2026-07-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Att inte ha tillgång till sina pengar tycks vara en förlorarstrategi. Instämmer.

Man kan faktiskt ha en betald bostad OCH ha kapital så man klarar sig, samt att val av bostad handlar inte enbart om vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt. Att hyra alltid är billigare är knappast en sanning, beror ju helt på vad och var man hyr.
Citera
2026-07-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Har aldrig amorterar har efterhand endast ökat lånet så jag ligger på max belåningsgrad 50 % överskottet tas ut i form av nytt lån som placerats med antingen samma sparränta som lånet eller placeras på börsen , jag har båda varianterna , ju äldre jag bli ju mer på spar mindre på börsen , så i dagsläget bortsett från värdeökningar på börsen ca 8 miljoner jag gjort i ren vinst på endast vördeökning och ja , jag har tillgång till hela beloppet
Det låter som att du har koll. Bra jobbat!
Citera
2026-07-17, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Pensionärer får inget bolån. Det är sen gammalt.

Jodå, det kan de få.
Citera
2026-07-17, 18:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femi
Min gamla mor envisas med att bo kvar i sin dyra hyresrätt (9 tusen/mån för en etta i malmö/bra adress) Jag försöker övertala henne att köpa en bostadsrätt (annan ort med billigare månadskostnad), men hon tror inte hon får Bolån trots att hon har mer än hälften i kontantinsats (500k) på olika sparkonto. Någon som har erfarenhet av detta?

Fakta är att hon kommer få låna max 4,5 gånger sin bruttopension om hon får låna.
Citera
2026-07-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fakta är att hon kommer få låna max 4,5 gånger sin bruttopension om hon får låna.
nej de får hon inte ! man tittar på pensionskapital som finns kvar , inte vad hon tar ut brutto per månad eftersom detta styrs av uttagstider , man kan lätt påvisa hör bruttolön men under kort tid
Citera
2026-07-17, 19:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
nej de får hon inte ! man tittar på pensionskapital som finns kvar , inte vad hon tar ut brutto per månad eftersom detta styrs av uttagstider , man kan lätt påvisa hör bruttolön men under kort tid

Bra där, och rent generellt är bankerna rätt lintressetade av att låna ut pengar till pensionärer.
Citera
2026-07-17, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Bra där, och rent generellt är bankerna rätt lintressetade av att låna ut pengar till pensionärer.
Nja jag har inte haft problem men det beror på att jag kan påvisa ett bra kapital , men inte ens det räcker när man man bli äldre , bankerna gillar inte jobbet med fastighetsförsäljning innan man få in kapitalet efter att den gamle dött, så ju närmre döden man rent ligger i åren ju mindre intresse , ingen långvarig kund
Citera
2026-07-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Uttryckte mig slarvigt, men många banker sållar bort folk så snabbt som det bara är möjligt när de får reda på ålder, de har väl fått de direktiven uppifrån för att spara pengar.
Nja men om det vore så skulle dom dra ned max lånenivå i lånelöftet.

Det har dom inte gjort. Utan snarare tvärtom. Indikerar ganska stora lån. Större än jag trodde.

Men det förutsätter att man fortsätter ha sin pension, under överskådlig tid.
De du talar om lär vara sådana som förbrukat utrymmet genom att vara medlåntagare till någon unge. Eller har gjort slut på tjänstepensionen och bara har kvar en låg allmän pension.

Vid 60 års ålder börjar banken titta på pensionen när man vill låna.
Citera
2026-07-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja men om det vore så skulle dom dra ned max lånenivå i lånelöftet.

Det har dom inte gjort. Utan snarare tvärtom. Indikerar ganska stora lån. Större än jag trodde.

Men det förutsätter att man fortsätter ha sin pension, under överskådlig tid.
De du talar om lär vara sådana som förbrukat utrymmet genom att vara medlåntagare till någon unge. Eller har gjort slut på tjänstepensionen och bara har kvar en låg allmän pension.

Vid 60 års ålder börjar banken titta på pensionen när man vill låna.

Inte min och närståendes erfarenheter trots pension runt brytgräns och goda säkerheter.
Citera
2026-07-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ja, alltså du kan få men räntan blir ju en annan som pensionär.

Räntan blir väl vad den blir givet ens betalningsförmåga och risk. Jag förstår inte varför t.ex. 55k/månad i pension skulle vara behäftat med större risk än 55k/mån från en anställning. Så du får gärna förklara.
Citera
2026-07-27, 09:34
Medlem
RostigHinks avatar
Jag köpte en villa som nybliven pensionär. Inget problem att låna efter att ha berättat att jag tar ut mina tjänstepensioner utom den minsta livslångt. Räntan är inte högre än vad en yngre skulle fått.
Citera
2026-07-27, 11:34
Medlem
Räcker inte 500k till inköp kontant av en liten lägenhet på mindre ort där?
Citat:
Pensionärer får inget bolån. Det är sen gammalt.
Det finns speciella bolån för pensionärer, som de inte behöver betala något på, det dras då de dör/bostaden säljs, men räntan är hög.
Vet inte om det beviljas sådana lån även vid inköp, men rimligtvis borde det.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in