Tystnaden ekar genom Flashbacks korridorer. Har alla semester eller är det helt enkelt för svårt?
Nåväl författaren jag söker är alltså samtida eller rentav nutida och kommer från ett av våra grannländer.
Citat:
De båda männen har tagit några steg mot mig nu, lämnat J bakom sig. Jag ser hur han kravlar sig upp, först på alla fyra, sedan tar han sig mödosamt upp i stående. J försöker ta några steg mot sin häst, mot sadeln och geväret, men det får honom som sparkat att vända sig om och ta några snabba steg efter honom. Han drar kniven ur stöveln och höjer den.
"Lopeta!" ropar jag.
Han stannar, vänder sig om igen mot mig, frågar vad som kommer att hända om han inte slutar, flinar. Han är gles i käften, svarta hålor grinar där tänderna bord ha suttit. Avskum tänker jag, sådant man kunde gräva ner och sedan glömma. Han börjar gå mot mig, fortfarande med ett flin i sitt enfaldiga ansikte. Han tar först ett par tveksamma steg, sedan blir stegen längre, säkrare. Han tror att jag står och siktar med ett oladdat gevär, att jag aldrig skjutit i mitt liv. Jag märker det på honom, för flinet blir bredare. Jag siktar och skjuter. Ljudet rister, barken på en tallstam yr.