Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Nej, brf-avgifter höjs inte varje år utan bara vid behov. Det finns ingen vinstintresse i en brf utan avgifterna går till att amortera på föreningens eventuella skulder och till drift. Det finns många föreningar som är skuldfria och som har extremt låga avgifter och som inte har höjt avgiften på många år. Även om hanteringen är sopor och vatten mm går upp så är det ganska få hundralappar i månaden det handlar om.
Visst är det så att det finns föreningar som är skuldfria eller till och med har en buffert, men det är inte praxis. Och överlag så ökar bostadsrättsavgiften för de flesta föreningar, att undantag finns--där det inte höjs eller till och med sänks--spelar ingen roll för majoriteten, och definitivt inte i det långa loppet.
Citat:
Sen förstår jag inte riktigt din poäng med att räntan är en förlust. Det är en kostnad som minskar över tiden pga amorteringen. Du kan inte jämföra räntekostnaden med en indexfond utan alternativkostnaden är hyran på en hyresrätt som du betalar.
Räntan är en förlust för det är en kostnad. Att den minskar som lånet betalas av med tiden gör det inte till en vinst.
Om du å andra sidan, vill jämföra
kostnaderna för en bostadsrätt mot en hyresrätt så blir frågan mycket mer komplex för det är en enorm variation i hyressättning, och även kostnaderna för en bostadsrätt kan variera kraftigt.
Men om vi generaliserar kraftigt och säger att hyran likställs med avgiften + räntan, och hyresgästen investerar en summa motsvarande amorteringen så vinner hyresgästen. Eftersom börsen slår bostadsmarknaden med råge. Och om du tar hänsyn till kontantinsatsen så blir det ännu mer ensidigt.
Citat:
Det du ska jämföra är i så fall är om du kan få bättre avkastning för kontantinsatsen och iaf mitt fall är det inte fallet, jag har en värdeökning på 30% på huset sedan jag flyttade in 2019 men tack vare hävstången är ökningen av mitt eget kapital ca 200%.
Med en kontantinsats på 15% och en värdeökning på +30% så bör det vara ganska prick +100% med hävstång (att du väljer att skriva 200% istället för +100% tyder på att du har en bristande förståelse för ekonomi eller att du försöker vilseleda folk).
Om du inte ljuger, så är detta är givetvis ett undantagsfall: du har haft en djävla tur.
+100% är inte dåligt på 7 år, men inte inte särskilt imponerande.
Ta t.ex. indexfonden jag investerar i.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/596636/swedbank-robur-access-usa-a
På 7 år har jag haft en utveckling på +172,16%, vilket är betydligt bättre än dina +100%, och detta är utan hävstång.
Och det här tar inte heller hänsyn till större renoverings- eller underhållskostnader.
Citat:
Men framför allt bor jag i ett hus, finns inte så många hyresrättshus i Stockholmsområdet, om ens några. Personligen hade jag ingen intresse av att bo i en hyresrätt och spekulera i om jag kunde fått bättre avkastning för kontantinsatsen på indexfonder.
Det är ingenting du behöver fundera på. Börsen slår bostadsmarknaden, och på sikt så är marginalerna inte ens jämförbara. Vilket är försåtligt, för att bostadsmarknadsutveckligen har begräsningar som börsen inte har.
Det här med att du föredrar att bo i ett hus är en uppoffring, och har ingenting att göra med vad som är ekonomiskt gynnsamt.