2025-05-30, 06:49
Medlem
Det är äntligen varmt ute, och syrenen står i full blom. En massa annat blommar också.
Men var är alla insekter? Inga humlor eller bin, inga andra pollinerare som vill vara först till kvarn till all den nektar som blommorna erbjuder. Det är riktigt skrämmande!

På 1960-talet blev den amerikanska författerskan Rachel Carson uppmärksammad för boken som på svenska heter "Tyst Vår".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyst_v%C3%A5r
Den handlade om bekämpningsmedlet DDT och den effekt den hade på insekterna (och senare på alla djur i näringskedjan).
Hennes tes var att om insekterna dör så har fåglarna inget att äta, och det blir tyst ute.
Ännu är det inte tyst; fåglarna sjunger som vanligt.
Men ändå: Var är insekterna?
Citera
2025-05-30, 06:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag har absolut sett bin och humlor i år. Tycker däremot fjärilarna lyser med sin frånvaro.

Men de tio senaste åren har jag upplevt att väldigt få, om ens några, insekter smetas över vindrutan när jag kör. Förr kunde man ju ha en igenproppad vindruta efter en långtur men nu är den i stort sett insektsfri. Beror det på färre insekter eller annan aerodynamik på modernare bilar?
Citera
2025-05-30, 07:19
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har då sett två flugor och en skalbagge hittills. Det är inte så konstigt att de dröjer, maj i år var ju den kallaste majmånaden i mannaminne! Det är bara de sista en-två dagarna som det varit normala majtemperaturer.
Citera
2025-05-30, 07:51
Medlem
Glostrups avatar
Var har du kollat? Det är ju fullt med humlor, getingar, flugor, skalbaggar, fjärilar och annat på landsbygden. Åker man hoj får man spotta rapsbaggar och torka feta fläckar från visiret.

Det är känt att insekterna blir färre, men jag tror att det är omöjligt att se detta utan att ta till vetenskapliga metoder, som insektsfällor tex.
Citera
2025-05-30, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersNg
Det är äntligen varmt ute, och syrenen står i full blom. En massa annat blommar också.
Men var är alla insekter? Inga humlor eller bin, inga andra pollinerare som vill vara först till kvarn till all den nektar som blommorna erbjuder. Det är riktigt skrämmande!

På 1960-talet blev den amerikanska författerskan Rachel Carson uppmärksammad för boken som på svenska heter "Tyst Vår".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyst_v%C3%A5r
Den handlade om bekämpningsmedlet DDT och den effekt den hade på insekterna (och senare på alla djur i näringskedjan).
Hennes tes var att om insekterna dör så har fåglarna inget att äta, och det blir tyst ute.
Ännu är det inte tyst; fåglarna sjunger som vanligt.

Trots att mycket blommar är vädret ganska svalt. Insekterna blir mindre aktiva då.
Citera
2025-05-30, 08:18
Medlem
TheGretaResets avatar
Inte sett en enda humla i min blåa kattmynta ännu. Såg en och annan tjockis som vanligt när de vaknade. :/
Citera
2025-05-30, 08:20
Medlem
Imnshos avatar
TS kanske har missat att maj har varit väldigt kall, kallast på 20 år enligt SMHI? Tycker det har varit en jävla snål nordanvind som blåste hela tiden. Det är för fan klimatnödläge, dags för rädda våtmarkerna och Greta att börja limma fast sig och protestera mer.

Tack och lov har det varit torrt, så vi kanske slipper myggjävlarna i sommar. Annars stör jag mig inte alls på småkrypen.
Citera
2025-05-30, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Var har du kollat? Det är ju fullt med humlor, getingar, flugor, skalbaggar, fjärilar och annat på landsbygden. Åker man hoj får man spotta rapsbaggar och torka feta fläckar från visiret.

Det är känt att insekterna blir färre, men jag tror att det är omöjligt att se detta utan att ta till vetenskapliga metoder, som insektsfällor tex.

Min upplevelse är att man tvättar döda insekter från bilfönstret mycket mer sällan än när jag var barn. Men insekterna kanske har blivit smartare?
Citera
2025-05-30, 08:22
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersNg
Majoriteten av dom kanske hamnar på bladen på vindkraftverken..
Citera
2025-05-30, 08:26
Medlem
70% av den totala insektsmassan på jorden har försvunnit sedan 1970-talet läste jag för ett par år sedan.

Elektrosmog och bekämpningsmedel tycks huvudorsakerna.
Citera
2025-05-30, 08:36
Surrar på bra här i buskaget, humlor och bin.. stora bålgetingar m.m.

Men det är en bit från stan, typ ute på ett plantageområde.
Citera
2025-05-30, 08:42
Medlem
Alla insekter förutom humlorna i trädgården här sitter fastklistrade på min vindruta, efter resa i södra Sveriges inland utanför E4.

Seriöst så har det varit en väldigt torr vår, och efter en varm senvinter en kall vår med massa hårda nattfroster. Allmänt färre insekter längs vägarna för att antalet betande djur sjunker stadigt (gissa hur många som lever på en enda komocka), och att vägrenarna är bredare och maskinklipps rejält brett numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in