2026-07-14, 02:44
Medlem
Onanikrems avatar
Spottad i ansiktet av pappa!? Bryt!
Sitta i bilen medan de andra åt! Bryt!

En och annan lavett har man väl fått när man gjort något dumt, men aldrig spottad på.
Kom hem full som 15 åring, farsan satt uppe och väntade. Sniffade på mig, du är full!
Plockade fram en 75a som var 75 cl på den tiden. -Nu skall vi dricka! sa han, slängde korken och hällde upp. Var fyllsjuk i två dagar efteråt Än i dag, mer än 50 år senare har jag svårt för starksprit.
Citera
2026-07-14, 10:03
Medlem
skrotgardenanropars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Det är bara bryta. Men varför ordnade mamma en hyresrätt åt dig om du både hade toppbetyg och arbetsmoral? Känns som du hade klarat det själv men behövde tydligen hjälp… är vi något på spåret? Kanske du behövts bäras halva livet men du inte ser det
Behövde absolut ingen hjälp, men de ville väl bara bli av med mig. Jag hade arbete efter studenten och de ansåg att jag då skulle flytta. Har då och många år senare alltid stått på egna ben.
Mitt syskon däremot bodde hemma många år efter denne blev myndig, inget jobb och gjorde heller inget för att få något. Alltid har det daltats där.
Citera
2026-07-14, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrotgardenanropar
Känner att jag behöver få ur mig detta, borde kanske gå och prata med någon men det har inte blivit av.
Jag är uppvuxen med mamma, pappa och ett syskon. Utåt sett en normal familj.
Jag har alltid varit det svarta fåret i familjen och mitt syskon är favoritbarnet som aldrig gjort några fel.
Trots att jag alltid haft toppbetyg och lyckats i livet och mitt syskon har haft sämre betyg, varit arbetslös i långa perioder så är denne mycket bättre än mig.
Mitt syskon fick en bostadsrätt betald på 1 miljon så att denne kunde flytta hemifrån. Jag har inte fått någonting, däremot ringde min mamma och ordnade med en hyresrätt till mig när jag fyllt 18.
Jag var alltid den som fick skit trots att jag inte gjort något. Ofta fick jag stryk, mest av pappa. Mamma brydde sig inte. Pappa spottade ofta mig i ansiktet.
Min pappa har riktigt allvarliga problem med humöret, har alltid varit rätt för honom.
Min mamma har med stor sannolikhet psykiska besvär som faktiskt förvärrats med åren.
Straffet de tyckte var roligast att ge mig var att inte ge mig mat om resten av familjen skulle äta på tex Mc Donalds, jag fick sitta i bilen medan de andra åt inne på restaurangen.
Mina föräldrar har båda i alla år hånat och förminskat mig, jag är värdelös.
Min mamma tog stryptag på mig på en restaurang för några år sedan, efter det pratade vi inte på nästan ett år.
Min pappa slog en kille jag träffade för att vi låg på hans soffa och kramades, han skrek då att han skulle döda honom. Utan anledning.
Har aldrig kunnat prata med mina föräldrar om något.
Mina föräldrar har alltid snokat på mitt rum, läst dagböcker och skrattat åt det jag skrivit, rotat i lådor mm. Än idag i vuxen ålder gömmer jag saker, det sitter i.
Mina föräldrar umgicks aldrig med andra människor, det var alltid bara vi fyra. Aldrig några vänner eller bekanta. Blev vi någon gång bjudna så avböjde de.
Uppväxten har satt djupa spår i mig. Jag litar inte på någon, är lite av en udda fågel, har svårt med relationer - särskilt kärleksrelationer. Har varit otrogen i alla mina förhållanden. Många jag har träffat ghostar jag för jag vet inte hur jag ska avsluta det. Jag skäms för det.
Detta blev rörigt men jag har bara skrivit det jag kom på just nu. De är fortfarande elaka mot mig, träffar dem inte ofta men funderar på att bryta helt. Vad säger ni?

Är ni en svensk familj, om man får fråga? Om inte, funderar jag på om det kan handla om hederskultur. I vissa kulturer värderas tyvärr söner högre än döttrar, vilket gör situationen extra svår. Går det ens att bryta sig loss som tjej i en sådan familj, eller innebär det en stor säkerhetsrisk? Men mina fördomar kanske inte stämmer alls..det här kanske bara är en familj med väldigt speciella föräldrar, oavsett bakgrund..
Senast redigerad av pistonhonda 2026-07-14 kl. 10:25.
Citera
2026-07-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Känns mest troligt att det där inte är din biologiska pappa och att han visste om det men att din mamma lät honom avreagera sig på dig som en offergåva för att han stannade och tog hand om sitt egna andra barn.

