2026-07-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Får mig att tänka på Kejsarens nya kläder.

"Uttrycket "kejsaren saknar kläder" (eller "kejsaren är naken") kommer från H.C. Andersens klassiska saga om Kejsarens nya kläder. Det används som en metafor för att beskriva en situation där alla låtsas att något är sant, värdefullt eller bra av rädsla för att gå emot gruppen, tills någon till slut påpekar den uppenbara sanningen."

Ser exakt detta fenomen här nu i Stockholm med vissa, det jag kallar att dessa lever i en bubbla.

När man bara påpekar den uppenbara sanningen reagerar de ofta med ilska, vilket man också ser här i gruppen, det blir personangrepp tillbaka eller "jag lever minsann i ett svenskt område!" fast det inte är enskilda små områden detta handlar om utan Stockholm som helhet.

Ilskan från dessa individer leder till att beskylla och attackera budbäraren, istället för att ha en sansad saklig diskussion:

"Shooting the messenger" (also "killing the messenger", "attacking the messenger", "blaming the bearer of bad tidings", or "blaming the doom monger") is a metaphoric phrase used to describe the act of blaming the bearer of bad news, despite the bearer or messenger having no direct responsibility for the bad news or its consequences.

Sanningen är väldigt jobbig att ta in för många. I vissa fall fall kommer sanningen att rasera hela din världsbild där mycket av det du har tagit in och lärt dig under livet har varit falskt. Många väljer istället att beskylla budbäraren och stämpla den som en lögnare för att behålla världsbilden de känner till. Mycket av det hänger ihop med svenskarnas övertro på sitt eget land och staten som anses vara en beskyddande del av samhället, nästan likt en fadersfigur. Det gamla folkhemmet för svenskarna där vi alla hjälptes åt tillsammans och staten hade översyn.

Att då börja peka ut staten av alla saker, att den kanske inte längre har svenskarnas intressen i sitt agerande ses nästan som landsförräderi.
Citera
2026-07-15, 19:10
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Det här lät intressant, och frågan är ju bara var, Tanto eller?

Ser dock aldrig några negrer när jag ska till vårdcentralen samtidigt som det är metadonutdelning. Men de kanske inte är svenska medborgare och får ta del av programmet?

Östgötatatan efter Maria Bangata hela vägen mot ringen och området bakom skrapan och ner mot ringen.

Öppen heroinhandel på Blekingegatan var det för nått år sen
Citera
2026-07-15, 19:12
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Har egentligen inget emot drogförsäljning inne i stan heller, kan höra till lite.

Hur är det något positivt med att ett område är mer otryggt och utsätts för fler misshandlar, rån och allmän störning?
Citera
2026-07-15, 19:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Intressanta antaganden du gör.
Men du har (igen) missat hela poängen med trådstarten.
Visst, man kan absolut flytta till någon liten stadigt krympande svensk fläck, men det
är återigen Stockholm som helhet vi pratar om här, hur det är nu jämfört mot för
t.ex. 20 år sedan, och vart Stockholm är påväg.

Jag tror faktiskt att du förstår vad jag menar.
Men du får gärna fortsätta tjata om att du minsann bor på en svensk gata om du vill.
Du glömmer bort att de som pratar spanska i Sjöstan nu pratar svenska om 20 år och det är inte alls så att fläcken blir mindre och mindre. Det är bara under de usla åren 2010-2020 som det var så men det är stoppat. Med bara 5000 asylanter per år så blir Sverige åter helsvenskt på 70 år eller så. Alltid något.
Citera
2026-07-15, 19:23
Medlem
ludexSums avatar
Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg är förlorade städer. Jämfört med hur städerna var för 30 år sedan är förändringen chockerande.
Citera
2026-07-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Sanningen är väldigt jobbig att ta in för många. I vissa fall fall kommer sanningen att rasera hela din världsbild där mycket av det du har tagit in och lärt dig under livet har varit falskt. Många väljer istället att beskylla budbäraren och stämpla den som en lögnare för att behålla världsbilden de känner till. Mycket av det hänger ihop med svenskarnas övertro på sitt eget land och staten som anses vara en beskyddande del av samhället, nästan likt en fadersfigur. Det gamla folkhemmet för svenskarna där vi alla hjälptes åt tillsammans och staten hade översyn.

