2024-10-26, 08:54
Medlem
Som jag skrev i rubriken: "Insekterna försvinner".

Först när jag märkte det var färre insekter - så tog det mig ändå tre år att förstå något har hänt i naturen.
Jag är van vara ute så jag noterar förändringar i naturen. Men det händer att ett år bjuder på mer myggor, flugor etc. och ett annat år är det färre.
Men nu i tre år har det blivit allt färre insekter för varje år. Märkte det redan -22. Men då på våren försommaren var det väldigt mycket fjärilar. Men sedan har de minskat. (södra Småland)

Först tror man det kanske är något lokalt fenomen, men jag träffade några tyskar i somras och de berättade om samma sak. Och nu såg jag att Jeremy Clarkson slår larm. (Han med motorprogrammen)

Nu verkar även fåglarna minska, antagligen som en följd av insekterna.
I vintras varade talgbollarna längre än de brukar. En boll brukar bli uppäten på en dag. Men i vintras tog det fem-sex dagar för en boll. Tänkte grannarna har tagit över matningen? Men nu under sommaren har jag märkt en tydlig minskning av fåglar.

Det har ju pratats om att insketer tar skada av bespruting - och det gör de ju så klart - men vi har ju haft bespruting så länge och det har inte märkts på det här viset.

Inte bara mygg och knott, utan även gråsuggor och tvestjärtar har försvunnit. Hade väldigt gott om sådana förut.

Nu undrar jag om det är fler som märkt minskning av insekter? Och om det är någon som har någon förklaring?
En del har pratat om klimatet, men om det hade blivit varmare borde det ju snarare blivit fler insekter. (och det är väl tveksamt om det blivit varmare, tycker jag)?

Men svara gärna vad ni har för upplevelse. Gärna också i vilken del av landet ni bor.
Citera
2024-10-26, 08:58
Medlem
https://yle.fi/a/7-1364767
Citera
2024-10-26, 09:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Bor runt mälaren och håller med om din teori. Har också märkt att vi har färre insekter. I år tror jag mig haft kanske ett tiotal myggbett mot i normala fall kan ha säkert 50 stycken. Just mygg har det varit väldigt lite av i år. Har även dödat väldigt få då de helt enkelt inte irriterat mig.

Småfåglarna har jag inte täkt så mycket på men när du nämner det så kan jag hålla med dig, även dessa är färre.

Det som hela tiden ökar är människor och där skulle vi verkligen behöva minska antalet istället för att hela tiden bli fler som förstör.
Citera
2024-10-26, 09:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
https://yle.fi/a/7-1364767

Tråkigt men sant även om den nu kanske är överdriven. Tyvärr ser man flera fästingar för varje år och det är något jag gärna kan vara utan.
Citera
2024-10-26, 09:22
Medlem
-Grillo-s avatar
Ni som kör bil o har varit med ett tag, har ni tänkt på att vindrutan inte längre blir full med knott, mygg o andra insekter, efter att ha kört en längre sträcka på motorvägen eller i skogen, som förr i tiden ?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/darfor-far-du-mindre-insektsmos-pa-bilrutan

Det hela är lite skrämmande, o jag är absolut ingen klimatkrigare.
Senast redigerad av -Grillo- 2024-10-26 kl. 09:31.
Citera
2024-10-26, 09:47
Medlem
Studsbolls avatar
Men hur går detta ihop med den globala uppvärmningen? Min personliga erfarenhet är att insekter generellt gynnas av värme och ökad fuktighet.
Citera
2024-10-26, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Men hur går detta ihop med den globala uppvärmningen? Min personliga erfarenhet är att insekter generellt gynnas av värme och ökad fuktighet.

Jag tror det helt enkelt handlar om ny typ av gödningsmedel eller växtbesprutning som hämmar själva reproduktionen av insekter. Nu bor jag själv i stan, men vi har ändå mycket växtlighet här, fast också helt obefintligt när det gäller insekter odyl. nuförtiden.
Jag skulle väl säga att förändringen skedde någonstans runt 2010 och det har gått snabbt som tusan. Från att sommaren innehöll kopiöst mycket fjärilar, nyckelpigor, bi, humlor, flugor odyl till princip inget alls.
Man ägnar sig inte åt besprutning i större omfattning här i stan pga det ju även finns massa hundar odyl. som kan ta skada av det, så ja något annat.
På 70-talet så var det ju en stor skandal gällande att man använt sig av livsfarliga kemikalier till att bespruta bland annat banvallarna med. Detta visste man inte då, utan det tog ett tag innan man såg effekterna och sedan blev det en skandal.
Jag tror det är något liknande med detta, något ämne som man inte riktigt vet vad det är och som används överallt på något sätt och påverkar alla insekter.
Det är för mycket och för snabbt helt enkelt för att det ska vara något på naturlig väg som stör ut det hela.
Citera
2024-10-26, 11:11
Medlem
Minimuchers avatar
Jag märker inte av detta fenomen och bor själv på landsbygden. Det är gott om insekter vid rätt årstid och cyklar.
Så denna skrock du skriver, har du några trovärdiga källor som styrker ”din observation”
Citera
2024-10-26, 14:25
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Bara bekräftelsebias och konspirationsteorier i hela tråden.

