Citat:
Ursprungligen postat av
Aabbcc123
Hahaha det här måste nog vara det roligaste du skrivit hittills, tack för ett gott skratt. För visst menar du handels i stockholm och inte handelshögskolan i jönköping (som den så fint hette förr, inte för jag tror att du ens har det visserligen).
Det är symptomatiskt för er härinne att ni tror att bara för att ni tycker något eller säger något så stämmer det, turerna kring min utbildning är bara ännu ett led av exempel där ni tror vägrar inse vad som är sant och kör med erat cope för att hantera hur världen ser ut.
Du gjorde dig väldigt lustig över att du inte klarade av att förstå att en etta i Göteborg krävde kontantinsats på 900 000 kr om man ville ha en rimlig boendekostnad, det är ju samma sak nu.
Din brist på förståelse ändrar inget, det är enkom jobbigt för dig att du inte kan förstå saker
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Då måste nivån på utbildningen gått ned rejält. Det är chockerande om du har en master i ekonomi men inte har någon förståelse för resultat- och balansposter och grundläggande nationalekonomiska termer som sparande.
Ja, jag tänkte skämta lite om att du hade en master i genusvetenskap med helt ärligt så roar det mig mer att du påstår att du har en master i ekonomi från handels.
Jodå, jag har förståelse för balans och resultaträkning. Problemet ligger i att en privatperson inte behöver upprätta en sådan och eftersom det inte finns krav på det finns det inga regelverk kring hur poster skall bokföras för privatpersoner.
Kvalitén på utbildning är avsevärt mycket högre idag, för idag får vi lära oss sådant. Det verkar ha gått dig förbi

När denna konversationen är slut kommer jag ha kvar min mastersexamen och du kommer ha kvar din oförmåga att förstå vad sparande är, ditt bittra raljerande ändrar inte på detta
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Detta är ett diskussionsforum där man gör kommentarer. Är det inte lite beklämmande att du måste få så uppenbara saker förklarade för dig.
Noterar att Wallincus tänker sig att Elon Musk går till bankkontoret och står i kö där och när han kommer fram så säger han att han vill låna $1000.
Du bryr dig ju uppenbarligen inte om vad fakta påvisar utan ignorerar alla fakta till fördel för din egna åsikt så varför ens kommentera?
Du behandlar tråden som din personliga blogg där du häver ur dig dina verklighetsfrämmande åsikter om saker, det är knappast vad tråden är till för.
Och tack för ännu ett exempel på din brutala okunskap, det börjar bli rätt många nu.
Inte nog med att du är helt clueless vad gäller bostadsmarknaden, du vet alltså inte att många rika lånar mot sina aktieinnehav och spenderar dessa
pengar istället för att sälja tillgångar?
Tror inte någon är förvånad över att trådens minst pålästa individ inte hade koll på detta, sedan att du gör dig löjlig över något du inte visste om är bara ännu roligare
Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Hade du bara pratat om den amorteringen som är en del av amorteringskravet så hade du haft en liten poäng eftersom det inte är frivilligt. Men generellt sett, om du har någon som helst utbildning i ekonomi föreslår jag att du kontaktar ditt lärosäte och frågar vad fan de höll på med under tiden du gick där.
De utbildade mig med väldigt goda resultat.
Jag vet att amortering inte är en kostnad
för företag, problemet är att alla som köper bostäder inte är företag. Eller tror du att alla Sveriges bostäder ägs av juridiska personer och det är därför du tror att amortering inte bör klassas som kostnad?
Trevliga länkar, väldigt spännande läsning men har du kollat under fliken "bolån"?
Banker klassar amortering, helt korrekt, som en del av din boendekostnad när du söker bolån.
Sedan skriver de artiklar om att den obligatoriska summan pengar du betalar till banken varje månad är ett sparande, egentligen, så du skall kunna må lite bättre över dina kostnader men som sagt finns det inget "amorteringsparande" att ta av och du kan inte rimligtvis få loss pengarna från bostaden utan att på samma gång bli hemlös (eller sätta dig i hyresrätt, såklart, om du har 20 års kötid).
Jag brukade alltid undra hur folk går på scammers som ringer och lurar av dem pengar, du gav mig svar på frågan. Visar sig att folk är generellt rätt osmarta vad gäller pengar och går på nästan vad som helst. Hur du väljer att se på dina kostnader är inte min ensak, du får klassa din amortering som sparande, böter, avgift eller investering i bankens välmående om du vill. Det ändrar inte vad det faktiskt är
De som fortsatt vill tjata till leda om hur de känner att deras kostnad är ett sparande kan starta egen tråd för sin mentala gymnastik istället. Det räcker nu