Att då börja peka ut staten av alla saker, att den kanske inte längre har svenskarnas intressen i sitt agerande ses nästan som landsförräderi.

Spot on
Citera
2026-07-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du glömmer bort att de som pratar spanska i Sjöstan nu pratar svenska om 20 år och det är inte alls så att fläcken blir mindre och mindre. Det är bara under de usla åren 2010-2020 som det var så men det är stoppat. Med bara 5000 asylanter per år så blir Sverige åter helsvenskt på 70 år eller så. Alltid något.

Ouff... jadu vad ska jag säga.
Lets agree to dissagree
Citera
2026-07-15, 19:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Är det inte så att folk alltid har flyttat till och från städerna?
Skillnaden är att nu är det svenskar som flyttar från städerrna, men andra som flyttar in i deras ställe. Ofta med migrationsverkets välsignelse.

Och den som tycker att man ändå ser en del svenskar t.ex. i Stockholm: Åk dit när semestrarna är över. Hur många blonda tonåringar ser ni i city?

Nähe. Just det.

Nä, "flyktingarna" är ju på semester i sitt eget hemland!
Undrar hur länge det dröjer innan inbördeskriget kommer?
Citera
2026-07-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg är förlorade städer. Jämfört med hur städerna var för 30 år sedan är förändringen chockerande.

Ja vi som bor här i Stockholm har ju långsamt marinerats detta i årtionden kombinerat med propagandan.
Dom som inte varit här på många år, kommer hit och blir helt förfärade.

Det är ett folkutbyte som skett helt enkelt.
Precis som vi ser i många storstäder runtom i Europa.
Ta en weekend till London eller Paris t.ex. där har folkutbytet skett snabbare än här.
Citera
2026-07-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Nä, "flyktingarna" är ju på semester i sitt eget hemland!
Undrar hur länge det dröjer innan inbördeskriget kommer?

Ja det är den stora frågan. Fem år? Tio år?
Vi ser ju på stora städer runtom i Europa, där man ligger före Stockholm i folkutbytet,
att det verkligen kokar i grytan.
Citera
2026-07-15, 19:35
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hur är det något positivt med att ett område är mer otryggt och utsätts för fler misshandlar, rån och allmän störning?

Misshandel och rån mot oskyldiga känns som väldigt sällsynt. Något som vanliga människor inte riktigt märker av. Ang de som säljer droger är de nog oftast noga med att va städade.
Citera
2026-07-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Skulle nog vilja säga att de som jag markerat - och som jag också känner till hyffsat - så har fattiga svenskar fått ge plats åt vänsterakademiker, mer än att svenskar skulle ha tryckt bort invandrare. Men det är bara min syn på saken utan att kunna belägga det med någon form av statistik.

Jag håller med. Det är ju det gentrifiering innebär - att traditionella arbetarklassområden köps upp, stiger i värde och tas över av mer bemedlade grupper.

Citat:
Intressant hur du resonerar.
1. Du kan se att många i tråden, på sida efter sida, håller med om att Stockholms svenska områden krympt rejält just senaste 20 åren.
2. Du kan kolla statistik hur många från mellanöstern och afrika som flyttat in de senaste 20 åren till Stockholm. Medans samtidigt som svenskar skaffar mindre och mindre barn, och senare i livet.
Lägg därtill att många andra och tredje generationens t.ex. mellanösternbarn föds mer och mer.

Ja, det finns svenska områden, som det redan står om i trådstarten.
Det skapas nya små områden med mest bara svenskar.
Men hela kommuner där det förut mest var svenskar är nu mer eller mindre invandrarkommuner.
Du får se till Stockholm som helhet, inte bara någon liten svensk fläck du själv råkar känna till.

Svar som dina får mig verkligen att undra om vissa lever helt under en sten.

Att ett par användare på flashback anonymt vittnar om en förändring som stämmer med din analys säger ingenting om verkligheten. Alla som bor här förstår att du snackar skit och fäktas mot väderkvarnar. Du bemöter inte ens mina (eller andras) reflektioner kring hur segregationen ökat utan brölar istället ut samma efterblivna påståenden som en störig apa. Bevisbördan ligger på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in