2026-07-15, 21:57
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Vadå, så kan du inte förenkla,
Det kan jag, men jag tänker inte göra det då det är vilseledande.

Citat:
finns en massa räkneexempel i tråden där en det blir billigare med avgift, ränta+amortering än hyran i en hyresrätt exempelvis i en nyproduktion.
Givetvis. Nyproducerade hyresrätter har dubbelt så hög hyra som än äldre hyresrätter. Det är också till stor del till varför äldre hyresrätter är betydligt mer eftertraktade.

Och väljer du de äldre hyresrätterna så blir det generellt sett betydligt billigare att hyra än att köpa.

Det är därför dessa jämförelser är vilseledande, för jag kan enkelt få det att framstå som att det är billigare att hyra än att köpa, vice versa, beroende på vilka exempel jag väljer.

Citat:
En bostad på 5 miljoner med en kontantinsats på 750kkr som stiger 30% till 6,5 miljoner har ökat med 1,5 miljoner i värde, 1500000/750000=200%
Okej, så det är inte att du vill vilseleda, du är bara okunnig. Så låt mig förklara det för dig:

200% av grundbeloppet är grundbeloppet (100%) + värdeökningen (100%), vilket betecknas +100%.

Ökar du 750 000 kr med +10% så blir beloppet 825 000 kr, och drar vi det genom din kalkyl: 825000/750000 = 1.10 = 110%.

Samma princip gäller här, dessa 110% är grundbeloppet (100%) + värdeökningen (10%)

Så +100% i värdeökning av 750 000 kr är 1 500 000 kr.

Min indexfond, har under samma period gått upp över +170%, d.v.s. min utvecklig har överskridit din, trots hävstång.

Och även jag skulle även kunna portföljsbelåna mig om jag vill ha hävstång på framtida avkastning.

Citat:
Det betalar du för i en hyresrätt också plus vinst till fastighetsägaren, man kanske tror att fastighetsägaren bjussar på det men de tar betalt för det med råge.
Denna vinst regleras av strikt av hyresförhandlingarna och gynnas av diverse subventioner och avdrag.

I mitt fall är det enkelt. Jag har en hyra på 3 805 kr för en central lägenhet där värme och vatten ingår. Motsvarande bostadsrätter i området har har avgifter som överskrider 3 000, med prislappar runt 1.5 miljoner.

Varken du eller jag behöver räkna på det här. Det är betydligt billigare för mig att hyra än att köpa.
Senast redigerad av Tidvind 2026-07-15 kl. 22:00.
Citera
2026-07-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind

200% av grundbeloppet är grundbeloppet (100%) + värdeökningen (100%), vilket betecknas +100%.

Ökar du 750 000 kr med +10% så blir beloppet 825 000 kr, och drar vi det genom din kalkyl: 825000/750000 = 1.10 = 110%.

Samma princip gäller här, dessa 110% är grundbeloppet (100%) + värdeökningen (10%)

Så +100% i värdeökning av 750 000 kr är 1 500 000 kr.
Nej, det är du som är okunnig, mina 750000kr har inte ökat till 1,5 miljoner utan till 2,25 miljoner, jag har en orealiserad vinst på 1,5 miljoner plus mitt ursprungliga kapital på 750kkr, så förändringen är 200%
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-07-15 kl. 22:32.
Citera
2026-07-15, 22:56
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Nej, det är du som är okunnig, mina 750000kr har inte ökat till 1,5 miljoner utan till 2,25 miljoner, jag har en orealiserad vinst på 1,5 miljoner plus mitt ursprungliga kapital på 750kkr, så förändringen är 200%
Det stämmer, jag tänkte fel.

Du tar ett lån på 4.25 miljoner och du säljer för 6.5 miljoner. Givetvis blir det 2.25 miljoner.

Förutsatt att du talar sanning, att du inte har genomfört kostsamma renoveringar, och att du kan hitta en köpare, så har du slått börsen. Det är fortfarande lite tvetydligt när man tar med räntekostnader över en sexårsperiod, men nu blir det mer av en detaljfråga.

Samtidigt så är det viktigt att betona att fallet du beskriver ett undantagsfall. Så här ser det inte ut för majoriteten som köpte 2019, och fortsättningsvis kommer det antagligen inte se likadant ut för dig heller. Därmed är det bara en tidsfråga innan börsen kommer ikapp.
Citera
2026-07-16, 08:19
Medlem
Citat:
Det stämmer, jag tänkte fel.

Du tar ett lån på 4.25 miljoner och du säljer för 6.5 miljoner. Givetvis blir det 2.25 miljoner.

