2026-07-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Lagen är inte vag. Den är mycket tydlig: är du osäker på att du har samtycke, kör då inte vidare utan se till att samtycke finns. Och: är du likgiltig inför om samtycke finns, fast du borde kunna förstå att det sannolikt inte finns, lägg av med din likgiltighet och fråga efter samtycke! Svårare än så är det inte!

Och återigen: det är hur saken ska bevisas du har problem med.

Nej det är de vaga och godtyckliga gränserna för vad som utgör samtycke som är problemet.

Att fråga om lov vid varje nytt moment är lika med en garanterad enkelbiljett till vänzonen. Och du brukar tjata om att lagen är könsneutral. Men eftersom det är män som förväntas ta initiativ så är det män som drabbas värst av lagen. Att lagen är könsneutral i teorin innebär inte att den är det i praktiken. Det är främst män som riskerar något. Eller tvingas riskera något.
Citera
2026-07-15, 14:01
Avslutad
Citat:
Lagen är inte vag. Den är mycket tydlig: är du osäker på att du har samtycke, kör då inte vidare utan se till att samtycke finns. Och: är du likgiltig inför om samtycke finns, fast du borde kunna förstå att det sannolikt inte finns, lägg av med din likgiltighet och fråga efter samtycke! Svårare än så är det inte!

Och återigen: det är hur saken ska bevisas du har problem med.
Jo, eftersom den bygger på "helhetsbedömningar", rent krasst är den vag, eftersom man inte nödvändigtvis måste inhämta samtycke. Men borde, kanske, det beror på. Du har dock en poäng med att den å andra sidan inte är särskilt vag. Om du inte har inhämtat verbalt samtycke vid varje "steg"- eller vad man nu ska kalla det- i sexakten så kan du räkna med att risken är stor för att du blir dömd som våldtaktsman. Här finner vi själva essensen i lagens syfte. Är kvinnan missnöjd med dig på något vis? Ja då har hon rätt att förstöra ditt liv och få skadestånd. För alla vet att det här är ett bisarrt sätt att ha sex på, och att män i de flesta fall är och förväntas vara den aktiva parten.
Citera
2026-07-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Men det finns ju bara två alternativ. Är du inte det ena så är du det andra, liksom.

Så om det är någon som känner igen dig baserat på alla ingående detaljer du ständigt delar med dig om ditt liv, så är det knappast könstillhörigheten de hänger på om de lyckas lista ut vem du är eller inte.

Hade du brytt dig om din anonymitet så hade det ju varit smartare att inte berätta allt möjligt om din familj, partner och bekantskapskrets osv. Men eftersom din argumentation till 100% bygger på anekdotisk bevisföring så är det väl det du måste göra.

Nope. Av det jag har berättat så kan ingen veta vem jag är IRL. Då inte alla vet allt om mig. Min partner är väl den enda som eventuellt skulle kunna lista ut det. Fast min partner hänger aldrig på FB och blir mest upprörd om jag berättar om vissa debatter här, tycker det är "misogyna idioter" på FB. Så. Nope. Ingen.

Men skulle jag tex. Skriva ut att jag är kvinna. Så skulle gamla kollegor inom ett visst yrke som kanske är på FB, kunna lista ut att det var jag.

Och skulle jag skriva ut att jag är man, så skulle vissa ex och vänner kunna lista ut att det är jag. Om de ör på FB.

Jag skriver nu inte vilket av könen jag är. Men försöker förklara för dig saker och ting.

Jag håller i övrigt hemligt om exakt ålder, min partners exakta ålder, mina barns exakta åldrar, bostadsort, nuvarande yrke, min partners nuvarande yrke. Detta då det skulle vara för mycket att avslöja.

Så. Ge dig nu och sluta snoka, tror rentav det bryter mot forumets regler.
Citera
2026-07-15, 14:07
Medlem
Citat:
Det vet du inte, eftersom du inte vet min könstillhörighet. Jag kan ju vara kvinna, vet du. Precis som jag kan vara man. Oavsett vilket så stämde inte dina siffror med facit! 😃👎

Du älskar verkligen att använda din anonyma könstillhörighet för att skaffa dig fördelar i debatten.

Vilket ju också är ditt syfte med det. Anonymitetsskälet finns det nog ingen som köper.

Tips: Prova bra argument istället. Då behöver man inte dölja sin könstillhörighet för att kunna ha en chans i debatten.
Citera
2026-07-15, 14:10
Medlem
Citat:
Nej det är de vaga och godtyckliga gränserna för vad som utgör samtycke som är problemet.

Att fråga om lov vid varje nytt moment är lika med en garanterad enkelbiljett till vänzonen. Och du brukar tjata om att lagen är könsneutral. Men eftersom det är män som förväntas ta initiativ så är det män som drabbas värst av lagen. Att lagen är könsneutral i teorin innebär inte att den är det i praktiken. Det är främst män som riskerar något. Eller tvingas riskera något.

Ja, i det inledande förväntas mannen ta initiativ! Men när väl hånglat är igång, så är min erfarenhet att både män och kvinnor tar initiativ och "går vidare" och deltar aktivt. Och är någon för passiv, så frågar man. Men det gjorde man ju även innan Lagen om oaktsam våldtäkt.

I övrigt är det ju riktigt hett att få frågan "ska vi..." eller själv få "ja" svar på en fråga. Man blir inte friendzonad av att säga " jag vill tränga in i dig, vill du känna min hårda stock i dig?". Vilken vän säger så, liksom?
Citera
2026-07-15, 14:11
Medlem
Citat:
Du älskar verkligen att använda din anonyma könstillhörighet för att skaffa dig fördelar i debatten.

