2026-07-15, 18:24
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, du skrev illa så jag misstolkade dig.

Trodde du menade att ingen skulle ge rådet till en så gammal kvinna att flytta.
Nej du läste dåligt heter de.
Citera
2026-07-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
nu får du ge dig tänker du att TS ska tvångsflytta sin mor bara för TS ska få mer att ärva ?
bättre hon får bo kvar där hon trivs ock hyran blir nog samma om hon skänker sina sparslantar till sonen
Såklart hon inte ska tvångsflyttas, vem har sagt det?

Jag tolkar det som att ts diskuterar saken med sin mor, men att hon inte gärna vill och att hon inte tror hon kommer få ett bokån.

Det kan vara så att ts mor i dag har ansträngd ekonomi, trots sparkapital. En flytt skulle kanske kunna göra boendet 2-3k billigare per månad.

Och varför skulle arvet bli större? Vinsten kanske hon använder till annat.
Citera
2026-07-15, 18:32
Medlem
Citat:
Vem har sagt att jag leker med mitt bolån? Jag kan betala tillbaka i morgon om banken skulle vilja det.

Vitsen med att du har kvar bolånet är att du har pengar att leva för som annars är bundna i bostaden.
Har du inte det annars?
Då lever du farligt.
Citera
2026-07-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har du inte det annars?
Då lever du farligt.
Nu förstår jag inte vad du menar. På vilket sätt lever jag farligt? Berätta.

(om jag inte haft mitt bolån skulle jag haft ungefär 800k mindre i skapligt enkla tillgångar)
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-15 kl. 18:36.
Citera
2026-07-15, 18:36
Medlem
Citat:
Såklart hon inte ska tvångsflyttas, vem har sagt det?

Jag tolkar det som att ts diskuterar saken med sin mor, men att hon inte gärna vill och att hon inte tror hon kommer få ett bokån.

Det kan vara så att ts mor i dag har ansträngd ekonomi, trots sparkapital. En flytt skulle kanske kunna göra boendet 2-3k billigare per månad.

Och varför skulle arvet bli större? Vinsten kanske hon använder till annat.

varför ta bo lån när man kan bo kvar idiotiskt ,skänk bort de 500 papp sen får hon bostadstillägg
Citera
2026-07-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
varför ta bo lån när man kan bo kvar idiotiskt ,skänk bort de 500 papp sen får hon bostadstillägg
Tror inte det är så enkelt att bara skänka bort så mycket och sedan få bostadstillägg.
Citera
2026-07-15, 18:39
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte vad du menar. På vilket sätt lever jag farligt? Berätta.

(om jag inte haft mitt bolån skulle jag haft ungefär 800k mindre i skapligt enkla tillgångar)
Som du inte klarar dig utan. Gambling på högsta nivå. En sjukdom, skilsmässa, bostadskrasch, börskrasch och du står på gatan. Medans jag köper upp guldkornen från de som säljer i panik. För jag har inga lån som jag riskerar min ekonomi med.
Citera
2026-07-15, 18:41
Medlem
Citat:
Tror inte det är så enkelt att bara skänka bort så mycket och sedan få bostadstillägg.

nja gäller att vänta några månader
Citera
2026-07-15, 18:42
Medlem
Citat:
Som du inte klarar dig utan. Gambling på högsta nivå. En sjukdom, skilsmässa, bostadskrasch, börskrasch och du står på gatan. Medans jag köper upp guldkornen från de som säljer i panik. För jag har inga lån som jag riskerar min ekonomi med.
Förstår inte vad du menar. Jag har pengar att betala lånet med, pengar som i dag finns på börsen och på sparkonto.
Citera
2026-07-15, 18:43
Medlem
Citat:
Förstår inte vad du menar. Jag har pengar att betala lånet med, pengar som i dag finns på börsen och på sparkonto.
Men låna mer då. 800000 är väl ingenting.
Det är ju så bra.
Citera
2026-07-15, 18:46
Medlem
Citat:
Men låna mer då. 800000 är väl ingenting.
Det är ju så bra.
Jag kan inte låna mer, konstigare än så är det inte. Det är lite det dilemmat som ts mamma har, att hon är för gammal för ett bostadslån. Och det är också anledningen till att jag rekommenderar folk att inte slutamortera sitt bostadslån, för man kan i en framtid behöva pengar - Och då kan man inte låna upp mer.

Det man inte amorterar lägger man på börsen eller på ett sparkonto. Det kan komma att kosta lite per månad, men inga stora pengar för en sådan försäkring. Och det kan lika gärna gå plus.
Citera
2026-07-15, 18:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femi
Min gamla mor envisas med att bo kvar i sin dyra hyresrätt (9 tusen/mån för en etta i malmö/bra adress) Jag försöker övertala henne att köpa en bostadsrätt (annan ort med billigare månadskostnad), men hon tror inte hon får Bolån trots att hon har mer än hälften i kontantinsats (500k) på olika sparkonto. Någon som har erfarenhet av detta?
Det är billigare med hyresrätt. Varför vill du ruinera din stackars mor? 9k/mån är inte speciellt mycket och har inte ändå inte råd är det ju bara att låta staten betala hyran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in