2026-07-14, 12:51
Medlem
MosterAugustas avatar
Ja, det där med Kronofogden var ju rätt märkligt. Kanske hen var där i något utmätningsärende? 1:19 verkar ju allmänt knepig. 🤔

Jag är rätt skeptisk till AI i allmänhet men i detta fall känns svaret rimligt. Har man ett motorfordon kan man prova att tunnla genom barriären men Feynman kunde redan innan 1971 års väglag förklara varför inte detta är möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
En kvalitetsartikel från Sveriges mest seriösa trafikmagasin...

https://carup.se/188491-2/
Trafikverket byggde igen deras uppfart med vägräcke
...
Nyheter 6 juli 2026, 18:46av Maths Nilsson
...
Det anmärkningsvärda i historien är att familjen Moberg har lagen helt på sin sida på papperet och att Trafikverket ge familjen tillträde till sin infart. Sedan 1945 finns ett så kallat officialservitut utfärdat för fastigheten. Det är en tung juridiskt bindande rättighet som slår fast att fastigheten har rätt till en tre meter bred väganslutning ner till den allmänna vägen.
...
När familjen protesterade gjorde Trafikverket en minst sagt märklig kovändning. De medav att familjen visserligen har rätt att nyttja utfarten – men bara för gång- och cykeltrafik. Myndighetens personal skickades därför tillbaka till sommarstugan, monterade ner en liten bit av vägräcket och lämnade en dryg halvmeter bred glipa. Cykeln kommer nu förbi, men bilen är fortsatt permanent utestängd.
Vem kan man lita på...

Min AI påstår att det var Allemansrätten (och inte Kronofogden), som gjorde att Trafikverket öppnade upp uppfarten. Lite grand. Men min AI har inte direkt samma IQ som Feynman...

Det enda undantaget: Allemansrätten (Gående och cyklister)

Det enda tillfället då fordonstyp eller transportsätt faktiskt förändrar Trafikverkets rätt att spärra vägen är om det handlar om oskyddade trafikanter:
  • Trafikverket kan sätta upp ett räcke som stoppar all motortrafik (inklusive din personbil).
  • De får däremot i regel inte stänga av vägen på ett sådant sätt att det blir helt omöjligt för dig att gå, cykla eller rida till din fastighet, då detta skyddas av allemansrätten.
Vad påstår din AI?
Citera
2026-07-14, 12:54
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Jag har passerat denna utfart många gånger i mitt liv och andra liknande farliga utfarter och risken för olyckor är överhängande, så jag förstår Trafikverkets invändningar här emot den trafikfarliga utfarten.

Det som enligt mig är anmärkningsvärt i den här historien är hur en myndighet beslutar sig för att göra ett så stort ingrepp utan ett beslut som fastighetsägarna kan ta del av och få prövat. Att helt sonika bara sätta upp ett räcke på det viset man gjort, borde få varje svensk att tänka till. För kan man göra så mot någon annan så kan något liknande hända dig.
Citera
2026-07-14, 13:05
Medlem
vonVettvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Polisen skulle lägga ned utredning efter 2 minuter. Skulle sova så gott. Så nej. Fängelse 😂😅 trollar du eller?
Där har du helt fel. Polisen lägger bara ner utredningar där privatpersoner eller privata företag är målsägande.
Citera
2026-07-14, 13:17
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Jag har passerat denna utfart många gånger i mitt liv och andra liknande farliga utfarter och risken för olyckor är överhängande, så jag förstår Trafikverkets invändningar här emot den trafikfarliga utfarten.

Det som enligt mig är anmärkningsvärt i den här historien är hur en myndighet beslutar sig för att göra ett så stort ingrepp utan ett beslut som fastighetsägarna kan ta del av och få prövat. Att helt sonika bara sätta upp ett räcke på det viset man gjort, borde få varje svensk att tänka till. För kan man göra så mot någon annan så kan något liknande hända dig.

Den nuvarande ägaren till 1:19, Gabriel Lengstrand, hade tre år på sig att ordna en ny väg ut. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om han inte har hämtat ut minst ett rekommenderat brev under dessa år.

