2026-07-15, 22:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kom och tänka på detta som visades på nyheterna förra månaden så problmet är utbrett verkar det som...

[i]"Forskare behöver din hjälp! Franska forskare uppmanar bilförare att hjälpa dem mäta minskningen av insektspopulationer – tack vare en app som heter "Bugs Matter".

ironi att de gjort en app för det är just mobilstrålning och wifi som förstör deras orienteringssystem och skadar deras dna osv.

Vilka ljushuvuden.
Citera
2026-07-15, 22:31
Medlem
Mikaelias avatar
Jag befinner mig inte speciellt ofta på landsbygden men var under förra veckan ett par dagar vid en sjö med skog runt omkring i södra Sverige. Myggor och knott så in åt helvete så att man inte kunde sitta utomhus om kvällarna. Såg flera huggormar och rådjur vilket inte är så konstigt enligt de som äger sommarstugan. Däremot inte en enda geting eller humla..
Citera
2026-07-15, 22:34
Medlem
flaess avatar
Ont om getingar 2026, det kan även jag skriva under på. Det varierar från år till år. För några år sedan var det gott om getingar, minns dock inte vilket år det gällde.

Flugor är det dock gott om där jag bor, samt bromsar och mygg. Hyfsat mycket humlor också.
Citera
2026-07-15, 22:38
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Norra Stockholm,

Väldigt många bin, humlor, bromsar samt flugor. Getingar brukar komma senare, det är nu dom bygger sina bon.
Citera
2026-07-15, 22:41
Medlem
Anticimex getingkarta visar vart de är mycket getingar å färre enligt dom...

"Utforska vår karta över getingsaneringar i Sverige. Den uppdateras varje vecka och visar den procentuella utvecklingen hittills i år per län, jämfört med samma period 2025."
https://www.anticimex.se/getingkarta/
Citera
2026-07-15, 23:11
Medlem
Minimuchers avatar
Lägg ner skräck propagandan.
Jag bor i skogen och här kryllar det av alla typer av insekter.
Min första tanke är att du bor i storstaden. Jag köper att det är mindre flygfä där. Men inte här.

Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?
Citera
2026-07-15, 23:12
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Förra sommaren var värsta getingsommaren jag upplevt. I år lugnt.
Citera
2026-07-15, 23:14
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Norra Stockholm,

Väldigt många bin, humlor, bromsar samt flugor. Getingar brukar komma senare, det är nu dom bygger sina bon.

Njaaa nu får du nog läsa på lite.
Humlor bygger sitt bo på våren, dem är redan inne på flera generationens larver nu.
Bina samma där, lägger första äggen vid april / Maj. geting drottningar bygger primerna i maj, nu är dem full gång. Flugor? Ingen aning men har haft dem i huset länge.

Kan du upplysa mig om Flugors Ekologi?
Citera
2026-07-15, 23:16
Medlem
Det beror på Roundup. Det började användas på 70-talet och sen dess har insekter, groddjur och fåglar minskat drastiskt.
Citera
2026-07-15, 23:23
Medlem
Det är gott om fjärilar. Övriga insekter har jag inte sett mycket av, mer än en svärm flygmyror förra veckan. Däremot är fruktträd och bärbuskar ordentligt fulla med kart, så pollineringen verkar inte ha varit ett problem. Men just bin och getingar har jag reagerat på att det är få i år.
Citera
2026-07-15, 23:56
Medlem
Drozds avatar
Beror med stor sannolikhet på den överdrivna användningen av insekticider av typen neonikotinoider. Används i mängder inom jordbruks- och trädgårdsprodukter. Vissa (imidakloprid, clothianidin och thiamethoxam) är idag förbjudna inom EU men finns såklart kvar inom ekosystemen för lång tid framåt...
Citera
2026-07-15, 23:58
Medlem
Håller med om att flygande insekter minskat kraftigt.

Möjligt att svävar iväg för mycket men igelkottar har jag inte sett på 15 år. Som tonåring såg jag dom en gång i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in