2026-07-12, 18:34
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ja fast en medelinkomsttagare har mycket mer pengar att röra sig med i USA än i Sverige.
Där premieras att tman arbetarnas gör rätt för sig. I Sverige är det bidragslinjen som gäller. Det går inte när vi har en miljon som hellre sitter på café än jobbar

Det är svårt att jämföra länderna rakt av men det stämmer enligt min erfarenhet inte riktigt. Du har det väldigt bekvämt i USA som topp-1% löntagare (mycket högre löner, bättre/billigare sjukförsäkringar, ~3 veckor betald semester, osv.) men median-löntagaren tjänar rätt dåligt och kostnaderna är skyhöga.

Median-familjen i USA tjänar t.ex. bara 83 730 USD per år (67 395 kr per månad). Det är inte mycket högre än median-inkomsten på 64 220 USD per år. Enbart dagis och fritids är så pass dyrt att en av föräldrarna måste stanna hemma och ta hand om barnen.
Citera
2026-07-12, 18:38
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Har inte sagt att du ska skatta 102 kr på 100 kr BRUTTO om du förstått något.
Det tråden diskuterar är ju just om att det inte är värt att arbeta extra just tack vare skatten,, eller har du missat det?
Mitt räknesätt är just ett räknesätt som inte är fel, bara annorlunda räknat vilket jag givit dig exempel efter exempel på.

Vad är skatteprocenten för en person som tjänar 100 kr brutto och betalar 102 kr i skatt enligt din modell?

Netto: -2 kr
Procentsats: 102 / -2 = -5100%

-5100% i skatt måste enligt dig ändå vara bättre än 70% i skatt… eller?
Senast redigerad av Weeblie 2026-07-12 kl. 18:43.
Citera
2026-07-12, 18:50
Medlem
Handlar om att svenskarna är världens mest fega folk. Makthavarna vet att de kan göra lite va de vill för svenskarna kommer aldrig göra något åt saken. Skatt, korruption, övervakning, random lagar. De kastar all möjlig skit på väggen och svenskarna slickar upp det. Blir som mest en arg suck eller lite skrivande på flashback. "hehe ja gör skillnad ja röstar en gång vart 4de år.."
Citera
2026-07-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Är det ett jättebra samhälle tycker du att man straffar framgångsrika människor? Sossarna har inte gett mig ett skit, jag har jobbat hårt för min framgång.
Sossarna bara tar och vill ta mera. Ty de är ju så goda och lever som de lär? Lever sossarna som de lär/påtvingar?

Typiskt priviligerade att inte se vad man fått och hävda att man skapat allt själv.
Citera
2026-07-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
En politiker bygger ingenting.
Det är folket som bygger samhället och dessutom när och bär politikerna.

De riktigt höga herrarna betalar väldigt lite i skatt.
Banker, Wallenbergarna o allt det där. Var det inte H&M-ägaren Stefan Persson och andra som blev undantagna förmögenhetsskatt?

Att beskatta vanliga knegare för att de tjänar okej är fel väg att gå.

Vanlig knegare som tjänar över brytpunkt för statlig skatt vid 50% arbetstid? Okej prova att ansluta till verkligheten
Citera
2026-07-12, 23:53
Medlem
Citat:
Han lär väl ha jobbat hårt för att komma dit han är då alla andra i Sverige har haft samma förutsättningar men ändå inte lyckats lika bra, eller?
Så du tycker att han ska tacka samhället för att han har lyckats bättre än andra i samma samhälle

Det är inte säkert att han slitit hårt. Det kan vara bra förutsättningar i grunden. Oavsett så jämnas inte olika förutsättningar bättre med hjälp av lägre skatt.

Jag tycker den som tjänar över brytpunkt vid 50% arbetstid har råd att betala den skatt han gör. Det är inte en person jag tycker synd om.
Citera
2026-07-13, 01:11
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Jo vi har en snedvriden beskattning på pengar och arbete. Produktivt arbete är för hårt beskattat, ägande av pengar är för lågt beskattat.

