Igår, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ja fast en medelinkomsttagare har mycket mer pengar att röra sig med i USA än i Sverige.
Där premieras att tman arbetarnas gör rätt för sig. I Sverige är det bidragslinjen som gäller. Det går inte när vi har en miljon som hellre sitter på café än jobbar

Just USA är dock en rätt dålig jämförelse. Visst får man som medelinkomsttagare i USA mer pengar att röra sig med men med dessa pengar får man betala utbildning, barnomsorg, vård och försäkringar och så håller det på - USA ligger långt efter de flesta länder i västvärlden där. De flesta här på Flashback, om man slarvigt kopplar utbildningsnivå till förmåga att uttrycka sig i skrift, hade fått det betydligt sämre med en sådan samhällsmodell.

Högre skatt på övertid ger mindre pengar till statskassan totalt - de som gillar att jobba, tjänar bra och kan jobba övertid jobbar mer om det lönar sig och det ökar skatteintäkterna. Tänket där är en som jag ser det tydlig politisk skiljelinje mellan S och M, där de förra hellre tar in mindre skatt totalt sett för att minska inkomstskillnaderna. Med reservation för att jag inte är så insatt i i detaljerna.
Citera
Igår, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Vanlig knegare som tjänar över brytpunkt för statlig skatt vid 50% arbetstid? Okej prova att ansluta till verkligheten

Ja, det finns faktiskt arbetar som är anställda och tjänar okej. Men det ligger hårt slit bakom med studier, tur och många år i yrket. Varför skall man bli bestraffad för att man satsat på yrkeslivet och försakat sitt privatliv?
Citera
Igår, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vi har ingen förmögenhetsskatt i Sverige.

Väldigt observant av dig.
Observerade du också att vi har haft det och ända fram till 2007?
Det var alltså innan detta årtal som man införde undantag för de rika.
Men man straffar vanliga knegare fortfarande.
Citera
Igår, 10:03
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Jag har nu under sommaren gjort ca 15 timmar rätt hård övertid. Efter skatt tror jag jag får ut ca 3700kr. Är det inte lite sjukt? Att det blir så lite är väl beroende på jag räknar med 50% skatt i o m jag är högavlönad. Men jag förstår verkligen inte att det ska ge sånna småpengar..håller ni inte med om att 50% löneskatt är sjukt?

Det sinnessjuka är att vi alla ”hårt arbetande människor” (vanligt folk) betalar hutlösa summor i skatt som vi sedan frivilligt låter någon annan GE BORT till andra länder.

Så, vem är dummast?
Citera
Igår, 10:47
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Det sinnessjuka är att vi alla ”hårt arbetande människor” (vanligt folk) betalar hutlösa summor i skatt som vi sedan frivilligt låter någon annan GE BORT till andra länder.

Så, vem är dummast?

Biståndet kan väl mer eller mindre ses som en kostnad för marknadsföring + att påverka andra länder? Vi ökar Sveriges diplomatiska inflytande (t.ex. för att få länder att ta emot sina medborgare som Sverige vill utvisa), skapar nya marknader för svenska företag, stabiliserar regioner så att de inte stör den globala handeln, samt stoppar sjukdomar innan de sprider sig till oss.

Den största enskilda raden i Sveriges biståndsbudget idag går för övrigt till Ukraina. Där kan man se det som en investering för att hålla Ryssarna borta.
Citera
Igår, 11:16
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeblie
Biståndet kan väl mer eller mindre ses som en kostnad för marknadsföring + att påverka andra länder? Vi ökar Sveriges diplomatiska inflytande (t.ex. för att få länder att ta emot sina medborgare som Sverige vill utvisa), skapar nya marknader för svenska företag, stabiliserar regioner så att de inte stör den globala handeln, samt stoppar sjukdomar innan de sprider sig till oss.

Den största enskilda raden i Sveriges biståndsbudget idag går för övrigt till Ukraina. Där kan man se det som en investering för att hålla Ryssarna borta.