Öh! Öh! Öh! Konspirationsteori för det står inte i Aftonbladet eller nämns i P3! Typisk svenne bonnläpp reaktion från en icketänkande barrskogsapa.

Det förefaller att vara så att det är insektsbekämpningsmedel av typen neonikotinoider som ligger bakom den globala insektsdöden. Orsaken till att de t.ex är så bra på att döda bisamhällen är för att de verkar göra insekten dement vid låga icke dödliga doser. Då hittar biet inte tillbaka till kupan, flyger bort och dör till slut och bisamhället dör ut.

Neonikotinoider tas upp av växter och långtidslagras i växtmassan och i långlivade växter som träd så finns det fortfarande farliga doser neonikotinoider trots att EU förbjöd dessa 2018.

https://www.nationalgeographic.com/environment/article/insect-apocalypse-under-way-toxic-pesticides-agriculture

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0220029

For perennial crops such as trees and vines, insecticidal efficacy can last for months up to a few years under certain conditions [30].

Det här är alltså en dödlig dos, en icke dödlig dos som orsakar insektsdemens lär kvarstå längre. Så det lär dröja 10-15 år till innan träd slutar vara farliga för insekter.

I resten av världen inklusive det stora föredömet USA så kör man fortfarande på full blås med neonikotinoider så förr eller senare lär de drabbas av insektsbrist.
Citera
2024-10-26, 14:27
Medlem
Vette tusan. Var mycket getingar mot senhösten. Enormt mycket flugor hela sommaren. Spindlarna har blivit feta. Fiskmåsar har härjat friskt.
Citera
2024-10-26, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Som jag skrev i rubriken: "Insekterna försvinner".

Först när jag märkte det var färre insekter - så tog det mig ändå tre år att förstå något har hänt i naturen.
Jag är van vara ute så jag noterar förändringar i naturen. Men det händer att ett år bjuder på mer myggor, flugor etc. och ett annat år är det färre.
Men nu i tre år har det blivit allt färre insekter för varje år. Märkte det redan -22. Men då på våren försommaren var det väldigt mycket fjärilar. Men sedan har de minskat. (södra Småland)

Först tror man det kanske är något lokalt fenomen, men jag träffade några tyskar i somras och de berättade om samma sak. Och nu såg jag att Jeremy Clarkson slår larm. (Han med motorprogrammen)

Nu verkar även fåglarna minska, antagligen som en följd av insekterna.
I vintras varade talgbollarna längre än de brukar. En boll brukar bli uppäten på en dag. Men i vintras tog det fem-sex dagar för en boll. Tänkte grannarna har tagit över matningen? Men nu under sommaren har jag märkt en tydlig minskning av fåglar.

Det har ju pratats om att insketer tar skada av bespruting - och det gör de ju så klart - men vi har ju haft bespruting så länge och det har inte märkts på det här viset.

Inte bara mygg och knott, utan även gråsuggor och tvestjärtar har försvunnit. Hade väldigt gott om sådana förut.

Nu undrar jag om det är fler som märkt minskning av insekter? Och om det är någon som har någon förklaring?
En del har pratat om klimatet, men om det hade blivit varmare borde det ju snarare blivit fler insekter. (och det är väl tveksamt om det blivit varmare, tycker jag)?

Men svara gärna vad ni har för upplevelse. Gärna också i vilken del av landet ni bor.

Startade en tråd om detta 2022 (FB) Var är alla insekter sommaren 2022? Förra året var en liten ökning, men i år knappt en fluga, mygga, fjäril, geting, humla, bi, slända m.m

Miljöförstöring (nedsmutsning med kemikalier och annan skit), vindkraftverk och elektromagnetisk strålning är min gissning till insektsdöden. https://www.researchgate.net/publication/301647025_Electromagnetic_radiation_of_mobile_tele communication_antennas_affects_the_abundance_and_c omposition_of_wild_pollinators https://www.landsbygdensfolk.fi/nyheter/vindkraften-doedar-insekter-haevdar-tysk-forskningsrapport#

Förvånansvärt hur "den gröna omställningen" intensivt hamras in av media och politiker, med i jämförelse nära noll radikala åtgärdsprogram kring miljöförstöring, överkonsumtion och överbefolkning.

Från 20 minuter in i nedanstående video (om du inte orkar se hela) visas hur "den gröna omställningen" är ett luftslott som kräver ökad skövling av jordens resurser. https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE
Citera
2024-10-26, 16:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tråkigt men sant även om den nu kanske är överdriven. Tyvärr ser man flera fästingar för varje år och det är något jag gärna kan vara utan.

Fästingen är inte en insekt utan ett spindeldjur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in