att ingen rödmarkering protesterar. Men det väldigt lilla jag jämfört specifikationer på bilmotorer och flygplansmotorer med liknande maxeffekt antyder bilmotorer inte överlever lika länge vid maxeffekt. En flygplansmotor, eller fartygsmotor, går ganska kontinuerligt på hög effekt, men det gäller inte bilmotorer.

En flygplansmotor lever på många sätt ett mycket lättare liv än vad en bilmotor gör: lägre varvtal, få kallstarter, inga stop/go körningar, grundlig service, robustare design etc. Till skillnad från bilmotorer så utsätts den sällan eller aldrig för det som sliter mest på en bilmotor så som t.ex kallstarterna.
Citera
2026-07-15, 22:50
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
En flygplansmotor lever på många sätt ett mycket lättare liv än vad en bilmotor gör: lägre varvtal, få kallstarter, inga stop/go körningar, grundlig service, robustare design etc. Till skillnad från bilmotorer så utsätts den sällan eller aldrig för det som sliter mest på en bilmotor så som t.ex kallstarterna.
Jo, men sedan verkar de också vara biffigare. En bilmotor på 400 hk uppfattar jag som klenare byggd än en flygplansmotor på 400 hk. Flygplansmotorn borde alltså kunna trimmas lättare om man skulle vilja bygga bil av den.
Citera
2026-07-15, 23:01
Medlem
Framtiden är elmotorer. Ni pratar om bensinbil och flygplansmotorer som går på bränsle.
Ja det kommer vara verklighet ett tag till, men inte allt för länge. Sen blir det elflyg med elmotorer som antingen drivs av batterier eller vätgas.
Citera
2026-07-16, 00:00
Medlem
flaess avatar
Japanska bilar fram till en bit in på 80-talet rostade något alldeles fruktansvärt. Därav att det finns så väldigt få japanska veteranbilar i Sverige, trots att vissa märken sålde bra här.

Audi-bilar har ett berättigat rykte om att de framförs av vårdslösa förare som sliter ned bilarna i förtid. På förekommen anledning har det myntats ett talesätt gällande detta:

"Audi - fem nollor. Fyra i grillen och en bakom ratten!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in