2026-07-15, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Bonde vore ett hedersord.
Fatta att ha sin egen brunn och odla sin egen mat.
Tyvärr bodde jag i 08-helvetet ett decennium av mitt liv och ångrar varenda dag.

Jag menade alla liknande förorter också.
Skärholmen, om du vill.
Ronna och Hovsjö.
Först var det Fittja, nu blev det plötsligt “Skärholmen och alla liknande förorter”.

Du illustrerar egentligen det jag påpekade.

Ronna och Hovsjö är för övrigt stadsdelar i Södertälje.
Citera
2026-07-15, 07:20
Medlem
stilichos avatar
Det finns statistik på detta i SCBs statistikdatabas (såklart).

Och där kan man se att Storstockholm (Stockholms län) har förlorat invånare till resten av landet sedan 2018. Sedan 2019 har antalet etniska svenskar, eller åtminstone svenskfödda med två svenskfödda föräldrar, också minskat.
Citera
2026-07-15, 07:23
Medlem
halaltarzans avatar
Innerstan och vissa nyskapade MP-fästen i närförort behöver man väl inte lämna, är väl hur soft som helst att bo där. Hade jag däremot bott i t.ex. Vårberg så hade nog flyttlasset gått, Vårberg som för övrigt var en av de populäraste typ knegarförorterna när jag var barn, tappade många polare dit.

Ett problem som jag ser det är segregeringen. Undrar hur många som bor i t.ex. Aspudden som har koll på eller besöker förorterna längre ut på röda linjen efter Mälarhöjden?
Senast redigerad av halaltarzan 2026-07-15 kl. 07:34.
Citera
2026-07-15, 07:44
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Etniska svenskar flyr från alla stadskärnor.

Bra. Jättebra. Överge skeppet Sverige. Bara ge bort landet till islamisterna. De har erövrat Sverige och tagit över och vunnit.
Citera
2026-07-15, 07:44
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Gäller väl säkert inte alla men sedan covid har möjligheterna att jobba på distans ökat markant. Många har flyttat till Stockholm för jobb och nu finns det möjlighet att få samma jobb på distans, vidare finns det många Stockholmare som har drömmen att kunna utgå från sin heliga oas, dvs sitt landställe, och komma in till Stockholm en gång i veckan eller vad som nu passar. Har runt 10-15 bekanta/kollegor som gjort det sistnämnda.

Vidare är studier vägen till distansarbete och antal studerande har ökat markant sedan covid och till följd av en stigande arbetslöshet. Den grupp som ökat minst i andel avseende att börja studera i samhället i förhållande till andra grupper är vita etniska män. De har under lång tid utklassats av kvinnor, både etniskt svenska och invandrare (första och andra generation) och på senare tid även personer från, hör och häpna, män från Somalia. Dvs den grupp som folk i allmänhet trodde på minst.

Obs! Förtydligande är att ovan avser i andel vilket är minst lika relevant i frågan.

Tar gärna fram källor på detta för den som önskar, avstår dock inledningsvis då jag tror att det kan vara nyttigt att lära sig att hitta informationen på egen hand.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-07-15 kl. 07:51.
Citera
2026-07-15, 08:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Först var det Fittja, nu blev det plötsligt “Skärholmen och alla liknande förorter”.

Du illustrerar egentligen det jag påpekade.

Ronna och Hovsjö är för övrigt stadsdelar i Södertälje.

Du förstår säkert min poäng.
Södertälje är också ett 08-helvete.
Samma dialekt, samma riktnummer och Stockholms län.
Citera
2026-07-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Det dummaste jag har läst hittills denna vecka.
Man röstar i större utsträckning vänster i glesbygd och höger i Stockholm.
De som röstar rött i Stockholm är i många fall invandrare själva.
Sedan har vi mångkulturvurmarna själva och de bor ju kvar vad som än händer.

Alla jag känner på jobbet och privat som flyttar är definitivt mer högerorienterade, är emot invandring och röstar inte sällan på SD.

