2026-07-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
om man är pensionär har en 1:a i bra område även om hyran är 9000 kr så kan det bästa vara att bo kvar i stället för att köpa dyrt en 1:a i sämre område. slippa jobbig kostsam flytt mm kärringen borde skänka bort sina pengar till barnen så hon får bostadstillägg kanske månadskostnaden blir billigare om hon bor kvar ock hon får bo kvar i sin invanda miljö där hon trivs
Så kan det vara, men det kan även bli så att kvinnan finner en mer trivsam lägenhet, till en lägre månadskostnad.

Så att generellt säga att man som pensionär inte ska flytta är konstigt. Min plan är för övrigt att flytta när jag närmar mig sjuttio eller så. Dock från en bostadsrätt till en hyresrätt.
Citera
2026-07-15, 17:51
Medlem
Man ser ju så klart till att äga sitt boende långt före pensionen. Bolån är för småbarn, vuxna människor behöver inte det.
Citera
2026-07-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Jag citerar dig rakt av. Sluta lek efterbliven istället
Okej, du skrev illa så jag misstolkade dig.

Trodde du menade att ingen skulle ge rådet till en så gammal kvinna att flytta.
Citera
2026-07-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Man ser ju så klart till att äga sitt boende långt före pensionen. Bolån är för småbarn, vuxna människor behöver inte det.
Vad menar du med det? Det är i många fall toppen att inte slutamortera sitt bolån.
Citera
2026-07-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så kan det vara, men det kan även bli så att kvinnan finner en mer trivsam lägenhet, till en lägre månadskostnad.

Så att generellt säga att man som pensionär inte ska flytta är konstigt. Min plan är för övrigt att flytta när jag närmar mig sjuttio eller så. Dock från en bostadsrätt till en hyresrätt.

nja den här kvinnan trivdes tydligen i sin kvart så varför flytta till ett skumt område till bo rätt
men jag kan förstå de som blir pensionar som vid 65-70 flyttar från villa eller bo rätt till en bra hyres lägenhet
Citera
2026-07-15, 18:03
Medlem
Citat:
nja den här kvinnan trivdes tydligen i sin kvart så varför flytta till ett skumt område till bo rätt
men jag kan förstå de som blir pensionar som vid 65-70 flyttar från villa eller bo rätt till en bra hyres lägenhet
Det framgår inte att hon trivs, bara att hon envisas med att bo kvar. Och varför flytta till ett skumt område?
Citera
2026-07-15, 18:07
Medlem
Citat:
Vad menar du med det? Det är i många fall toppen att inte slutamortera sitt bolån.
Jag vet att du hakat upp dig på det där.
Var skuldfri tidigt istället. Man kan låna på annat vis om man vill ha hävstång.
Boende och transportfordon ska ingen vuxen människa ha belånade. Köp ett cert med 100 gånger i häv istället. Då snackar vi snabba vinster med liten insats och liten risk.
Boende spelar man inte med.
Citera
2026-07-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jag vet att du hakat upp dig på det där.
Var skuldfri tidigt istället. Man kan låna på annat vis om man vill ha hävstång.
Boende och transportfordon ska ingen vuxen människa ha belånade. Köp ett cert med 100 gånger i häv istället. Då snackar vi snabba vinster med liten insats och liten risk.
Boende spelar man inte med.
Vem har sagt att jag leker med mitt bolån? Jag kan betala tillbaka i morgon om banken skulle vilja det.

Vitsen med att du har kvar bolånet är att du har pengar att leva för som annars är bundna i bostaden.
Citera
2026-07-15, 18:14
Medlem
Citat:
Det framgår inte att hon trivs, bara att hon envisas med att bo kvar. Och varför flytta till ett skumt område?

finns ingen pensionär som vill flytta frivilligt sen skrev TS att han ville hans mor skulle flytta till ett sämre område där bo rätterna är billiga TS måste ha haft en ekonomisk härdsmälta
Citera
2026-07-15, 18:16
Medlem
Citat:
finns ingen pensionär som vill flytta frivilligt sen skrev TS att han ville hans mor skulle flytta till ett sämre område där bo rätterna är billiga TS måste ha haft en ekonomisk härdsmälta
Ts skrev inte att hon skulle kunna flytta till ett sämre område.

Det hade naturligtvis inte varit schysst.
Citera
2026-07-15, 18:18
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
De kan till och med även få problem med att byta en hyreslägenhet till en mindre och billigare för att de är pensionärer.

https://www.hemhyra.se/nyheter/varden-vagrar-lata-senita-byta-for-att-hon-ar-pensionar/
Sedär, det är alltså inte bara ståkuken man kan få problem med som pensionär. Det är alltså ingen spännande framtid som väntar.
Citera
2026-07-15, 18:22
Medlem
Citat:
Ts skrev inte att hon skulle kunna flytta till ett sämre område.

Det hade naturligtvis inte varit schysst.

nu får du ge dig tänker du att TS ska tvångsflytta sin mor bara för TS ska få mer att ärva ?
bättre hon får bo kvar där hon trivs ock hyran blir nog samma om hon skänker sina sparslantar till sonen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in