Även den förre ägaren till 1:19 hade med all säkerhet "processat lite" med Trafikverket. "Ta sats-rampen" på andra sidan landsvägen tyder om inte annat på detta.
Citera
2026-07-14, 13:22
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jisses. Så himla bakvänt. Krävs det tillstånd EFTER ett datum så är det principiellt tillåtet innan.
Hur tror du världen snurrar?

Så tex om det införs att fiskekort krävs från 1/1 2026,
så ska jag bevisa att det inte var tjuvfiske 31/12 2025?

Det du hävdar översatt till utfartsfrågan är att bara för att du fiskat gratis före årsskiftet så har du rätt att fortsätta fiska gratis för all framtid.

Nu får du faktiskt styrka att utfarter anlagda före 1971 har ett automatiskt godkännande eller lägga ner detta argument.
Citera
2026-07-14, 13:24
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Den nuvarande ägaren till 1:19, Gabriel Lengstrand, hade tre år på sig att ordna en ny väg ut. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om han inte har hämtat ut minst ett rekommenderat brev under dessa år.

Även den förre ägaren till 1:19 hade med all säkerhet "processat lite" med Trafikverket. "Ta sats-rampen" på andra sidan landsvägen tyder om inte annat på detta.

Jag har inte följt detta så extremt noggrant så jag känner till allt. Men det finns väl inget beslut hos förvaltningsrätten i frågan? Det är väl något som borde finnas om privatpersoner och en myndighet inte är överens i sådan här sak. Så det jag anmärker på är att myndigheten agerar på det här viset utan att frågan är utredd och det finns ett beslut som vunnit laga kraft.
Citera
2026-07-14, 13:26
Medlem
Cliff.Booths avatar
BREAKING NEWS! Äntligen lite inside information.

Kommentarerna under GP:s inlägg på Fejjan består till 99% av vinkelslipare och folk som skriker "hon har ju ett officialservitut från 1945", men jag hittade ett guldkorn. Ytterligare en pusselbit, eller kanske två...
[1:19] köptes som ett konkursbo, fanns information om att man inte fick bygga några nya infartsvägar pga läget utan endast använda befintlig. Där vägen kan göras ägs av annan som inte vill släppa mark gratis. Bor i närheten så intressant att hon nu vänt sig till tidningen kanske ihop om att markägare ska ge bort mark. 😜
Karta över den 101 meter långa "Röda vägen" som saken handlar om:

(FB) Trafikverket kör över servitut - blockerar husinfarten med räcke, november 2025

Jag tror faktiskt inte att Anna-Carin vill vara med och dela på den faktiska kostnaden för den "Röda vägen", inte ens innan kostnaden för vägmarken kom upp på bordet.

Hon kommer givetvis att fortsätta att parkera ovanför sin villa, vilket hennes ätt har gjort i all modern tid. Förutom under något år, när hon använde sin nybyggda officialservitutsväg genom grannens tomt ut på den egenmäktiga livsfarliga utfarten.

Gabriel på 1:19 sitter i så fall ensam kvar med Svarte Petter. Billigast är nog att bygga en trappa genom Anna-Carins tomt upp till Anna-Carins trappa upp till parkeringen. Frågan är om Anna-Carin tycker att det är en lysande idé...
Citera
2026-07-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Det du hävdar översatt till utfartsfrågan är att bara för att du fiskat gratis före årsskiftet så har du rätt att fortsätta fiska gratis för all framtid.

Nu får du faktiskt styrka att utfarter anlagda före 1971 har ett automatiskt godkännande eller lägga ner detta argument.

Fine, fiskekorten passade inte helt...

Alla utfarter anlagda före 1971 är godkända.
Du får bevisa att det inte stämmer. Det börjar där.
Återkom när du lagt fram bevis för det.

Antar du kan testa google, AI osv. De ger att jag har rätt.
Citera
2026-07-14, 13:39
Medlem
MosterAugustas avatar
Nej, det är faktiskt du som säger att alla utfarter anlagda före 1971 är automatiskt godkända och använder det i din argumentation. Då är det du som ska visa att det faktiskt är så.

Samtidigt hävdar du att det finns lätt tillgängliga belägg för detta som dock ingen annan kan hitta.

Du får antingen länka till dessa källor eller lägga ner ditt argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Fine, fiskekorten passade inte helt...

Alla utfarter anlagda före 1971 är godkända.
Du får bevisa att det inte stämmer. Det börjar där.
Återkom när du lagt fram bevis för det.