Man flyttar trots att man har pengar och råd att köpa fin bostad i Stockholm.
Man flyttar för att komma ifrån invandrare och man flyttar i regel 3-10 mil från Stockholm.
Här nere i Skåne röstar folk på SD sedan länge. Bara dumma norrlänningar som röstar på S och V. Det är ni stockholmare som under lång tid valt detta elende för resten av Sverige. Vi skåningar var först att lida nu är det eran tur och jag njuter av hur ni plågas av våldet ni skapat. Ni får gärna ta emot varenda jävla muslim i världen ni vill ju det.
Citera
2026-07-15, 08:20
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Etniska svenskar flyr från alla stadskärnor.

Bor centralt i Sthlms innerstad och upplever inte att det är så i mitt område i alla fall, men eftersom du skriver det så har du naturligtvis på fötterna. Nej, det det enda som inte följer demografin här är väl vilka som driver krogarna.
Citera
2026-07-15, 08:50
Medlem
Många svenskar som gått i eller närmar sig pensionsåldern med en bra/hyfsad pension flyttar eller åtminstone köper sig en bostad i företrädesvis i Spanien och åtminstone funderar över att flytta dit. Detta börjar bli så tydligt för vänstern att de (som jag för länge sedan förutspått) att införa en skatt på svenskar som väljer att flytta ifrån Sverige. De önskar mao konfiskera kapital från strävsamma svenskar som flyr sitt hemland som i rask takt allt mer utvecklas mot en faild state.

Det är som tidigare nämnts i tråden ytterst märkligt att folk fortsätter att rösta för att påskynda Sveriges förfall. Magda drev igenom att utflyttade svenskar som flyttat till Portugal inte längre skulle åtnjuta förmånen att slippa betala skatt på sin tjänstepension de första 10 åren efter permanent flytt.
Citera
2026-07-15, 09:03
Medlem
Kanske det finns ett kretslopp:
Unga människor flyttar till Stockholm för de ser ingen framtid i glesbygden.
Och stockholmare flyttar ut på landet när de tröttnat på bilköerna. Och andra köer.

Och så den här stora prisskillnaden på bostäder. Få loss pengar och bo billigt och slippa köerna.
Citera
2026-07-15, 09:10
Medlem
Många flyr mångkulturen när de får barn. Populärt bland stockholmare att flytta till dalarna,värmland eller mindre städer i östergötland/norra småland.
Citera
2026-07-15, 09:11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull

Jag tänkte lite på det där, frågade AI om det är så att vissa generationer av "etniska svenskar" lämnat Stockholm? Varpå jag fick svaret att särskilt 80 och 90 talister som kommer ifrån Stockholm faktiskt är de största grupper som Lämnat just Stockholm. Många flyttar utomlands till olika länder, och många har lämnat Stockholm för att flytta till "lugnare" mindre städer runtom i Sverige.

Ge gärna exempel på hur ni hört folk resonerar kring sin utflytt ifrån Stockholm.

Lite tricky det där att fråga AI , den ger exakt svar på en enkel fråga , men den presenterar inte hela bilden.

Om vi kollar här istället : https://www.regionstockholm.se/nyheter/2025/03/unga-lamnar-stockholm-men-kommer-tillbaka/

Så säger region Stockholm att det visserligen är en ökat utflyttning men också en tillbakaflyttning efter några år av samma personer.

" Utflyttningen har ökat markant sedan början av 2000-talet och sker främst till orter som Uppsala, Lund och Linköping som har stora lärosäten." Studier är den överlägset vanligaste orsaken till att unga flyttar, visar rapporten

" Samtidigt visar statistiken att många av de som lämnat länet återvänder till Stockholm några år senare. Bland de något äldre, 23–29-åringarna, syns den trenden tydligt och 2023 flyttade 5 684 personer tillbaka i denna åldersgrupp. Den främsta anledningen till att de flyttat tillbaka är arbete.

80 och 90 talister flyttar främst till kranskommunerna där bostadssituationen inte är fullt så stökigt och dyrt, och att de då pendlar istället mer till Stholm. Distansarbete är ju också relativ vanligt i den åldergruppen
– Många av de som flyttat kommer tillbaka till Stockholms län med en högre utbildningsnivå. På sikt höjer detta den genomsnittliga utbildningsnivån i länet och stärker Region Stockholms kompetensförsörjning."

Verkar alltså inte vara någon större fara för en white flight när man lägger ihop alla parametrar
Senast redigerad av Upplyften 2026-07-15 kl. 09:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in