Det finns väl inte direkt något av värde som framkommit här, hade min barndom sett ut så hade jag brutit med dom.
Det är min biologiska pappa, vi är lika som bär. Dessutom har jag i vuxen ålder gjort ett DNA-test. Inte för att jag någon gång tvivlat på att han skulle vara min biologiska pappa utan mer för att se vad jag har för rötter då jag inte visste något om min familjs bakgrund.
Citera
2026-07-14, 10:09
Medlem
Jag har haft längre perioder då jag inte pratat med min familj. Har då tagit avstånd för att de behandlat mig illa, verbalt, i vuxen ålder. Innerst inne önskar jag ju att jag hade en normal familj som många andra som jag kan få vara en del av. Men när vi ses vid högtider etc så är det aldrig direkt trevligt. Min mamma dricker alltid alldeles för mycket och blir otrevlig och arg för att sedan somna. Dock drack hon faktiskt aldrig under uppväxten vad jag kommer ihåg, utan det har hon börjat med på äldre dar.
Citera
2026-07-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Är ni en svensk familj, om man får fråga? Om inte, funderar jag på om det kan handla om hederskultur. I vissa kulturer värderas tyvärr söner högre än döttrar, vilket gör situationen extra svår. Går det ens att bryta sig loss som tjej i en sådan familj, eller innebär det en stor säkerhetsrisk? Men mina fördomar kanske inte stämmer alls – det här kanske bara är en familj med väldigt speciella föräldrar, oavsett bakgrund
Vi är en svensk familj. Utåt sett en normal sådan där föräldrarna alltid arbetat och varit skötsamma. Många brukar säga till mig att min pappa är så snäll och trevlig, men då vet de inte heller hur han varit under uppväxten. Skulle jag berätta för folk så skulle de aldrig tro mig. Har enbart berättat detta för en av mina allra närmsta vänner.
Citera
2026-07-14, 10:18
Medlem
LKKINGENs avatar
Växte själv upp med ... emotionellt otillgängliga föräldrar.
Ett yngre syskon som var favoriten och jag kunde aldrig göra någonting rätt fastän jag var duktig i både skola och inom den sport jag sysselsatte mig med i ungdomen.
Pappa var mer eller mindre icke närvarande och en dag tog han helt sonika som väska och försvann, då var jag redan utflyttad.

Vad mamma leder av vet jag inte men naccrasist är en av de diagnoser jag skulle vilja ge henne vilket det var en psykiater som föreslog.

Jag har själv gått i terapi ett antal år i mitt liv pga av en djävulsk ångest sen har jag tydligen pga min barn som fått en personlighetsstörning, schizoid, ingen höjdare ,en den för mitt liv väldigt enkelt om än inte så där jätte roligt, fast inget jag lider av just pga samma diagnos.

Jag var runt de 50 innan jag tog avstånd fr min mamma och det var en sådan lättnad, min ångest halverades.
Detta är såklart inget man egentligen vill göra men ibland speciellt när det är uppenbart ens förälder aldrig kan se saker ur någon annans perspektiv än sitt eget.
Visst som vuxen är ,an såklart inte alls lika sårbar som man var som barn men att säga ifrån hjälper nte när ens förälder inte är öppen för att vidga sina vyer.
Det kommer vara svårt, du kommer känna ånger, du kanske till och med inbillar dig att eran relation förbättrats pga av någon omständighet.
Gör ett brake och tvinga dig själv att inte känna du gjort något fel eller är elak eller eller.. Mår du bättre i dig själv i ditt generella mående är du på rätt spår, dåliga föräldrar är mästare på att skuldbelägga.
Du är resultatet av dina föräldrar så om dom inte gillar resultatet så är det sig själv som har problem med, ditt liv är ditt och du har inget som helst ansvar för någon annans.
Om du inte står på dig kommer andra stå på dig, tyvärr är det så och det är ditt val.
Vissa val i livet är väldigt tråkiga men att inte göra det är ännu tråkigare, ge dig själv en chans för där hemma är det ingen som gör det.
Citera
2026-07-14, 11:27
Medlem
Tungrodds avatar
Varför inte ta en "match" i garaget med farsgubben, slå ner gubbjäveln och SEN avbryta kontakten helt? Låter klockrent i mina öron iallafall!
Citera
2026-07-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Varför inte ta en "match" i garaget med farsgubben, slå ner gubbjäveln och SEN avbryta kontakten helt? Låter klockrent i mina öron iallafall!
Tro mig, det är lockande. Men jag hade inte haft en chans.
Citera
2026-07-14, 13:00
Medlem
idiamindadas avatar
Bryt. Men gör ingen stor affär av saken. Glid iväg bara.
Citera
2026-07-14, 13:06
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd

Jag får uppfattningen att TS är kvinna eller bög, det är kanske det sistnämnda som ska vara knorren på hela historien, att familjen är orimligt homofoba och inte accepterat dennes läggning. Ingendera av dessa två skulle på ren fördomlig stereotyp kunna rubba en pappa som helt verkar sakna spärrar och som upprepat inbjuder till konfrontation.
Citera
2026-07-14, 13:44
Medlem
Du ska absolut bryta med dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här