Så är det helt klart. Det beror på att våra oligarker skall kunna bestå och styra landet för evigt. För svenne är det inte så illa för det ger långsiktig stabilitet. Men visst sticker det i ögonen att vanligt folk som tjänar under 100 mille också skall gynnas.
Citera
2026-07-13, 04:50
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeblie
Vad är skatteprocenten för en person som tjänar 100 kr brutto och betalar 102 kr i skatt enligt din modell?

Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalTechnique
Handlar om att svenskarna är världens mest fega folk. Makthavarna vet att de kan göra lite va de vill för svenskarna kommer aldrig göra något åt saken. Skatt, korruption, övervakning, random lagar. De kastar all möjlig skit på väggen och svenskarna slickar upp det. Blir som mest en arg suck eller lite skrivande på flashback. "hehe ja gör skillnad ja röstar en gång vart 4de år.."

Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Typiskt priviligerade att inte se vad man fått och hävda att man skapat allt själv.

Har man inte skapat det själv då skulle ju alla vara framgångsrika i sosse sverige?

nej gubben/gumman, i sverige blir man framgångsrik trots sossarna. Inte pga sossarna. Om man inte är högt uppsatt sosse då. Då är framtiden korrupt ljus.
Citera
2026-07-13, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weeblie

Herregud, är du ens gammal nog för att vara på detta forum…
Jag har gett dig exempel efter exempel så du kan räkna hur du vill men mitt exempel kvarstår hur mycket av din tid du jobbar för att betala skatter/avgifter, vilket är mer än du får betalt i handen för samma tid.
Punkt!!!

Om du har hundra kronor och ska göra en värdeökning till 200:-, hur många procent måste den 100 lappen öka
Citera
2026-07-13, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Det är inte säkert att han slitit hårt. Det kan vara bra förutsättningar i grunden. Oavsett så jämnas inte olika förutsättningar bättre med hjälp av lägre skatt.

Jag tycker den som tjänar över brytpunkt vid 50% arbetstid har råd att betala den skatt han gör. Det är inte en person jag tycker synd om.

Vad har olika förutsättningar med skatten att göra?
Varför ska olika förutsättningar jämnas ut, är du kommunist?
Om dina föräldrar har lyckats i livet och vill ge dig sina skattade pengar så du kan ha det bra i livet så menar du nu att skatterna ska se till att det inte blir så eller?
Vi vet ingenting om personens bakgrund och därför la jag in att han kanske jobbat hårt för pengarna, vad vet vi!
Sen absolut om han kommer upp i statlig skatt vid 50% arbetat tid så har han bra betalt, men är systemet nu verkligen bra om han istället då väljer att vara hemma?

Se hur det gick i Irland:
” Keltiska tigern syftar på den explosiva ekonomiska tillväxten på Irland mellan 1995 och 2007. Landet gick från att vara ett av Västeuropas fattigaste till ett av de rikaste, mycket tack vare låga företagsskatter, EU-stöd och utländska investeringar.”
Citera
2026-07-13, 06:35
Medlem
Citat:
Och när man frågar folk hur mycket de tjänar så är svaret alltid FÖRE skatt av någon korkad anledning.
Jag brukar svara tillbaka att de faktiskt tjänar 30% mer men att den skatten istället hamnar hos arbetsgivaren och döpts om till arbetsgivaravgift 😅
Så för varje 100:- netto:
100:- +kommunalskatt + Arbetsgivaravgift +ev statlig skatt
Lågt räknat utan statlig skatt så betalar man ca 70:- i skatt för varje 100 lapp man får i handen, sen ska man betala skatt på allt man handlar..
Sverige älskar sina skatter

Det är närmare 25%
Citera
2026-07-13, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det är närmare 25%

Kör på det om du mår bättre av det 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera