2026-07-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag vill att du i domen pekar ut ett enda ställe där det påstås att hon fysiskt visat att hon säger nej?
Muntligt så sade hon nej till att åka hem till killen. Jag har inte sett att hon sagt nej till något annat.

Visa var man i domen kan se att det har skett med tvång?!

Återigen kan man tycka vad man vill om att en 17 åring och en 30 åring har sex. Men det är inte per default olagligt enbart baserat på åldersskillnaden. Det är inte det.

Personligen skulle jag egentligen inte ha något som helst emot att höja byxmyndighetsåldern till 17 eller 18 år. Här har du svaret på frågan om rationalitet om du förstår det. En 17 åring anses vara så gammal att denne ska kunna fatta ett rationellt beslut angående samtycke till sex. Lagen ser ut så.
Att det per automatik hade blivit våldtäkt om hon varit under 15 beror ju på att lagen säger att man i den åldern inte kan fatta ett sådant rationellt beslut.

Du undviker återigen att svara på frågan, så vi tar det igen.

Varför ställer du högre krav på en 17 åring som gång på gång sagt nej till sex?

Varför ställer du inte samma krav på en 30 årig person?
Citera
2026-07-15, 17:06
Medlem
Citat:
Var står det att hon tackat nej till att följa med in på toaletten och ha sex där?

Vart har hon tackat ja menar du? Vart menar du att hon på något sätt signalerat att hon vill ha sex med GM?
Citera
2026-07-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Du får ju läsa vad jag svarar på.

Jag har inte motsatt det du skriver men idioten verkar tro att det finns ett slags generaliserat samtycke.

Det är inte ett dugg konstigt.
Läser en domar så är det uppenbart att det som var tanken med samtyckeslagen. Dvs att samtycke är här och nu. Att det inte gäller fullt ut när en domstol fattar beslut. Utan att det läggs stor vikt på före och efter. Vilket inte riktigt varit tanken. Det gör tyvärr att de personer som sitter i en domstol i vissa situationer kommer bedöma vad som är normalt beteende utifrån sin syn på verkligheten.

Vilket gör att de sätter folk i fängelse pga mer eller mindre kvalificerade domar. Betydligt mindre kvalificerade när de dömer på sk muntlig bevisning . Domare är bra på lagen. Inte på människor och deras beteenden.

Framförallt i de fall när polisen plockar in den som är misstänkt flera månader senare för förhör. Och han inte vet om att han varit misstänkt för våldtäkt.
Han kommer troligtvis enbart komma ihåg vissa detaljer. Vilket gör att hans hjärna omedvetet försöker fylla i bitarna. Vilket kan ge ett missvisande förhör. Vilket kan påverka hans trovärdighet.
Citera
2026-07-15, 17:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Med andra ord kan du inte visa en dom där någon blivit dömd på premisserna du stipulerade.

Du kan ju lika gärna leta om du nu inte tror på vad jag säger. Kolla runt lite själv.
Citera
2026-07-15, 17:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Jag har ju gång på gång på gång svarat att det hon har tackat nej till är att följa med hem till honom.
Om du ser något annat i domen så får du väldigt gärna visa det. jag kan naturligtvis ha missat något.
Citera
2026-07-15, 17:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vart har hon tackat ja menar du? Vart menar du att hon på något sätt signalerat att hon vill ha sex med GM?
Om jag frågat någon om den vill åka med en tur i bilen och denne person då självmant följer med till bilen och sätter sig på passagerarsidan så tolkar i alla fall jag det som att denne vill åka med även fast den inte sagt det uttryckligen i ord. Du kanske tänket annorlunda.
Citera
2026-07-15, 17:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Tala nu om för mig vad du tror att tjejen tänkte skulle hända när de två skulle gå in på toaletten? Vad var andemeningen med att gå in dit?
Citera
2026-07-15, 17:35
Medlem
Citat:

Tanken med lagen är att du kan fråga hundra gånger. Så länge personen inte är särskilt utsatt så är inte det olagligt . Om du håller på med hot är det en annan sak.

