2026-07-13, 14:35
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Han hade eget lås på dörren ... till eget rum. Vem vet vad som fanns där?

En flaska Lord Calvert och en Armagnac?
Citera
2026-07-13, 15:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Där fanns sannolikt från och till en flaska Riesling från den tyska vinregionen Rheingau mellan Wiesbaden och Rüdesheim också.
Citera
2026-07-13, 16:44
Medlem
Citat:

En flaska Lord Calvert, en Armagnac och en Smith and Wesson?

:-)
Citera
2026-07-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
"Hypotetiska påståenden" som behövs för att kunna misstänka SE ? Ordsallad ...

För att kunna "misstänka" någon behövs inte alls mycket (men många verkar om och om igen blanda ihop att "bevisa skuld" och att "misstänka")

Låt oss börja med det faktum att YN säger att en man med en väska på 15*20 cm i vänster hand sprang och verkade jagad på DBG precis efter mordet. (samma mått och samma hand som SE brukade bära väskan i)

Den saken ENSAM räcker för att "misstänka" SE ihop med att vi inte har honom bekräftad på mordplatsen efteråt och att han landar in på Skandia synbart chockad 20 minuter efteråt.

Det behövs alltså inte något annat för att misstänka SE än ovanstående - vilket gör ditt påstående värdelöst.

Att det sedan finns andra saker dessutom är ju precis vad tråden är till för att diskutera ...

Sen blir det inte bättre av att han kommer från en miljö där det definitivt kan finnas palme-hat (vapensamlaren t.ex. , hans fru sa till och med att han gärna sett på när Palme sköts) , artikeln i "SKydd & Säkerhet" som jag skrivit om tidigare, att en person som pratat med SE sitter i direktsändning i TV 1989 och påstår att SE var mannen som YN träffade på DBG utan att en enda av alla samlade vid denna sändning protesterar (vi kan anta att rummet var fullt av palmemordsintresserade där åtminstone en annan tydligt pratat med SE).

Dessutom har jag skrivit en hel del andra saker angående detta, att han beter sig jättekonstigt efter mordet. Om någon mot förmodan är intresserad kan man gå in och läsa mina inlägg bakåt i tiden där jag bland annat visat att SE tagit reda på saker i efterhand som han omöjligt kunnat veta . Bland annat att det finns ett vittne i gränden som heter Lars - det vet han innan april-förhöret (två månader efter mordet) , varför , för att han tagit reda på det på eget initiativ. Han är ju hyperaktiv 12 timmar efter mordet ... så detta med att han vet saker som skett vid mordplatsen efter mordet är inget bevis på oskuld....

Man kan som jag skrev tidigare lätt inse att en GM som vill agera vittne förstås vill kunna spela den rollen effektivt - alltså är det självklart en bra idé att ta reda på så mycket (och så tidigt) som möjligt om vad som hände vid mordplatsen efter mordet.

En av de faktorer som visar att misstanken är mycket starkare än folk vill erkänna är nog det faktum att vissa hela tiden måste gå in i tråden och om och om igen upprepa att det är en "svag" hypotes .

Det kanske blivit ett personligt mantra för att skydda mot insikten att man insett att misstanken är mycket starkare än man utåt vågar erkänna?

Tjatigt är det i vilket fall ...

Tydligt är i alla fall att flera ändå inte kan släppa detta med SE ... eller vågar släppa tråden fri utan dessa värdeomdömen / brasklappar ...

PS Tråden är till för att ta upp alla saker runt SE, så naturligtvis tas samtliga saker som kan vara anledning till misstanke upp ... sen är det upp till var och en att själv bedöma ...

att en person som pratat med SE sitter i direktsändning i TV 1989 och påstår att SE var mannen som YN träffade på DBG utan att en enda av alla samlade vid denna sändning protesterar (vi kan anta att rummet var fullt av palmemordsintresserade där åtminstone en annan tydligt pratat med SE).

Källa eller länk?
Citera
2026-07-13, 17:00
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
att en person som pratat med SE sitter i direktsändning i TV 1989 och påstår att SE var mannen som YN träffade på DBG utan att en enda av alla samlade vid denna sändning protesterar (vi kan anta att rummet var fullt av palmemordsintresserade där åtminstone en annan tydligt pratat med SE).

Källa eller länk?
Här skrev jag om detta och med länk också :
(FB) Skandiamannen
Citera
2026-07-13, 17:38
Avstängd
H24s avatar
Citat:
(FB) Skandiamannen

Ulf Lingärde presenterar i sitt PM en större konspiration med förgreningar i Sydafrika. Själva utförandefasen går fel och en namngiven polis utför mordet i en Plan C. Han flyr sen till Kungsgatan. När han menar att det är S.E på David Bagares gata så menar han inte att det är GM, utan att det är en sekundär person som flyr (vilket är en idé som kommit i varianter genom åren).

