2026-07-13, 16:01
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Mycket kan sägas om USA och dess system är långt ifrån bra. Men där gynnas du i alla fall för din övertid och företagssamhet. Å andra sidan får du ett helvete om du är fattig eller blir svårt sjuk.

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte i USA heller. Gränsen för "overtime exempt" går redan vid när man tjänar runt den övre 1/4-delen och man får i dem fallen inte övertidsbetalt oavsett hur många timmar man jobbar. Läkare i USA faller t.ex. inom denna kategori. En person i 75-percentilen i USA har det rätt tufft jämfört med 75-percentilen i Sverige.

Det är liknande beskymmer med att starta eget. USA gör det väldigt bra för dig om du redan är rik eller har rika föräldrar. Snitt-amerikanen får däremot aldrig möjligheten att ens ta första steget till att starta eget. Som egenföretagare står man t.ex. själv för hela sjukförsäkringsnotan. Median-försäkringen för en familj kostar mer än 20 000 kr/månad (!) i enbart försäkringspremie. Som vanlig löntagare hade arbetsgivaren stått för kanske 80% av kostnaden.

Sverige har väldigt generösa regler för fåmansföretag och ett social skyddsnät som fångar upp en ifall bolaget inte går bra. Det syns tydligt om man kikar på diverse siffror som antalet startups per capita.
Senast redigerad av Weeblie 2026-07-13 kl. 16:05.
Citera
2026-07-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det tror jag inte på.

Källa?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/pensionsgrundandeinkomstpgi.4.4f3d00a710cc9ae1c9c8 0008300.html

Jag hamnar i denna kategori: (Privatanställd tjänsteman född 1978 eller tidigare): Övertid är som huvudregel inte pensionsgrundande, då pensionen här beräknas primärt på din fasta månadslön.

Gäller tydligen inte alla, fel av mig.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in