Förutsatt att du talar sanning, att du inte har genomfört kostsamma renoveringar, och att du kan hitta en köpare, så har du slått börsen. Det är fortfarande lite tvetydligt när man tar med räntekostnader över en sexårsperiod, men nu blir det mer av en detaljfråga.

Samtidigt så är det viktigt att betona att fallet du beskriver ett undantagsfall. Så här ser det inte ut för majoriteten som köpte 2019, och fortsättningsvis kommer det antagligen inte se likadant ut för dig heller. Därmed är det bara en tidsfråga innan börsen kommer ikapp.
Givetvis spelar tajmingen roll, gäller alla investeringar..

Min poäng var egentligen att om man jämför börsen med bostadsmarknaden så kan man inte jämföra den procentuella utveckling eftersom de flesta som köper bostad är belånade till en viss del och får en hävstång på sitt kapital.
Citera
2026-07-16, 09:14
Medlem
Citat:
Men kära hjort, hade du kunnat köpa en bostad kontant så hade du lika gärna kunnat lägga pengarna på börsen och varit betydligt rikare idag.

Konstigt uttryckt. Du menar att värdeutvecklingen kommer i toppar (och dalar)? Priserna föll, och de har inte återhämtat sig från 2021. Börsen å andra sidan under samma period hade mer dubblat ditt kapital under samma period.

Vad du har upplevt under dina år spelar ingen roll, för det som driver bostadspriserna är bolånevilkoren, räntorna, och löneutvecklingen...och där finns väldigt lite utrymme kvar för värdeutveckling.

Sedan är inte en bostad listad till salu för ett visst pris en såld bostad. Du kan behöva gå ner i pris för att hitta en köpare. Och då ser procentsatsen annorlunda ut. Och med renoverings- och underhållskostnader, mäklarkostnader, och andra kostnader (som pantbrev och lagfart) så blir det inte så mycket kvar.

Det här är rätt intressant, för att det finns folk som hävdar att de gått flera hundra tusen i vinst när de reellt har förlorat flera hundra tusen. De köpte för 6 miljoner och sålde för 6.3 miljoner, men de utelämnar att de har lagt över en miljon på renovering av badrum, fönster, kök, och tak, installerat solpaneler, osv.

Anledningen till att du blir nekad lån som äldre är inte för att banken är elak, utan för att det utgör en risk.
Fast det är just här du har lite fel, jag köpte en 3a på järnvägsallen 14-16, köpte augusti 2020, gav 1,985miljon kontant, sedan 2022 fick järnvägsallen en peak, lägenheter såldes för +2,6milj, dvs under dessa 2år drog 3or upp 600-tusen.

Detta är exakt samma som att placera på börsen, hitta man rätt fond/aktie o den får sin peak, för alla aktier o fonder på börsen går inte heller som på räls o går upp, man måste ha lite kunskap vart man ska placera, likt med bostäder.

Varav jag lägger ut min adress, den går o se på booli, det går o se att en bostad är exakt som en aktie, man måste checka upp vad man ska köpa, genom lite marknadskunskap kan man alltså spekulera rätt exakt som på börsen, en bostad kan alltså göra en peak i sitt värde på bara 1-2år o öka enormt, denna ökning ligger nu kvar o fortsätter sakta uppåt.

Ni har så mycket kvar o lära hur marknaden fungerar.
Citera
2026-07-16, 09:36
Medlem
Vad säger flashbacks bostadsmarknads experter om hösten?

Har en bekants dotter som ska flytta till Stockholm och börja jobba, hon vill bo i Vasastaden ekonomin säger snarare Barkabystaden/Vegastaden.

Min spåkula säger att utbudet kommer öka enormt speciellt i dessa två relativt stora nybyggda områden.
Priserna har droppat och de som vill flytta kanske kommer acceptera att man måste sälja med förslust.
Citera
2026-07-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar

Har en bekants dotter som ska flytta till Stockholm och börja jobba, hon vill bo i Vasastaden ekonomin säger snarare Barkabystaden/Vegastaden.

Min spåkula säger att utbudet kommer öka enormt speciellt i dessa två relativt stora nybyggda områden.
Priserna har droppat och de som vill flytta kanske kommer acceptera att man måste sälja med förslust.

