2026-07-12, 09:35
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeblie
Sverige är inte ensam om att ha en arbetsgivaravgift. Skatt som % av BNP så ligger Sverige ungefär i mitten bland EU-länderna.

Man brukar prata om nettolönen (efter arbetsgivaravgiften men före andra skatter) av den anledningen att alla deklarerar lite olika. En person som jobbar hemma i Dorotea med ett avbetalt hus har en avsevärt högre slutlig skatteprocent än om personen flyttar till i Österåker och har ett enormt bolån.

I bl.a. Danmark så är arbetsgivaravgiften 8% och finns med på lönekuvertet.
I Sverige ligger den på dryga 32% och är dold.
Frågor på det?
Citera
2026-07-12, 09:42
Medlem
Citat:
Sverige är inte ensam om att ha en arbetsgivaravgift. Skatt som % av BNP så ligger Sverige ungefär i mitten bland EU-länderna.

Man brukar prata om nettolönen (efter arbetsgivaravgiften men före andra skatter) av den anledningen att alla deklarerar lite olika. En person som jobbar hemma i Dorotea med ett avbetalt hus har en avsevärt högre slutlig skatteprocent än om personen flyttar till i Österåker och har ett enormt bolån.

Att man med skatteregler kan göra diverse avdrag för att få tillbaka den skatt man betalat är högst individuellt som du säger.
Men man betalar fortfarande ca 70%(utan statlig skatt) i skatt på sin verkliga nettolön(efter ALLA skatter) för att sen försöka få tillbaka så mycket som möjligt på deklarationen.
Det betyder någonstans att staten är medveten om att det är för höga skatter och avgifter och inte hållbart för många och får därmed göra avdrag.
Här gynnas dom rika mer än fattiga.

Istället borde man som Irland sänka skatterna och sätta fart på ekonomin enligt mig.
Halvera arbetsgivaravgifterna skulle vara en bra början, eller kanske ta bort den helt.
Fler skulle komma i arbete garanterat
Citera
2026-07-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jo. Den borde vara max 10-15%, oavsett inkomst.

Ja och droppa arbetsgivaravgiften. För att du ska få ut 3700 kr efter 50% skatt för övertid, kommer det kosta din arbetsgivare:
Bruttolön 7400 kr
Arbetsgivaravgift (31,42 %) 2325 kr
Summa (lagstadgat) 9725 kr

Givet tjänstepension ITP 1, kommer det kosta ytterligare:
Pensionspremie (30 % av 7400 kr) 2220 kr
Särskild löneskatt (24,26 % av 2220 kr) 539 kr
Total pensionskostnad 2759 kr

Sammanfattning: Totalen blir 12484 kr (9725 + 2759). Det betyder att för varje hundralapp du får i handen för övertiden, betalar företaget i praktiken cirka 337 kr.
Citera
2026-07-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Var det inte H&M-ägaren Stefan Persson och andra som blev undantagna förmögenhetsskatt?
Vi har ingen förmögenhetsskatt i Sverige.
Citera
2026-07-12, 09:52
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
I bl.a. Danmark så är arbetsgivaravgiften 8% och finns med på lönekuvertet.
I Sverige ligger den på dryga 32% och är dold.
Frågor på det?

Danmark har världens näst högsta skatt-som-procent-av-BNP (efter Frankrike). Den lägre arbetsgivaravgiften balanseras ut av högre skatter på annat håll.

Arbetsgivaravgiften i Sverige är dessutom fullt synlig på de lönekuvert jag får.
Citera
2026-07-12, 09:53
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
De här idioterna, ja sorry IDIOTERNA, brukar jag alltid uppmuntra att försöka starta eget. De blir alltid så gulligt förvånade när den s.k. Arbetsgivaravgiften finns kvar men endast bytt namn till Egenavgift.
Ty de har ju blivit matade med sosse modersmjölken att arbetsgivaravgiften endast drabbar den onde arbetsgivaren🤣 haha dessa små liven🥰

Jag räknade nyss på det. Om man driver en enskild firma och drar in 5000kr på småjobb. Hur mycket får man ut i handen? Svaret är ungefär 2500kr. Dvs 50% försvinner i skatt.