Även om han mycket väl kan ha rätt om just S.E får jag lite onda aningar av Ulf Lingärde. Förloppet han presenterar är fullkomligt massivt och inkluderar minst två länder, representanter från Polisen, Försvarsmakten, Säpo, näringslivet och FOI (dåvarande FOA) i olika roller. Det som oroar mig mest är dock hur likt det är Oliver Stones rulle JFK som släpps vid ungefär samma tidpunkt.

Jag frågar mig om Ulf Lingärde spekulerar lika friskt som vilken Flashbackare som helst men backar upp det lite med sitt eget CV för att sätta stämningen. Den polis han pekar ut som GM (som idag bor i Portugal) bör också vara en bra bit för lång för att vara GM.

Däremot skulle det vara väldigt intressant att veta hur UL har kommit fram till att det är S.E på David Bagares gata (utan att vara gärningsmannen). Jag kan mycket väl tänka mig ett scenario där S.E medger vad som egentligen hände för en person han känner förtroende för, om sanningen är mer i kategorin socialt oklädsam än brottslig.
Citera
2026-07-13, 17:41
Medlem
Citat:
(FB) Skandiamannen

1. De allra flesta är eniga om att YN såg mördaren.
2. SE hängs ut som mannen som springer.

Och ingen vidare koppling görs...
Citera
2026-07-13, 18:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, "hypotetiskt" liksom de flesta påståenden för att kunna misstänka SE.

Själv kan jag tänka mig en helt okänd GM vi inte har namnet på som alltså inte går att knyta till mordplatsen utifrån iakttagelser/identifiering.
Det finns rätt många mord där gärningsmannen inte identifierats av andra vittnen men att han knyts till den utifrån teknisk bevisning. DNA, fingeravtryck.

Ja att utesluta en okänd gärningsman tyder på att ordsalladen har slagit rot i somligas hjärnor.

Att en GM som inte identifierades med namn och personnummer på är ett realistiskt alternativ faktiskt.
Citera
2026-07-13, 18:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ulf Lingärde presenterar i sitt PM en större konspiration med förgreningar i Sydafrika. Själva utförandefasen går fel och en namngiven polis utför mordet i en Plan C. Han flyr sen till Kungsgatan. När han menar att det är S.E på David Bagares gata så menar han inte att det är GM, utan att det är en sekundär person som flyr (vilket är en idé som kommit i varianter genom åren).

Även om han mycket väl kan ha rätt om just S.E får jag lite onda aningar av Ulf Lingärde. Förloppet han presenterar är fullkomligt massivt och inkluderar minst två länder, representanter från Polisen, Försvarsmakten, Säpo, näringslivet och FOI (dåvarande FOA) i olika roller. Det som oroar mig mest är dock hur likt det är Oliver Stones rulle JFK som släpps vid ungefär samma tidpunkt.

Jag frågar mig om Ulf Lingärde spekulerar lika friskt som vilken Flashbackare som helst men backar upp det lite med sitt eget CV för att sätta stämningen. Den polis han pekar ut som GM (som idag bor i Portugal) bör också vara en bra bit för lång för att vara GM.

Däremot skulle det vara väldigt intressant att veta hur UL har kommit fram till att det är S.E på David Bagares gata (utan att vara gärningsmannen). Jag kan mycket väl tänka mig ett scenario där S.E medger vad som egentligen hände för en person han känner förtroende för, om sanningen är mer i kategorin socialt oklädsam än brottslig.

Ulf L har liksom TP pratat med flera olika människor runt mordet och mordplatsen och "löst" MOP.

Inte exakt samma lösning, men två olika lösningar med samma arbetsmetod.

Ingen av dessa båda herrar har väl så värst hög trovärdighet, men visst förekommer ett viss mått av desinformation hos både UL och TP.
Citera
2026-07-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
1. De allra flesta är eniga om att YN såg mördaren.
2. SE hängs ut som mannen som springer.

Och ingen vidare koppling görs...

Minns att jaf såg det där på youtube, ingen reagerar. Rummet var fyllt med pappslöjd också.

Inte alla, men en hel del.

Vill passa på att kritisera svensk media hur dom hanterat palmemordet, fan vilken shitshow.
Det är inte BARA polisen.
Senast redigerad av Ballalaila 2026-07-13 kl. 18:47.
Citera
2026-07-13, 19:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja att utesluta en okänd gärningsman tyder på att ordsalladen har slagit rot i somligas hjärnor.

Att en GM som inte identifierades med namn och personnummer på är ett realistiskt alternativ faktiskt.

Ja, ibland blir man lite förvånad...men kanske ändå inte. Alla är vi ju olika. SE också.
Citera
2026-07-13, 20:29
Medlem
Kjamfossftws avatar
Det är förstås svårt för de privatspanare som pratat med mördaren, som i sin tur säkert kände sig lugn/full/lättad med att medge att Nieminen såg honom på DB-gatan. De har lagt ut texten om utländska konspirationer men har väl fattat i efterhand vem de gjort bort sig inför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in