Jag anser fortfarande att det är mycket viktigare att lägga biståndspengarna i Sverige och på dess medborgare innan vi ger bort miljarder till främlingar som vi inte alls behöver vare sig hjälpa eller samarbeta med.
Att betala miljarder till ett land för att ta emot sina egna medborgare är idiotiskt och bäddar för korruption. Att ta med sig en fånge i ett litet flygplan med destination: ”hem”. Sätt en fallskärm på fången och när de närmar sig så är allt som behövs bara en liten knuff. Billigt och effektivt.
Vi behöver inte och det finns ingen vits med ”diplomatiskt inflytande eller nån marknadsföring” till någon utanför Europa. Att Sverige, med miljardbidrag skulle ”skapa nya marknader för svenska företag” var nog det dummaste idag - hört talas om internet?
Sjukdomar sprids eftersom gränserna är vidöppna och grindvakten har dött.

Sverige ger bort 53 MILJARDER/ÅR i vansinniga bistånd utomlands, framför att stötta sina egna medborgare.

SHAME, SHAME, SHAME ON UUUUU!
Citera
Igår, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Jag har nu under sommaren gjort ca 15 timmar rätt hård övertid. Efter skatt tror jag jag får ut ca 3700kr. Är det inte lite sjukt? Att det blir så lite är väl beroende på jag räknar med 50% skatt i o m jag är högavlönad. Men jag förstår verkligen inte att det ska ge sånna småpengar..håller ni inte med om att 50% löneskatt är sjukt?

Ett litet tips om du jobbar mycket övertid. Förhandla bort övertidsersättning mot högre månadslön. Övertidsersättning är inte per automatik pensionsgrundande.
Senast redigerad av Fritidsgeniet Igår kl. 11:25.
Citera
Igår, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Kör på det om du mår bättre av det 👍

Tänar du 100kr är det 31,42, nog här många gör fel.
Arbetsgivarens lönekosrnad är alltså 131,42

31,42/131,42 är 23,9 ungefär, vilket är ganska så nära 25.
Citera
Igår, 11:48
Medlem
Bajslukts avatar
Ja, det är absurt.

När du startar egen firma kommer du även inse hur jävla mycket pengar som går till skattmasen. En stor del av de pengarna du tjänat in tack vare hårt arbete under helger, sena nätter och semestrar, ska nu gå till staten och sedermera till "nyanlända". Vinsten från alla risker du tog och ditt hårda slit ska nu delas med staten.

Sen är det dags för pension och du blir ännu en gammal stöt som står vid kassan och räknar mynt för att köpa mat.

Mycket kan sägas om USA och dess system är långt ifrån bra. Men där gynnas du i alla fall för din övertid och företagssamhet. Å andra sidan får du ett helvete om du är fattig eller blir svårt sjuk.
Citera
Igår, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsgeniet
Ett litet tips om du jobbar mycket övertid. Förhandla bort övertidsersättning mot högre månadslön. Övertidsersättning är inte per automatik pensionsgrundande.

Det tror jag inte på.

Källa?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/pensionsgrundandeinkomstpgi.4.4f3d00a710cc9ae1c9c8 0008300.html
Citera
Igår, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Tänar du 100kr är det 31,42, nog här många gör fel.
Arbetsgivarens lönekosrnad är alltså 131,42

31,42/131,42 är 23,9 ungefär, vilket är ganska så nära 25.

100kr brutto ja, men Netto nej!
För att få ut 100kr netto så måste du få ca 145 kr BRUTTO
145x 31,42% arbetsavgift = ca 185 kr
Så för varje 100 kr du får handen så betalar du 85kr i avgift och skatt ..cirka!
Citera
Igår, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui

Så, vem är dummast?

Är mest lata odrivna personer som betalar mycket skatt
Med diverse avdrag kan man få ner skatten riktigt ordentligt, bor man i en kommun med låg skatt kan det också göra stor skillnad.

Bolån, rot, rut, dubbelt boende, resebidrag, pendling. Etc.

Sen diverse man får för sin skatt, föräldrarpenning, sjukpenning, barnbidrag, subventionerad vård, mediciner, a-kassa e.t.c.
I Sverige kan man som medel, eller övre medelinkomsttagare få tbx mer värde än man betalar in.

Bor man i hyresrätt förlorar man en del på det, men där kan nyttja socialen mer o använda det som betald semester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in