2026-07-15, 13:12
Medlem
Femis avatar
Min gamla mor envisas med att bo kvar i sin dyra hyresrätt (9 tusen/mån för en etta i malmö/bra adress) Jag försöker övertala henne att köpa en bostadsrätt (annan ort med billigare månadskostnad), men hon tror inte hon får Bolån trots att hon har mer än hälften i kontantinsats (500k) på olika sparkonto. Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2026-07-15, 13:26
Medlem
är det inte smartare att hon trollar bort sina pengar så får hon nog bostadsbidrag om hon inte har så hög pension ock får bo kvar i samma fina område eller tänkte du att hon skulle bli mördad i gettot
Citera
2026-07-15, 13:26
Medlem
Nej, vi har ingen erfarenhet angående din mamma.
Eller jo - men du vill inte veta.

I övrigt. Helt ok att köpa br i alla åldrar.
BR i sig är ju en säkerhet.

MEN. Äldre känner sig trygga i sin omgivning, mycket viktigare än att samla på sig lite mer på banken.
Är det där det kommer TS? Arvet?

Skämmes isf!
Citera
2026-07-15, 13:29
Medlem
En vän till mig som nyligen sålt sitt radhus (påskrivet och klart) och som letar lägenheter. Utflyttning sker senare under höst och hon kollar runt just nu. Men, det som banken verkar helt jävla pantade i är att hon inte fick till ett bolånelöfte förrän typ femte försöket även fast hon var i telefon med folk flertalet ggr.

På ngt jävla vänster så fattade de inte att hon hade sålt huset och att hon inte vil lta ytterligare ett lån på toppen av det. Fick inte ens ynka 500k i lån vilket är helt sjukt.

Men efter mycket fram och tillbaka och inskickande av papper både från mäklare och, säljare och köpare har hon äntligen fått ett bolånelöfte men de kräver också ett "övergångslån" eller liknande pga flytten och ngt extra lån på toppen av det.

Det är alltså helt sjukt svårt av ngn jävla anledning, speciellt för äldre, att få lån så även om du får ett nej måste du kolla på VARFÖR och prata med folk på banken om det hela.

Vet dock inte hur det är för rena pensionärer som inte arbetar längre. Kanske behövs ngn i borgen.
Citera
2026-07-15, 13:37
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Värdelöst att äga sitt boende som pensionär.

Man bör sälja kåken och betala hyran med pengarna som blir över. Då använder man sina stålar istället för att dö med x antal miljoner på banken. Sen förstår jag att du vill ärva cashen men för din mors skulle är mitt förslag bästa lösningen.
Citera
2026-07-15, 13:45
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Man bör sälja kåken och betala hyran med pengarna som blir över. Då använder man sina stålar istället för att dö med x antal miljoner på banken. Sen förstår jag att du vill ärva cashen men för din mors skulle är mitt förslag bästa lösningen.

Sluta med att skriva ärva, ingen vill väl att en närståede går bort, sen tror jag inte att detta är TS tanke alls skärpning..
Citera
2026-07-15, 13:49
Medlem
Citat:

nja vill man tänka på sina barn skänker man bort sina pengar när man blir gammal ock hon kan få upp till 7300 kr/mån i bostadstillägg om hon har dålig pension ,bara att välja ge staten sina pengar eller sina barn, sen är det väl lite snack att arvsskatten ska återinföras
Senast redigerad av diseledvin 2026-07-15 kl. 13:55.
Citera
2026-07-15, 14:20
Medlem
"Nolla" alla konton, lägg pengarna i madrassen och sök fullt bostadsstöd.
Citera
2026-07-15, 14:49
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femi
Min gamla mor envisas med att bo kvar i sin dyra hyresrätt (9 tusen/mån för en etta i malmö/bra adress) Jag försöker övertala henne att köpa en bostadsrätt (annan ort med billigare månadskostnad), men hon tror inte hon får Bolån trots att hon har mer än hälften i kontantinsats (500k) på olika sparkonto. Någon som har erfarenhet av detta?
Pensionärer får inget bolån. Det är sen gammalt.
Citera
2026-07-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
"Nolla" alla konton, lägg pengarna i madrassen och sök fullt bostadsstöd.
Man ska intyga att man inte har för stora tillgångar för att få stöd.

En pensionär åkte nyligen dit och krävs på ungefär en halv miljon, men det var iofs ett tydligae bedrägeri med skenkontrakt och inga hyresinbetalningar.
Citera
2026-07-15, 14:52
Medlem
Citat:
Om man ger fan i att slutamortera så kan man ha bostaden och pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Pensionärer får inget bolån. Det är sen gammalt.
Ungefär så.
Citera
2026-07-15, 15:01
Moderator
v50s avatar
Förslagsvis så bokar hon in ett personligt möte med banken för att diskutera om hon kan ansöka om bolån, om hon kan lägga in en kontantinsats på 50% eller mer så slipper hon amortera och hon har lättare att klara bankernas kalp-kalkyl (kvar att leva på). Vid ett personligt möte så kan banken räkna på de specifika förutsättningarna hon har, söker man via deras hemsida är det nog större risk för avslag direkt.

Kolla även med pensionsmyndigheten om hon är berättigad till bostadstillägg för pensionärer, är hon det så kanske hon kan få några tusen kr i månaden där vilket bör underlätta att få lånet banken lär begära in intyg på att hon är berättigad till det i så fall.
Senast redigerad av v50 2026-07-15 kl. 15:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in