Vilket ju också är ditt syfte med det. Anonymitetsskälet finns det nog ingen som köper.

Tips: Prova bra argument istället. Då behöver man inte dölja sin könstillhörighet för att kunna ha en chans i debatten.

Du har verkligen svårt att fatta vad jag skriver. Jag för skriva det åter, mycket tydligt i mail. Så kanske polletten trillar ner att jag håller könstillhörigheten hemlig för anonymiteten skull. Använd dock inte det jag skriver i mail i debatt sedan, tack. Tramspelle!
Citera
2026-07-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Genomsnittstalet är ganska meningslöst här. Medianen är 4 för kvinnor och 6 för män.

Dessutom börjar både män och kvinnor se det som oattraktivt när någon börjar närma sig tvåsiffriga tal. Idealet är 2-3.

Har du legat med över 5 är du en slampa, och din partner tycker garanterat det är oattraktivt även om hen inte säger det rakt ut. Detsamma verkar gälla för män, vilket kanske är förvånande för en del manliga skribenter här som brukar hävda att kvinnor inte bryr sig om hur många mannen har legat med. Det gör de visst, män och kvinnor är inte särskilt olika i den här frågan.

Då har jag ännu svårare för att förstå varför alla gamla bittra gubbar sitter och gnäller på tjejer och kvinnor för.

Detta är ju guldåldern för dem. Unga tjejer knullar inte runt. Unga killar knullar inte runt. Så vad handlar deras gaggiga gnäll då om?
Citera
2026-07-15, 14:17
Medlem
Citat:
Nope. Av det jag har berättat så kan ingen veta vem jag är IRL. Då inte alla vet allt om mig. Min partner är väl den enda som eventuellt skulle kunna lista ut det. Fast min partner hänger aldrig på FB och blir mest upprörd om jag berättar om vissa debatter här, tycker det är "misogyna idioter" på FB. Så. Nope. Ingen.

Men skulle jag tex. Skriva ut att jag är kvinna. Så skulle gamla kollegor inom ett visst yrke som kanske är på FB, kunna lista ut att det var jag.

Och skulle jag skriva ut att jag är man, så skulle vissa ex och vänner kunna lista ut att det är jag. Om de ör på FB.

Jag skriver nu inte vilket av könen jag är. Men försöker förklara för dig saker och ting.

Jag håller i övrigt hemligt om exakt ålder, min partners exakta ålder, mina barns exakta åldrar, bostadsort, nuvarande yrke, min partners nuvarande yrke. Detta då det skulle vara för mycket att avslöja.

Så. Ge dig nu och sluta snoka, tror rentav det bryter mot forumets regler.

Du får finna dig i att man ifrågasätter dig när du ständigt försöker använda din anonyma könstillhörighet som ett verktyg i din argumentation.

Dina gamla kollegor vet naturligtvis att det bara finns två kön. Känner de igen dig så kommer knappast kännedom om könstillhörigheten vara skillnaden mellan att de kan lista ut vem du är eller att de sitter där som frågetecken helt aningslösa.
Citera
2026-07-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ja, i det inledande förväntas mannen ta initiativ! Men när väl hånglat är igång, så är min erfarenhet att både män och kvinnor tar initiativ och "går vidare" och deltar aktivt. Och är någon för passiv, så frågar man. Men det gjorde man ju även innan Lagen om oaktsam våldtäkt.

I övrigt är det ju riktigt hett att få frågan "ska vi..." eller själv få "ja" svar på en fråga. Man blir inte friendzonad av att säga " jag vill tränga in i dig, vill du känna min hårda stock i dig?". Vilken vän säger så, liksom?

Nej säger du saker med den höga cringe-nivån vill de nog inte ens vara vän med dig. Då blir det nog snarare creepzone än friendzone.
Citera
2026-07-15, 14:27
Medlem
Citat:
Men det finns ju bara två alternativ. Är du inte det ena så är du det andra, liksom.

Så om det är någon som känner igen dig baserat på alla ingående detaljer du ständigt delar med dig om ditt liv, så är det knappast könstillhörigheten de hänger på om de lyckas lista ut vem du är eller inte.

Hade du brytt dig om din anonymitet så hade det ju varit smartare att inte berätta allt möjligt om din familj, partner och bekantskapskrets osv. Men eftersom din argumentation till 100% bygger på anekdotisk bevisföring så är det väl det du måste göra.
Läs malet och sluta spekulera.

I övrigt bygger min argumentation på mycket annat än anekdotisk bevisföring. Anekdoterna delger jag mer för att göra saker mer levande. Och inte stelt som ett Excel dokument.
Citera
2026-07-15, 14:27
Medlem
Citat:
Du har verkligen svårt att fatta vad jag skriver. Jag för skriva det åter, mycket tydligt i mail. Så kanske polletten trillar ner att jag håller könstillhörigheten hemlig för anonymiteten skull. Använd dock inte det jag skriver i mail i debatt sedan, tack. Tramspelle!

Du får som sagt finna dig i att bli ifrågasatt när du ska envisas med att använda din anonyma könstillhörighet som ett verktyg i din argumentation.
Citera
2026-07-15, 14:28
Medlem
Citat:
Nej säger du saker med den höga cringe-nivån vill de nog inte ens vara vän med dig. Då blir det nog snarare creepzone än friendzone.

Inte om ömsesidig attraktion finns och man hånglar med varandra. Då blir det mer sex talk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in