Och sen får man betala moms på allt man köper också..
Citera
2026-07-12, 10:01
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Att man med skatteregler kan göra diverse avdrag för att få tillbaka den skatt man betalat är högst individuellt som du säger.
Men man betalar fortfarande ca 70%(utan statlig skatt) i skatt på sin verkliga nettolön(efter ALLA skatter) för att sen försöka få tillbaka så mycket som möjligt på deklarationen.
Det betyder någonstans att staten är medveten om att det är för höga skatter och avgifter och inte hållbart för många och får därmed göra avdrag.
Här gynnas dom rika mer än fattiga.

Istället borde man som Irland sänka skatterna och sätta fart på ekonomin enligt mig.
Halvera arbetsgivaravgifterna skulle vara en bra början, eller kanske ta bort den helt.
Fler skulle komma i arbete garanterat

Med 100 000 i bruttolön (131 420 kr/månad före arbetsgivaravgiften) så får man 64 976 netto i Stockholm. Det ger en total skattesats på cirka 50,6% på din ”riktiga” lön (med arbetsgivaravgiften inräknad).

I slutändan är det totala skattetrycket som spelar roll. Vi har t.ex. ingen fastighetsskatt att tala om.
Senast redigerad av Weeblie 2026-07-12 kl. 10:34.
Citera
2026-07-12, 10:08
Medlem
KonungHonungs avatar
Känns det bra att vara med & finansiera folkutbytet?
Citera
2026-07-12, 10:28
Medlem
[quote=Maniskasamen|95406616]
Jag har nu under sommaren gjort ca 15 timmar rätt hård övertid. Efter skatt tror jag jag får ut ca 3700kr. Är det inte lite sjukt? Att det blir så lite är väl beroende på jag räknar med 50% skatt i o m jag är högavlönad. Men jag förstår verkligen inte att det ska ge sånna småpengar..håller ni inte med om att 50% löneskatt är sjukt?
[/QUOT]

ja, helt sjukt. Vi ska finansiera de som inte vill jobba. Rösta inte V, MP el S till höst då blir det fler vi ska göda. Galet, så mycket wom går till SE budget men ändå fungerande mycket
Senast redigerad av bridge 2026-07-12 kl. 10:31.
Citera
2026-07-12, 10:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Känns det bra att vara med & finansiera folkutbytet?
Det var så här redan före stora invandringen började. En vanlig kommentar av mindre begåvade.

På inkomsten får man betala kommunal skatt på ca 32-33%
Kommer man över brytpunkten till statlig skatt får man betala ytterligare 20% på det som ligger över brytpunkten.
Alltså max 52-53% på det över brytpunkten.

Men på 70-talet var det ännu värre.

'"Under 1970-talet låg den genomsnittliga inkomstskatten i Sverige runt 30–40 procent. Det var dock ett progressivt system. Ju mer du tjänade, desto högre blev din marginalskatt. Höginkomsttagare kunde som mest betala över 80 procent i skatt på den sista intjänade hundralappen."

Hur förklarar du detta?
Citera
2026-07-12, 10:49
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
58% är en preliminär skatt och högre än den högsta möjliga marginalskatten i Sverige. Det hela korrigeras via skatteåterbäringen när du deklarerar året efter. Alternativt får man se till att jämka för att slippa 58%:en.

Väldigt svårt och krångligt att jämka på engångsbelopp, särskilt när det blir beslutat ganska nära inpå vad beloppet kommer att bli då det baseras på min fakturering.
Citera
2026-07-12, 10:51
Medlem
Wyrdkins avatar
Du vet att du får tillbaka dom pengarna beroende på hur mycket du tjänar på hela året?

Fast visst, här på flashback är ju alla miljonärer så då tycker jag det är bra du hsr 50% skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in