Antar du kan testa google, AI osv. De ger att jag har rätt.
Citera
2026-07-14, 13:39
Medlem
Citat:
BREAKING NEWS! Äntligen lite inside information.

Kommentarerna under GP:s inlägg på Fejjan består till 99% av vinkelslipare och folk som skriker "hon har ju ett officialservitut från 1945", men jag hittade ett guldkorn. Ytterligare en pusselbit, eller kanske två...
[1:19] köptes som ett konkursbo, fanns information om att man inte fick bygga några nya infartsvägar pga läget utan endast använda befintlig. Där vägen kan göras ägs av annan som inte vill släppa mark gratis. Bor i närheten så intressant att hon nu vänt sig till tidningen kanske ihop om att markägare ska ge bort mark. 😜
Karta över den 101 meter långa "Röda vägen" som saken handlar om:

(FB) Trafikverket kör över servitut - blockerar husinfarten med räcke, november 2025

Jag tror faktiskt inte att Anna-Carin vill vara med och dela på den faktiska kostnaden för den "Röda vägen", inte ens innan kostnaden för vägmarken kom upp på bordet.

Hon kommer givetvis att fortsätta att parkera ovanför sin villa, vilket hennes ätt har gjort i all modern tid. Förutom under något år, när hon använde sin nybyggda officialservitutsväg genom grannens tomt ut på den egenmäktiga livsfarliga utfarten.

Gabriel på 1:19 sitter i så fall ensam kvar med Svarte Petter. Billigast är nog att bygga en trappa genom Anna-Carins tomt upp till Anna-Carins trappa upp till parkeringen. Frågan är om Anna-Carin tycker att det är en lysande idé...

Guldkorn?
"utan endast använda befintlig"
Så du menar att det bekräftas att det fanns en utfart.

Och sedan ja, Trafikverket kan dra tillbaka det tillstånd som fanns utifrån nya förutsättningar.

§58 Väglagen. Myndigheten har rätt att ta mark i anspråk för att anlägga en ny väg.
Du kan läsa i resonemanget på byggahus forumet att grannen vars mark skulle tas förstår att hans rätt att protestera inte finns.
Citera
2026-07-14, 13:41
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Jag har inte följt detta så extremt noggrant så jag känner till allt. Men det finns väl inget beslut hos förvaltningsrätten i frågan? Det är väl något som borde finnas om privatpersoner och en myndighet inte är överens i sådan här sak. Så det jag anmärker på är att myndigheten agerar på det här viset utan att frågan är utredd och det finns ett beslut som vunnit laga kraft.

Så här handlade Trafikverket otillåtna utfartsärenden för femton år sedan:
Anslutningsärenden, tillämpning av 39-41 §§ väglagen

Otillåtna eller ofullbordade anslutningar

När det gäller en utfart utan tillstånd bör vi utgå ifrån att det skett utan att man kände till vilka regler som gäller. Vi bör skriva ett informationsbrev där vi upplyser om vad som gäller och hur de ska agera. Om vi kan acceptera en ny utfart krävs en ansökan och att de bygger den enligt de villkor vi då ställer. Om vi inte kan acceptera utfarten ska vi kräva att den tas bort och att marken återställs. En lämplig tidsgräns ska sättas. Om inget händer inom den angivna tiden bör samma brev skickas igen med tillägget att vi tar bort anslutningen på sökandes/fastighetsägarens bekostnad om vår uppmaning inte följs. Det bör vara ett rekommenderat brev med mottagningsbevis. Det behövs ofta hjälp av en jurist i varje enskilt ärende så att det blir formellt korrekt.

Denna handledning kompletterar riktlinjen Anslutningsärenden enligt 39-41 §§ väglagen, TDOK 2011:143.
Huruvida KUNGÄLV VÄVRA 1:19 överklagade beslutet hela vägen upp till Konungen låter jag vara osagt, men det skulle inte förvåna mig.

Trafikverket bråkar man inte med, utan att ha rådgjort med en gedigen advokat eller ett pensionerat justitieråd...
Citera
2026-07-14, 13:48
Medlem
vonVettvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Det är ett politiskt beslut fast utfört av byråkrater som politikerna har gett makt.
Då kallas det myndighetsbeslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in