Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Du undviker att svara på en enkel och rak fråga.
Varför ställer du högre krav på rationaliyet på ett 17 årigt barn än på en vuxen 30 åring.
Det är tämligen lätt, ta ett nej istället för att som 30 åring tvinga dig på en 17 åring som med all önskvärd tydlighet både muntligt och fysiskt ytterst tydligt sagt nej.
Eller vill du göra gällande att vi vuxna män är för efterblivna för att förstå ett nej?
Jag vill att du i domen pekar ut ett enda ställe där det påstås att hon fysiskt visat att hon säger nej?
Muntligt så sade hon nej till att åka hem till killen. Jag har inte sett att hon sagt nej till något annat.
Visa var man i domen kan se att det har skett med tvång?!
Återigen kan man tycka vad man vill om att en 17 åring och en 30 åring har sex. Men det är inte per default olagligt enbart baserat på åldersskillnaden. Det är inte det.
Personligen skulle jag egentligen inte ha något som helst emot att höja byxmyndighetsåldern till 17 eller 18 år. Här har du svaret på frågan om rationalitet om du förstår det. En 17 åring anses vara så gammal att denne ska kunna fatta ett rationellt beslut angående samtycke till sex. Lagen ser ut så.
Att det per automatik hade blivit våldtäkt om hon varit under 15 beror ju på att lagen säger att man i den åldern inte kan fatta ett sådant rationellt beslut.