Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Här skrev jag om detta och med länk också :
(FB) Skandiamannen
Ulf Lingärde presenterar i sitt PM en större konspiration med förgreningar i Sydafrika. Själva utförandefasen går fel och en namngiven polis utför mordet i en Plan C. Han flyr sen till Kungsgatan. När han menar att det är S.E på David Bagares gata så menar han inte att det är GM, utan att det är en sekundär person som flyr (vilket är en idé som kommit i varianter genom åren).
Även om han mycket väl kan ha rätt om just S.E får jag lite onda aningar av Ulf Lingärde. Förloppet han presenterar är fullkomligt massivt och inkluderar minst två länder, representanter från Polisen, Försvarsmakten, Säpo, näringslivet och FOI (dåvarande FOA) i olika roller. Det som oroar mig mest är dock hur likt det är
Oliver Stones rulle JFK som släpps vid ungefär samma tidpunkt.
Jag frågar mig om Ulf Lingärde spekulerar lika friskt som vilken Flashbackare som helst men backar upp det lite med sitt eget CV för att sätta stämningen. Den polis han pekar ut som GM (som idag bor i Portugal) bör också vara en bra bit för lång för att vara GM.
Däremot skulle det vara väldigt intressant att veta hur UL har kommit fram till att det är S.E på David Bagares gata (utan att vara gärningsmannen). Jag kan mycket väl tänka mig ett scenario där S.E medger vad som egentligen hände för en person han känner förtroende för, om sanningen är mer i kategorin socialt oklädsam än brottslig.