Låter som hon är ung och således inte kommer bo för många år i lägenheten? Hög risk att det blir förlustaffär genom att köpa i en dålig förort. Om ekonomin tillåter hade jag hellre gått på dotterns linje alternativt köpt någon annanstans innanför tullarna även om jag hade fått gå ner i kvm.
Citera
2026-07-16, 11:23
Medlem
Citat:

Kan inte sia om prisutvecklingen men skulle inte rekommendera att köpa i Barkabystaden, det verkar väldigt svårsålt där men blir ju iofs ett lyft när tunnelbanan öppnar.
Köp nåt i en bra stabil närförort, tänk Hammarbyhöjden, Sundbyberg, Solna. Kanske inte blir livets bästa affär men det är rätt bra värde för pengarna och priserna lär hålla sig stabilt i alla fall.
Citera
2026-07-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast det är just här du har lite fel, jag köpte en 3a på järnvägsallen 14-16, köpte augusti 2020, gav 1,985miljon kontant, sedan 2022 fick järnvägsallen en peak, lägenheter såldes för +2,6milj, dvs under dessa 2år drog 3or upp 600-tusen.

Detta är exakt samma som att placera på börsen, hitta man rätt fond/aktie o den får sin peak, för alla aktier o fonder på börsen går inte heller som på räls o går upp, man måste ha lite kunskap vart man ska placera, likt med bostäder.

Varav jag lägger ut min adress, den går o se på booli, det går o se att en bostad är exakt som en aktie, man måste checka upp vad man ska köpa, genom lite marknadskunskap kan man alltså spekulera rätt exakt som på börsen, en bostad kan alltså göra en peak i sitt värde på bara 1-2år o öka enormt, denna ökning ligger nu kvar o fortsätter sakta uppåt.

Ni har så mycket kvar o lära hur marknaden fungerar.
Dock handlade det väl mer om att adressen steg i pris. Inte bostaden. Den lär snarare ha tappat i pris eftersom du nötte på den och inredningen blev mer gammal och sunkig.

Visst kan du spekulera i att en adress blir mer attraktiv med tiden. Jag tror dock att diskussionen underlättar om vi är tydliga med om det är priset på adressen eller bostaden vi talar om.
I Kramfors har priset på adressen fallit de senaste decennierna.
Citera
2026-07-16, 11:58
Medlem
Citat:
Har en bekants dotter som ska flytta till Stockholm och börja jobba, hon vill bo i Vasastaden
Chockerande

I en annan tråd fick jag förklarat för mig att folk inte vill bo i sten och asfaltsöken. Dottern har inte förstått det.

Nja, vad sägs om att hon köper något i Nynäshamn och sparar sig in mot centrum. Hon behöver lära sig att spara ihop till det hon vill ha.
Citera
2026-07-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Kan inte sia om prisutvecklingen men skulle inte rekommendera att köpa i Barkabystaden, det verkar väldigt svårsålt där men blir ju iofs ett lyft när tunnelbanan öppnar.
Köp nåt i en bra stabil närförort, tänk Hammarbyhöjden, Sundbyberg, Solna. Kanske inte blir livets bästa affär men det är rätt bra värde för pengarna och priserna lär hålla sig stabilt i alla fall.

Min tanke var att man ska skambuda i dessa områden om du får en lägenhet till bra pris så är det ok.
Hammarbyhöjden, Sundbyberg, Solna ligger i helt andra prisklasser i Söderort kanske äldre lägenheter i Trångsund/Farsta/Hökarängen skulle kunna matcha "nyprod" i Vega.
Citera
2026-07-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Dock handlade det väl mer om att adressen steg i pris. Inte bostaden. Den lär snarare ha tappat i pris eftersom du nötte på den och inredningen blev mer gammal och sunkig.

Visst kan du spekulera i att en adress blir mer attraktiv med tiden. Jag tror dock att diskussionen underlättar om vi är tydliga med om det är priset på adressen eller bostaden vi talar om.
I Kramfors har priset på adressen fallit de senaste decennierna.
Nej en prisuppgång på nästan 1milj från 2020 till idag handlar om bostaden, folk har passat på göra enklare renoveringar, föreningen gjorde om avloppen o badrum, folk passa på o måla om o lägga nya golv, genom detts möter man upp nyproduktionen, dvs många la bara ner lite mindre än 100k och fick värdeöking på 1milj, det var första som gick över 3 milj som satte ribban för resterande lägenheter, detta drog även med 1-2or i sin prisuppgång, läget är det samma som när jag köpte, 1-2 år senare har ingetm ed läget o göra, det är nyproduktionen som trissa upp priserna samt att föreningen har mycket god ekonomi med stora renoveringar gjorda.

Det är via dessa kännetecken man ser bostadens potesial för kraftig uppgång trots en svajig konjunktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in