Problemet är att domstolen inte vet vad som händer mellan två människor när andra inte ser det.

Och om en person då innan och efter kan tolkas ha varit avvisande / passiv/ upprörd och ger en halvt om halvt trovärdig berättelse Då kan en bli dömd.

Enkelt sagt så kan en inte ligga med någon som spelar spel. Typ säger nej men vill att en ska fortsätta försöka. Om någon har hört nej men inte när hon sa ja så kan det vara kört.

Det här är ett av de få brotten där någon kan bli dömd på hörsägen. För det är det muntlig bevisning är.
Citera
2026-07-15, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Nu är du inne på det som är viktigt.

Vad fick han för signaler? Kan han beskriva dem på ett sätt som låter vettigt för domstolen?
Dvs att han har tillräcklig kompetens att beskriva det på ett sätt som är mycket mer trovärdigt än kvinnan.

Eller är bägge berättelserna trovärdiga.
Men han misstänkt att samtycke inte fanns.
Eller borde förstått att samtycke inte fanns.
Sett från domstolens sida dvs .
Då kan han dömas för oaktsam våldtäkt.

Sen kan en också dömas för oaktsam våldtäkt även om en inte förstått att det inte fanns samtycke. Men domstolen tycker att en borde ha förstått det.

Enkelt sagt så bör en kunna beskriva hela samlaget. Samtliga moment och hur en hade samtycke hela tiden.

Tjatsex är inte olagligt. Men är en korkad. Mindre verbalt begåvad. Eller sexuellt oerfaren och därför inte har en väl utvecklad förmåga att beskriva sex på ett trovärdigt sätt.

Då kan en bli dömd

En behöver inte ens förstå att handlingen skulle kunna vara olaglig.

Jag skulle vilja lägga till följande frågor och funderingar.

Frågade han? Med munnen och det talade språket?
Om man frågar med munnen och det talade språket behöver man inte tyda röksignaler och energier.

Först om hon ville bli inlåst på toa med honom? Sen om hon ville bli påsatt bakifrå? Sen om hon ville suga av honom? Sen om han fick komma i ansiktet på henne?

Han är ju colapundare. Blev dömd för ringa narkotikabrott i samband med våldtäkten.

Utredarna har stämt av tjejens berättelse med vännerna som var med och de skickade sms:en och telefonsamtalen.

Om vi dessutom kollar på kriterierna som många män här brukar använda sig av för att alltid kunna lägga skulden på tjejen/kvinnan vid våldtäkt och andra sexualbrott så får 30 åringen sälv skylla sig.

Gich han ut? Ja
Litade han på nån av motsatt kön som han inte kände? Ja
Gick han iväg med vederbörande? Ja
Gick han fram och snackade och började pussa på nån av motsatt kön som han inte kände? Ja
Var han påverkad? Ja, av minst kokain
Låste han in sig själv och tjejen på toan? Ja

Han får själv skylla sig. 3 år och 6 månader blir en läxa lärd den hårda vägen, något han aldrig kommer glömma och förhoppningsvis aldrig göra om
Citera
2026-07-15, 18:02
Medlem
Citat:
Var står det att hon tackat nej till att följa med in på toaletten och ha sex där?

När menar du att hon sa ja till det?
Citera
2026-07-15, 18:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
När menar du att hon sa ja till det?

Tala nu istället om när hon sade nej till det!! Visste hon vad det var tänkt att de skulle göra inne på toaletten? Hur kunde hon veta det?
Citera
2026-07-15, 18:11
Medlem
Citat:
Tala nu om för mig vad du tror att tjejen tänkte skulle hända när de två skulle gå in på toaletten? Vad var andemeningen med att gå in dit?

Lustigt, istället för att svara på frågan så försöker du slingra dig undan att svara på frågan.

Så börja med att svara på min fråga. När menar du att hon sa ja till att ha sex med GM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in