Ja, det där med Kronofogden var ju rätt märkligt. Kanske hen var där i något utmätningsärende? 1:19 verkar ju allmänt knepig. 🤔
Jag är rätt skeptisk till AI i allmänhet men i detta fall känns svaret rimligt. Har man ett motorfordon kan man prova att tunnla genom barriären men Feynman kunde redan innan 1971 års väglag förklara varför inte detta är möjligt.
Jag är rätt skeptisk till AI i allmänhet men i detta fall känns svaret rimligt. Har man ett motorfordon kan man prova att tunnla genom barriären men Feynman kunde redan innan 1971 års väglag förklara varför inte detta är möjligt.
Citat:
En kvalitetsartikel från Sveriges mest seriösa trafikmagasin...
https://carup.se/188491-2/
Min AI påstår att det var Allemansrätten (och inte Kronofogden), som gjorde att Trafikverket öppnade upp uppfarten. Lite grand. Men min AI har inte direkt samma IQ som Feynman...
https://carup.se/188491-2/
Trafikverket byggde igen deras uppfart med vägräckeVem kan man lita på...
...
Nyheter 6 juli 2026, 18:46av Maths Nilsson
...
Det anmärkningsvärda i historien är att familjen Moberg har lagen helt på sin sida på papperet och att Trafikverket ge familjen tillträde till sin infart. Sedan 1945 finns ett så kallat officialservitut utfärdat för fastigheten. Det är en tung juridiskt bindande rättighet som slår fast att fastigheten har rätt till en tre meter bred väganslutning ner till den allmänna vägen.
...
När familjen protesterade gjorde Trafikverket en minst sagt märklig kovändning. De medav att familjen visserligen har rätt att nyttja utfarten – men bara för gång- och cykeltrafik. Myndighetens personal skickades därför tillbaka till sommarstugan, monterade ner en liten bit av vägräcket och lämnade en dryg halvmeter bred glipa. Cykeln kommer nu förbi, men bilen är fortsatt permanent utestängd.
Min AI påstår att det var Allemansrätten (och inte Kronofogden), som gjorde att Trafikverket öppnade upp uppfarten. Lite grand. Men min AI har inte direkt samma IQ som Feynman...
Vad påstår din AI?
Det enda undantaget: Allemansrätten (Gående och cyklister)
Det enda tillfället då fordonstyp eller transportsätt faktiskt förändrar Trafikverkets rätt att spärra vägen är om det handlar om oskyddade trafikanter:
- Trafikverket kan sätta upp ett räcke som stoppar all motortrafik (inklusive din personbil).
- De får däremot i regel inte stänga av vägen på ett sådant sätt att det blir helt omöjligt för dig att gå, cykla eller rida till din fastighet, då detta skyddas av allemansrätten.