2026-07-13, 09:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Att BMW ägare kör sämst av alla är faktiskt sant.

Alla som läst privata bilägare eller teknikens värld har skrattat åt alla vetenskapliga artiklar man publicerat som gång på gång uppvisar samma sak. Ingen annan bil utmärker sig på samma sätt genom vårdslös körning.

Motorjournalisterna har grymt roligt åt detta. (Och nej det handlar inte om blattar utan nybilsköparen).

Jag har dock aldrig sett någon förklaring. Har det med någonting med själva segmentet att göra? En "sportig familjebil"? För mig är segmentet bara korkat. Det är ingen sportbil och var länge en dålig familjebil (det har blivit bättre med åren).

De har slut på blinkersolja.
Citera
2026-07-13, 09:51
Medlem
sommarlovs avatar
Att man sliter ut handbromsmekanismen, om man inte håller in knappen när man drar åt den, måste väl ändå vara en sköna?
Citera
2026-07-13, 09:53
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
"Köp Opel och bli belåten, se naturen genom plåten", sa vi på 80-talet.
Har också hört detta förut, men aldrig riktigt förstått innebörden. Vad betyder det egentligen?? Se naturen genom plåten?
Citera
2026-07-13, 10:11
Medlem
Citat:

Alla som läst privata bilägare eller teknikens värld har skrattat åt alla vetenskapliga artiklar man publicerat som gång på gång uppvisar samma sak. Ingen annan bil utmärker sig på samma sätt genom vårdslös körning.

Motorjournalisterna har grymt roligt åt detta. (Och nej det handlar inte om blattar utan nybilsköparen).

Jag har dock aldrig sett någon förklaring. Har det med någonting med själva segmentet att göra? En "sportig familjebil"? För mig är segmentet bara korkat. Det är ingen sportbil och var länge en dålig familjebil (det har blivit bättre med åren).

Det som påstås vara vetenskapliga artiklar är vanligen fulla av metodfel och div bias etc, så de är oftast inte mer vetenskapliga än andra klickbeten…

Den som hävdar eller tror att dessa artiklar/undersökningar skulle följa god vetenskaplig metod har nog skapliga brister i vad god vetenskaplig metod är…
Citera
2026-07-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Att man sliter ut handbromsmekanismen, om man inte håller in knappen när man drar åt den, måste väl ändå vara en sköna?

Klart det ger ett ökat slitage på vissa komponenter, det gör all användning, och ibland även oanvändning…. Men ”slita ut” är grav överdrift, typ en skröna ja.
Citera
2026-07-13, 10:12
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Har också hört detta förut, men aldrig riktigt förstått innebörden. Vad betyder det egentligen?? Se naturen genom plåten?
Att plåten är så tunn att man kan se igenom den.
Citera
2026-07-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Att den fick rosthål.
Citera
2026-07-13, 10:22
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Absolut en skröna. Man kan dra den utan att hålla in knappen säkert 100 000-tals gånger utan märkbar effekt. Tror att vajern ger sig långt innan spärrmekaismen slits ut
Citera
2026-07-13, 10:24
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag tror man måste helt avfärda idéer om att det sliter katastrofmycket på bilar att ligga på 6000varv I minuten momentant. Jag har aldrig haft en bil där motorn varit anledningen till skrotning eller hört någon ha det katastrofala problemet innan något annat gjort bilen oskälig att ha kvar.
Citera
2026-07-13, 10:32
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag är 100% säker på att svampa bilen med bilshampo är sämre än microfiberduk vad gäller repor.

Jag tror att många av Saabs klassiska rostställen beror på felaktigt utvecklade inneskärmar och att man inte testat stänkmönster när bilar kör på en väg där det finns grus. Den som sett eller kört en Porsche vet att bakskärmarnas främre del måste skyddad med plast för den på samma sätt ligger i skottlinjen.
Citera
2026-07-13, 10:33
Medlem
Facades avatar
Citat:

Vet inte för varje gång man ser en bil liggandes i diket vid snöoväder så är det the Volvo av tjänstebils format.
Iallafall iakttagelser från mig.
Citera
2026-07-13, 10:49
Medlem
Jazkers avatar
"Renault - fyra hjul och en bult"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem